Ötvenezer kilométer után, dugattyúrepedés előtt

Totalcar Erőmérő: Subaru Impreza WRX STI – 2008.

2018.02.09. 14:55
Az Autókorbelnél ahol az olvasók autóinak teljesítménymérése folyik, egy újabb izgalmas autó állt fel a mérőpadra: egy Subaru Impreza WRX STI. Nagyon megosztó a tízéves Impreza ötajtós formája, jellemző műszaki hibáktól sem mentes a modell, mégis sokan rajonganak érte. Kiderül a mérőpadon, hogy miért? A sorozatra több mint kilencszázan jelentkeztek, ezért most jó ideig szüneteltetjük ezt a lehetőséget, de minden pénteken újabb folytatást láthattok.

A tipikus Subaru-tulajdonos kicsit hasonló, mint a hondás vagy az alfás: szereti az autót, nem csak közlekedési eszközként tekint rá. Imádja a hangját, büszkén sorolja fel a nagy neveket, akik a raliban vezették, szívesen hallgatja a turbósok jellegzetes bubogását a kipufogóból. A Subaru ügyesen alakította ki a márka imidzsét, és az eredmények is jöttek szépen: sok dobogó és három WRC világbajnoki cím.

A WRX modellek 1992 óta léteznek, eleinte még csak egyszerűbb, nagyobb motoros verziókat jelölték a World Rallycross-ra utaló betűkkel, később a turbós változatok jelölése lett ez. Ezeknek a modelleknek a továbbfejlesztett, még sportosabb változatai a WRX STI modellek. Az STI a Subaru Tecnica International rövidítése, mely a Subaru motorsport részlegének neve, melyet 1988-ban alapítottak, elsősorban versenyautók felkészítésére, később pedig a sportmodellek tervezését és gyártását vették át.

A mérésre érkezett autó egy teljesen széria állapotú, minden átalakításoktól mentes, ötajtós Impreza WRX STI, 2008-ból. Ez volt az első gyártási éve ennek a megosztó formájú modellnek és a klasszikusnak tekinthető lépcsőshátú Imprezák mellett ez a forma nem volt annyira népszerű.

A motor lökettérfogata 2500 köbcenti, természetsen négyhengeres, bokszer elrendezéssel. A bokszermotor nagyon jól kiegyensúlyozott az egymással szemben mozgó dugattyúk miatt, ráadásul nagyon lapos, hiszen a hengerek vízszintesen állnak. A motornak köszönhetően az autó súlypontja alacsonyabban van mint egy sornégyessel szerelt típus esetében, laposabb az orr is, és az sportosabb az egész autó kialakítása.

A nagy bokszerben hengersoronként 2-2 vezérműtengely található, dual - AVCS (Active valve control system) azaz kettős, mindkét vezérműtengelyen működő változó szelepvezérléssel. Az STI természetesen turbós, levegős töltőlevegő-hűtővel. A kettőfeles motorból 300 lóerőt hoz ki a gyár, és bár nincs nagyon túlfeszítve a blokk, többször hallani dugattyúproblémákról, amelyeket éveken keresztül nem sikerült megoldania a gyártónak.

A hajtáslánc is tartogat érdekességeket, például az aktív középső differenciálművet, amely az erőt változó mértékben tudja hátraküldeni. Alapesetben minden automatikus, de a két ülés közt elérhető állítóművel be is tudunk avatkozni a működésébe. Egyébként pedig a klasszikus hosszmotoros elrendezésről és három differenciálműves hajtásláncról beszélünk, melyben nincs haldex vagy viszkó.

A névleges teljesítmény, turbós motorhoz képest viszonylag magas, 6000-es fordulaton jelentkezik, a 407 Nm csúcsnyomaték pedig 4000-es fordulaton. A magasan lévő értékek azt sugallják, hogy fent sem fogy el a motor, lehet forgatni, sportos hangolású.

A mérés elkezdődött, és amikor felépült a turbónyomás, az egész autó megült egy centit, miközben keményen nekifeszült a mérőpadnak. A csúcs-Impreza két dupla kipufogója mélyebb hangra váltott, és éreztük a meleget előtörni az autó alól.

Nézzétek meg a mérést, szépen teljesített a fehér Subaru!

Ha érdekesnek találjátok a sorozatot, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára, mert még sok érdekes autó következik!

Korábbi epizódok

300 ezer kilométer az rendben van, de 600 ezer?
300 ezer kilométeres futásteljesítményről már sokat hallottunk, de mit tud a 600 ezret futott TDI eredeti turbóval? Bekormolja a világot a maradék pár ló?
Mit tud az Audi TDI, legális tuninggal?
Az ABT tuning-chipje 40 ezer kilométeres korában került bele, most 290 ezernél jár a V6 TDI. Szárnyal vagy bukik az A6 quattro?