A meglepetésautó

Totalcar Erőmérő: Citroen C4 VTS – 2006.

2018.08.03. 17:37

Az Erőmérőben a hitelesített, profi teljesítménymérő padon az Autokorbelnél megmutathatják az autók mit tudnak valójában. Már többször elmondtuk, hogy mi ez, sorban választjuk ki a korábban jelentkezett önkéntesek autóit, és sok érdekesség kerül fel a mérőpadra. Most egy, az utca forgatagában szinte láthatatlan, de mégis érdekes autó tekeri meg a pad görgőit.

Nem biztos, hogy mindenki egyetért velem, de a Citroen Xsarát 2004-ben leváltó C4-esnek nevezett új modell a Xsarához képest egy nagy ugrás volt. Formabontó megoldások, formai trükkök tárháza volt, de úgy, hogy a használhatóság, a praktikum megmaradjon. A szakma díjazta is a koncepciót, 2005-ben a Citroën C4 második helyezést ért el az Év Autója választáson.

Mindezek ellenére a C4-es olyan módon szürkült bele a hétköznapokba, hogy teljesen észrevehetetlenné vált az utcán. Valahogy megszoktuk a púpos, kicsit kupészerű formát, a furcsa ötödik ajtót, már nem kapja senki fel a fejét egy első generációs C4-esre.

Valahogy a sportosság sem jut eszünkbe róla, pedig 2007-ben még a rali világbajnokságon is indultak, és Sébastien Loeb az első évben azonnal világbajnok lett, pedig nagy volt a csata a fordos Marcus Grönholmmal.

A mérésen szereplő Citroen C4 VTS modell viszont megérdemelné, hogy az autókedvelők kicsit jobban emlékezzenek rá.

Korábbi Erőmérőben már szerepelt egy sportos francia autó, a Renault Clio RS, ezek közös vonása pedig a Mecachrome által átdolgozott motor. Ez egy vérprofi tuningcég, számunkra leginkább a Williams Renault F1-es autókba fejlesztett motor az érdekessége, de ipari gépek speciális motorjait és repülőgépek hajtóműveit is fejlesztik.

A C4-es EW10 kódú kétliteres alu blokkját is alaposan átdolgozták, bár a furat és löket megmaradt, a felhasznált alkatrészek különböznek. Megnövelték a kompresszióviszonyt, könnyebb kovácsolt dugattyúkat kapott a motor, amelyeket erősebb hajtórudak kötnek a könnyített főtengelyhez. A hűtést és kenést is módosították a növelt teljesítménynek megfelelően.

A hengerfej teljesen más lett, a szívócső pedig változó hosszúságú hangolt egység, amely a gázlengések jobb és szélesebb fordulatszám-tartományban való kihasználását hivatott szolgálni.

Szükség is van erre, hiszen a motor leszabályzási fordulata 7400 és a maximális teljesítményét is magasan éri el, a hétköznapi használhatóságot korlátozná, ha fixen ide lenne hangolva a motor.

Nem erről van szó, a motornak nagyon szépen épül fel a teljesítménye a fordulat növekedésével, de alsó tartományban is nyomatékos a változó szelepvezérlésnek és a hangolt szívócsőnek köszönhetően. Kétezres fordulaton már 160 Nm nyomaték van, a maximális 202 Nm pedig 4750-en érkezik. Jellemzője ennek a sportos motornak is, ahogy minden jól hangolt sportos motornak, hogy a maximális teljesítményhez tartozó fordulat és a maximális nyomaték fordulata között nincs nagy távolság, a motort ott fent kell tartani és akkor mutatja meg mit tud igazán.

Kicsit üröm a örömben, hogy a szigorodó ütközésvédelmi szabályok és igények miatt a kaszni elég nehéz, hiába a kétségbeesett könnyítés az alu motortér fedéllel és a műanyag sárvédőkkel, az 1400 kg nem kevés, de legalább merev, ami jót tesz az úttartásnak.

A mérésen is jól szerepelt az autó, az értékek is rendben vannak, mégis inkább a görbék alakját, futását emelném ki. Ez egy nagyon jól hangolt, jól tervezett motor, a görbék iskolapéldát mutatnak: szépen emelkednek, nincs beszakadás, hirtelen meredekség váltás, ez egy nagyon jól megcsinált szívómotor.

Érdemes megnézni és meghallgatni a videót, szépen zenél a VTS. Ha pedig érdekesnek találjátok ezt a sorozatot, akkor iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára, sok érdekes autó jön még!

Korábbi epizódok:

Harmincéves Mitsubishi a mérőpadon
Az autóban sok kilométer van, de nagyon szerencsés élete volt, így esélyes a diadalra a mérésünkön.
Az Alfa Romeo most bizonyított
Talán a legjobb olasz hathengeres a 156-os orrában. Őszinte, régimódi és nem kell szégyenkeznie a mérőpadon sem.