BMW-ből ült franciába: boldog

Totalcar Erőmérő: Citroën C5 2.0 HDi – 2009.

2018.06.08. 12:37

Az Autókorbelnél ahol az olvasók autóinak a teljesítmény mérése folyik, végre megérkezett az első Citroën egy 2009-es HDi. Mindannyian kedveljük ezt a modellt, jónak tartjuk a kétliteres HDI motort, de nem tudjuk mit tud a mérőpadon. Most majd kiderül.

Amikor megjelent imádtuk, és hiába múltak el azóta hosszú évek, igazán nem hallottunk panaszt róla. Azóta az újabb modelleket is teszteltük, a 2.2-es változat Winklernek is tetszett és még most is jó autónak tűnik a Citroën C5 második generációja.

A motorja az egyik nagy ütőkártya a szuper futómű mellett: csendes, nyomatékos és nagyon megbízható, a PSA-konszern más autóiba is szerelték.

A DW10-es motorcsalád, közös nyomócsöves kétliterese már egy második generációs HDi-nek (High pressure Diesel Injection) darabnak tekinthető, hiszen ennek már tizenhatszelepes a hengerfeje és a befecskendezési nyomása is magasabb, mint elődjének. A szakirodalom a Forddal közösen kifejlesztett konstrukcióként tartja számon a DW10-es motorcsaládot, azonban az igazság inkább az, hogy az elkészült PSA motort adaptálták más gyártók modelljeihez, például a Focusban a C-Maxban, sőt, néhány Volvóban is megjelent, kisebb módosításokkal. Nehéz pontosan látni, hogy a fejlesztésben ki mennyi szerepet vállalt, az azonban biztos, hogy a hengertömb, a furat-löket arány pontosan megegyezik az eggyel korábbi PSA-dízelével.

Ez a hengerenként négyszelepes verzió a korszerűbb üzemanyagellátó rendszeren felül változó geometriájú turbó feltöltőt is kapott, így papíron 136 lóerős volt, természetesen töltőlevegő-hűtővel.

Forgatónyomatéka is megnőtt, hivatalosan 320 Nm 2000-es fordulaton. A motor további érdekessége a nagyon puha, szinte benzines járás, amely a fordulatszám emelésével tovább simul. Kétezer környékén tartva egészen szép, már-már benzines hangja van, a dízeles csattogás, kereplés eltűnik. Ez a többlépcsős befecskendezést és a hengerfej jó kialakítását dicséri.

Az is figyelemreméltó, hogy a motor rezgéseit mennyire le tudták venni a kaszniról. Az utastérben valóban nehéz megállapítani, hogy dízellel van dolgunk, mert a motor nem csak csendes, de rezonanciamentes is. Ne felejtsük el, hogy 2009-es modellről van szó, nincs aktív motorfelfüggesztése, vagy esetleg aktív zajcsillapítása, mint néhány mai prémiumautónak. Ez egyszerűen csak jó, mert átgondolt tervezés áll mögötte.

Menet közben is kellemes a HDI karaktere, hamar megjön az ereje, vidáman forog bele a négyezerbe és kellemesen működik együtt a hosszúra áttételezett váltóval.

A mérés előtt kicsit megmelegítettük, és itt is hallható volt, hogy amikor megkapta a mérőpadról a terhelést a motor, nem kezdett a szokásos terhelt dízeles kerregésbe, amit már más dízelek mérésénél megszoktunk, hanem egészen selymes hangon, kicsit mélyebb tónusban zúgva tekerte a görgőket.

A görbék rajzolata szép, hamar megjön a nyomaték és meg is marad sokáig. A teljesítménygörbe is szépen emelkedik, de nem csúcsos, viszonylag lapos maradt. Ezek a görbe formák szépen alátámasztják a motor kellemes karakterét, a mért értékek is magukért beszélnek. Nézzétek meg a videót, nagyon szépen zenél a Citroë n HDi, véleményem szerint ez korának egyik legjobb dízele.

Ha érdekesnek találjátok az Erőmérő sorozatot, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára, mert még sok érdekes autó következik.

Korábbi epizódok:

A magyarok kedvenc Daciája a próbapadon
A Duster első generációját lomhának találtuk tesztjeinkben, ezért nagyon kíváncsiak voltunk, hogy mit produkál egy profi teljesítménymérés során.
BMW E46 helyett vette, boldog vele
Ez a Lexus már nem egy felcicomázott Toyota, mint az előző IS a mérőpadnak mégis meggyűlt vele a baja.