Ledeket a ködlámpába – utólag

Osram Ledriving

2015.01.29. 06:10

Vagy az új autók extra lámpái kényeztetnek el, vagy tényleg öregszem és romlik a szemem, de esti vezetéskor már észreveszem, hogy rosszabbul látok, mint tíz éve. Ezért aztán sokszor használok emelt fényerejű izzókat a hagyományos lámpákban.

Ezzel nincs is baj, viszont ha a kissé túlfeszített prémium izzókat nappal is használom, hamar kiégnek. Ami nemcsak pénzkérdés, hanem kényelmetlenség is, kézenfekvő megoldás erre a nappali menetfény.

Lényeges, hogy a nappali menetfényeknek jóváhagyással kell rendelkezniük, nem lehetnek akármilyen karácsonyi ledsorok. Az elhelyezésre is vannak előírások, nem lehetnek akárhol. Felszerelésük kicsit macerás, jó helyre kell elhelyezni, és biztosan rögzíteni.

Könnyebb a helyzetünk, ha a jóváhagyással rendelkező ledsor, vagy egyéb nappali menetfény valahogy kombinálva van az autó gyári lámpatestjével, esetleg egy cserével kerül bele. Ha van a típushoz ilyen fő lámpatest, akkor már csak a költség szabhat határt a megvalósításnak. Ha meg nincs, akkor jön képbe az Osram által gyártott, a ködlámpa helyére szerelhető nappali menetfény és ködlámpa kombináció, amely mellesleg kanyarfényként is funkcionál.

Marketingelnevezése Ledriving Fog, gondolom ötletes betűszójátéknak szánták az összevonást, mindegy, nem kell mondogatni, csak megvenni és beszerelni. Az ára tavaly százezer forint felett indult, de mára már meg lehet kapni alig több mint 70 ezer forintért. Ez még mindig nem a lopás megvenni-kategória, de állhatunk olyan szögben, ahonnan megfizethetőnek látszik. Ha pedig úgy nézzük, hogy ködlámpa, menetfény és még kanyarfény is, már csak közepesen fáj.

Ezzel nagyjából ki is merítettünk minden negatívumot a termékről, mert egyébként tisztességes kombinált lámpatest. A beszereléshez típusspecifikus lámpát kell választanunk, és megdöbbentő, hogy egy-egy ilyen készlet mennyi autóhoz felel meg. Ebből is látszik, hogy a kommersz gyártók megveszik ugyanazt a lámpát valamelyik nagy beszállítótól, és ha nem muszáj, nem gyártanak, vagy gyártatnak egyedit. Ilyen kerek ködlámpa nagyon sok autóban van, ezek helyére könnyedén berakható, és még lesz egy kanyarfényünk is.

A szép dobozban benne a két lámpatest, kábelek, szerelék és egy elektronikus egység. Maguk a lámpatestek teljesen zárt egységek, vízállóak. Az üveg műanyagnak néz ki, de annyira masszív, hogy az is lehet, valami valódi üveg. A lámpatesthez csatlakozó kábel egy pvc-csőben fut, és teljesen vízzáró csatlakozója van. Az elektronikus egységet a szokásos 12 V és test, valamint kapcsoló mellett az irányjelző kábeljeire is rá kell csatlakoztatni, innen veszi a jelet a kanyarfény, ami nem más, mint az indexekkel bekapcsolódó azonos oldali ködlámpa. Ez azonban csak akkor működik, ha a tompított fényszóró is be van kapcsolva, ehhez is van nyilván egy jelszál, amit be kell kötni.

A beszerelés egyszerű, a sok képes leírást egy majom is értelmezni tudja, és lépésről lépésre leköveti. A két nehéz feladat a meglévő ködlámpa kiépítése, majd az új kombi lámpatest kábeleinek biztonságos és esztétikus elvezetése. Utóbbival megy el a legtöbb idő. Azt mondom, ha valaki igénytelen, másfél óra alatt bedobja, de ha szépen akarjuk kábelezni, kell hozzá három.

Az igénytelen bedobáshoz használhatjuk a szerelékként adott késes kábel-leágaztatókat, én azonban azt javasolom, hogy csináljunk rendes, forrasztott csatlakozásokat, esetleg használjunk normális csatlakozókat. Ez a szigetelést megvágó késes, összenyomós leágaztató szerintem nem méltó a lámpatesthez, meg amúgy is igénytelenség az ilyesmi.

A led-technológia miatt nem meglepetés, hogy a fogyasztása is kisebb a hagyományos ködlámpáénál, mindössze 16 W, a menetfény pedig 25 wattos. Utóbbi nyilván azért több, mert több a led benne, a ködlámpában csak oldalaként kettő van. Ez a kettő viszont egy szabadformázású parabolatükörre veti a fényt, és nem csak nagyon erős a fénye, hanem szinte nulla szórt fénye van, annyira nulla, hogy nem szemből fényképezve alig látható, hogy világít. Viszont ha belenézünk a fénycsóvába, három percig garantált a farkasvakság. A gyári ködlámpa mellette szánalmas, sokkal több szórt fénnyel. Nagyon szép, keskeny sávot világít és nagyon szélesen. Mi kell más egy jó ködlámpához?

A nappali menetfény meg nem csak egy vonal vagy pötty, hanem egy dizájnos alakzat. Nincs jelentősége, de mégiscsak menőbb.