Melyik a legjobb gyerekülés?

ADAC gyerekülésteszt 2019.

2019.07.25. 19:10 Módosítva: 2019.07.26. 10:01

Minden szülőnek a gyermeke a legfontosabb. Miért lenne ez másképp akkor, ha az apróságok szállításáról van szó? Persze mindenkinek mások a lehetőségei, de azokhoz mérten érdemes gyerekülésből is a lehető legbiztonságosabbat kiválasztani. Ebben segít az ADAC tesztje.

Minek is a gyerekülés?

A világ számos országában, így a hatályos szabályozás szerint Magyarországon is kötelező a gyerekülés használata. Fő szabály szerint minden gépkocsiban, sőt mopedautóban is csak gyermekbiztonsági rendszerben szállíthatóak a 150 centiméternél alacsonyabb gyerekek. Vannak persze kivételek.

Ha az autó gyári kialakítása nem teszi lehetővé a megfelelő rögzítést, akkor három év alatti gyereket nem is utaztathatunk, afölött pedig 150 centiig csak a hátsó ülésen. Hátsó ülésen három év és 135 centi fölött már elég lehet a biztonsági öv, ha azzal a testméretéhez hasonlóan biztonságosan beköthető. A további kivételekről a jogszabály rendelkezik. Az első ülésen előre néző gyerekülést korlátozás nélkül használhatunk, menetiránynak szembefordított rendszert pedig csak akkor, ha nincs légzsák, vagy kikapcsoljuk. A rögzítési problémák akkor is előjöhetnek, ha három gyerekülést kellene rögzíteni egy sorban, sokszor a biztonságosabb gyermekülések terjedelmesebbek is, ilyenkor érdemes elgondolkodni akár egy hétüléses járművön, pláne, hogy ma már ezekre állami támogatás is kérhető.

A gyermekbiztonsági rendszer kifejezés elsőre kicsit jogászul, meg szakemberül van, de lényegében a babahordozók, a gyerekülések és az ülésmagasítók összefoglaló neve. Márpedig ezekből az eszközökből annyi van, mint égen a csillag. A német autóklub, vagyis az ADAC minden évben tesztel néhány tucatnyit, hogy könnyebb legyen eligazodni.

Mit és hogyan tesztelnek?

Idén összesen harmincegy különböző terméket választottak ki a tesztre. Ennél nyilván sokkal többfélét lehet kapni, és persze a magyar meg a német piac között sem százszázalékos az átfedés. Ennek ellenére a kipróbált gyerekülések jelentős része elérhető itthon is, ezért releváns nekünk is az ADAC által készített anyag. A tesztgyőztesek mindegyike kapható Magyarországon valamilyen kivitelben, míg más esetekben van hazai forgalmazó, de az adott modell már kifutott idehaza.

Magyarországi árak
Egyéves kor alatti:
Maxi-Cosi Jade + 3wayfix 89 900 Ft
Maxi-Cosi Pebble Pro i-Size 74 990 Ft
Inglesina Darwin i-Size forgalmazó van, de a konkrét modell nincs
Másfél éves kor alatti:
Peg Perego Primo Viaggio 59 900 Ft
Cybex Cloud Z i-Size 81 990 Ft
Avionaut Pixel   
Baby Jogger City Go itthon kifutott
Nania Beone SP 11 890 Ft
Chicco Oasys i-Size Bebecare van hazai forgalmazó, de a konkrét modell nincs
Négyéves kor alatti:
Cybex Sirona Z R i-Size   
Cybex Sirona Z i-Size 106 990 Ft
Nuna Norr i-Size 169 900 Ft
BeSafe iZi Modular 119 900 Ft - ez nem az RF változat, a különbség a beszerelési irány (háttal v. szemben)
Maxi-Cosi Pearl Pro 89 900 Ft
Peg Perego Viaggio FF105 59 990 Ft
Nachfolger Hy5.1 TT   
Heyner Multifix Twist   
Maxi-Cosi Tobifix 84 990 Ft
Hétéves kor alatti:   
Britax-Römer My Way Plus 106 865 Ft
Tizenkét éves kor alatt:  
Britax-Römer Advansafix IV R 109 900 Ft
Britax-Römer Kidfix III M 79 900 Ft
Britax-Römer Adventure 23 290 Ft
Safety 1st Road Fix   
Maxi-Cosi Titan Pro 119 990 Ft
Apramo All Stage 119 900 Ft

Arra érdemes figyelni a vásárláskor, hogy nem minden üléshez jár a bázistalp - ez egyébként az alábbi táblázatokban is látszik -, azt sokszor további súlyos tízezrekért mérik. Ezek viszont általában egy adott gyártó több ülésével kompatibilisek, kiszolgálnak tehát újszülöttkortól a gyerekülés-korhatár végéig.

A hatalmas kínálat miatt természetesen kell egy előszűrés. Ennél figyelembe veszik a piaci jelenlétet, az újdonságokat (sokszor ugyanis éppen ezekkel van baj). A kiválasztás után az üléseket egy Volkswagen Golf VII karosszériájába rögzítik (korábban hatos Golfot és Astrát is használtak).

A tesztek során szimulálnak egy 64 km/h-s frontális ütközést, egy 50 km/h-s oldalütközést, amelyekhez több különböző méretű tesztbábut is használnak. Vizsgálják az öveket, a méretbeli sajátosságokat, magának a gyerekülésnek a stabilitását, valamint a fej védelmét. Szintén szempont a kezelés, használhatóság (mennyire macerás be- és kiszerelni stb.), az ergonómia, illetve a gyermekkel közvetlenül érintkező felületek károsanyag-tartalma.

Maga a teszt összességében jóval szigorúbban értékel, mint a vonatkozó uniós normákhoz tartozó vizsgálatok.

Melyik a legjobb gyerekülés 2019-ben?

Az ADAC szakemberei öt különböző kategóriát határoztak meg, ezekbe sorolták be a 31 gyerekülést. Ez azt jelenti, hogy külön vizsgálták az egyéves kor alatt, a másfél éves korig, valamint a négy-, hét-, illetve tizenkét éves korig használható termékeket. Ez persze nem azt jelenti, hogy az adott ülésekbe életkor alapján ültethetjük gyermekünket, hanem az adott korban jellemző testmagasságot vették figyelembe. Az egészségügyi tanulmányok szerint például egy egészséges, érett csecsemő testhossza átlagosan 47,5 és 53,75 centiméter közötti, egyéves korára viszont már eléri a 75 centit is.

Minden gyerekülésnél külön értékelték a biztonságot, a használhatóságot, az ergonómiát, a tisztíthatóságot és a veszélyes anyagokat, valamint egy összesített osztályzatot is megítéltek.

Az egyéves kor alatt használatos termékek közül mindegyik jól teljesített. A legkiemelkedőbb a Maxi-Cosi Jade + 3wayFix lett, azonban ár-érték arányban a Maxi-Cosi Pebble Pro i-Size talán még jobb választás. Valamivel több mint feleannyiba kerül, mint a tesztgyőztes, de minden részpontja kiváló vagy jó. Igaz, nem isofixes.

A másfél éves korig megfelelő babahordozók közül a Peg Perego Primo Viaggio i-Size + i-Size Base emelkedett ki, bár nem sokkal előzte meg a Cybex termékeit. Kerülendő ugyanakkor a Chicco Oasis i-Size Bebecare + i-Size Base javítás előtti változata. A teszten az ülés kiszakadt a rögzítésből, és a bábu is kirepült. A gyártó módosított a konstrukción, és ingyen cseréli a rosszakat, de nem árt az elővigyázatosság.

A négyéves korig ajánlott gyerekülések mezőnyében a Cybex szerepelt a legjobban. A Sirona Z R i-Size + Base Z mögé másodiknak bejött a Sirona Z i-Size + Base Z, míg a dobogó harmadik fokára a Nuna Norr került. Itt a Nachfolger terméke a kezelhetőségben, a Heyneré biztonság tekintetében bizonyult gyengébbnek, de meglett nekik a közepes. Nem úgy a Maxi-Cosi TobiFixnek, amely túl nagy mennyiségben tartalmazza a TCPP nevű tűzveszélyes anyagot. Ez az ülés megbukott a teszten.

Egyetlen indulót vizsgáltak meg a hétéves korig megfelelő gyerekülések közül. A Britax Römer Max-Way Plus ugyan igen biztonságos volt, de kezelhetőségre elégségest, ergonómiára közepest kapott, így összértékelése is csak elégséges.

Tarolt ugyanakkor a Britax Römer a legnagyobbaknak, az akár tizenkét éveseknek szánt kategóriában. Az Advansafix IV R-rel, a Kidfix III M-mel és az Adventure-rel teljesen kisajátították a dobogót. A sor végén az Apramo All Stage áll, amely biztonság terén éppen hozta az elfogadható szintet, de kezelhetőség és ergonómia terén is elmaradt a jóktól.

Ha nem cserélgetnéd túl gyakran

Egyes gyereküléseket úgy terveztek meg, hogy az átlagnál jóval hosszabb ideig használhatóak maradjanak. Míg sok szülő három különböző gyermekbiztonsági rendszert (egy babahordozót, egy gyerekülést és egy ülésmagasítót) használ el, míg utódai ki nem növik azokat, addig ezek viszonylag nagy kor- és így testmagasság-intervallumot képesek lefedni.

A fent tesztelt ülések közül ilyen a Cybextől a Z R és a Z i-Size + Base i-Size, a Nuna Norr, a Nachfolger Hy5.1 TT, valamint a Heyner Multifix Twist, amelyek nagyjából az egyéves és négyéves kor közötti időszakot fedik le. A Britax Römer Advansafix IV R és a Maxi-Cosi Titan Pro pedig a babahordozó kinövésétől egészen a gyerekülés-kötelezettség végéig jelenthet megoldást.

Ezeknek kétségkívül előnye, hogy nem kell néhány évente váltani. Hátrány azonban, hogy rendszerint jóval drágábbak is, bár nyilván így is olcsóbban jöhetünk ki, mint három különböző méretűvel. Ugyanakkor azt majd csak a tartóstesztek mutatják meg, hogy bírják-e egyáltalán a strapát annyi éven keresztül. Azt is érdemes továbbá figyelembe venni, hogy az ilyenek sokkal nehezebbek, így körülményesebben kezelhetőek lehetnek.

Ne hagyd a gyereket a kocsiban

Bármilyen kényelmes és biztonságos is egy gyerekülés, egy dolgot azért mindenképpen érdemes elkerülni: hogy megfeledkezzünk a gyerekről, és otthagyjuk a kocsiban. Erre persze sok szülő rögtön rávágná, hogy lehetetlen, hogy elfelejtse a csemetéjét. Azt mindenesetre meg kell említeni, hogy a tűző napon leparkolt autó akár enyhén leengedett ablakokkal is gyorsan életveszélyessé válhat egy kisgyermek számára. Jól mutatja ezt az alábbi infografika.

Olaszországban például év végére tervezik egy új szabály bevezetését a hasonló esetek visszaszorítására. Eszerint négyéves kor alatt csak riasztórendszerrel ellátott gyerekülést lehetne használni. Az ilyenfajta rendszerek úgy működnek, hogy egy szenzor érzékeli, ha a gyerek az ülésben marad. Az ülés bluetooth-kapcsolatban van a sofőr mobiltelefonjával, a megfelelő alkalmazás pedig jelez, ha a szülő elhagyja a bluetooth hatótávolságát. Azt is beállíthatjuk, hogy az applikáció egy megjelölt telefonszámra is jelezzen hasonló esetben.

A fentiek közül a Chicco terméke érzékeli, hogy benne ül-e a gyerek az ülésben, a Cybex-ek pedig azt, hogy be van-e kapcsolva a biztonsági öve. Így ezek alkalmasak a riasztásra.

Most akkor melyiket vegyem?

Nyilván a biztonság mellett a legtöbbeknek az ár is fontos szempont. Érdemes tehát a teszteket súlyozva értékelni. Ha például egy pénztárcánknak megfelelő, a biztonságban jeleskedő ülést szeretnénk, talán kompromisszumot köthetünk azzal, ha bevállaljuk a kissé macerásabb kezelhetőséget. Az isofixes ülések jellemzően jobbak az egyszerűen a biztonsági övvel rögzíthető társaiknál, de ez a rendszer még önmagában semmire sem garancia.