Parkoló Parádé június 19-én: Csillogó veteránok

Érdekel

Káprázat és trükk: BMW 325e

Totalcar Erőmérő: BMW 325e E30

2019.12.06. 16:43

A Totalcar Erőmérő sorozatában most egy autó történetileg is érdekes BMW modell tekeri meg a pad görgőit az Autokorbelnél. A BMW E30 325 "eta" modellt a tunerek is kedvelték, elmondjuk miért, és persze meg is mérjük a teljesítményét itt az Erőmérőben.

A nyolcvanas években – hasonlóan a korábbi olajválságban szerzett tapasztaltakhoz – ismételten kezdett központi kérdéssé válni a takarékosság az autógyártók számára. Nem volt akkora tömegpszichózis, mint most a széndioxid-kibocsátás körül, de a trend tisztán érzékelhető volt.

A Volkswagen kiadta a Formel E nevű, gazdaságosságra optimalizált modelljeit, a BMW pedig megjelentette az E30-as sorozat 325e változatát. A típusjelzés végén szereplő e betű nem az elektromos hajtásra, hanem az eta görög betűre utal, ami hagyományosan a hatásfok jele a fizikában.

A motor lökettérfogata nagyobb, mint a sima 325i modellé, 2494 köbcenti helyett 2693, ezt hosszabb löketű főtengellyel érték el, a furat maradt 84 mm. Megváltoztatták a hengerfejet is, gyengébb szeleprugók zárták a szelepeket, melyeket módosított, utcaibb, nyomatékorientált vezérműtengely működtetett. A szívócsatornák kisebb keresztmetszetűek lettek, így a légsebesség megnövekedett, jobb örvénylést és porlasztást biztosítva.

A cél egyértelmű volt: egy nyomatékos, alul erős utcai motor létrehozása, amely keveset fogyaszt és a szigorodó amerikai károsanyag-kibocsátási szabványoknak is megfelel. A lökettérfogat-növelés nem szorul magyarázatra, a többi beavatkozásból pedig jól látszik, hogy a töltéscserét próbálták javítani és a súrlódást csökkenteni, így növelve a motor hatásfokát.

Vicces, hogy pont a takarékosságra optimalizát motor jelentette a legjobb tuningalapot az M20-as, hathengeres motorcsaládban, hiszen ennek volt a legnagyobb lökettérfogata, megtartva a motorcsalád erényeit, például a masszív blokkot. Ha a hengerfejet lecseréljük, vagy legalább visszaalakítjuk a sima 325i modell vezérműtengelyével és szeleprugójával, akkor egy közel 2,7 literes blokkot kapunk.

Ha pedig a tengelyt még hegyesebbre cseréljük, esetleg a hengerfej csatornáit bővítjük, akkor simán a 325i teljesítménye fölé tudunk menni. Ennek érdekében persze a motorvezérlőhöz is hozzá kell nyúlni, mert az 5100/perces leszabályzás nem magas, ezt feljebb kell tolni.

Ez történt az Erőmérő mai epizódjában szereplő, gyönyörű állapotban lévő, eredetileg 325e kivitelű BMW-vel is. Más vezérműtengelyt kapott, a hengerfejet kicsit megtúrták, illetve a motort tisztességesen felújították. Remélhetőleg olyan szinten, ahogy a karosszériát is, mert az szinte kifogástalan. Vonalai szépen futnak, krómjai csillognak. Ez még a facelift előtti, króm lökhárítós, kis hátsó lámpás változat, talán a legszebb E30-as.

Rövid melegítés után elkezdődött a mérés. Érdekes, hogy bár sok sorhatos motor létezik, de a BMW M20-nak és az M50-nek is van egy szinte azonnal felismerhető hangja, ami miatt megkülönböztethetők más hathengeresektől. Amikor a mérőpadon elkezdtük terhelni a motort, ez még jobban hallhatóvá vált.

A mérés után viszont kicsit tanácstalanul néztük a görbéket, nem erre az eredményre számítottunk. Megpróbáltuk kideríteni az okokat, magyarázatot találni az eredményekre. Nézzétek meg az Erőmérő legfrissebb epizódját, érdekes volt ez is és öröm ezt a szép E30-ast látni, mert lassan elfogynak a gyári kinézetű darabok.

Ha pedig érdekesnek találjátok hetente jelentkező műsorunkat, akkor iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára, mert további izgalmas mérések jönnek, lesz meglepetés!

Erre a linkre kattintva 20 százalék kedvezménnyel használhatjátok a Carvertical autótörténeti lekérdezőrendszert.

Korábbi epizódok:

Alfa szedán, Ferrari motor – mi baj lehet?
Ennek az Alfának ütni kell, szerencsére jó alapanyagokból főzték. Van olyan gyors, mint amilyen piros!
Sok ember, nagy hang, rengeteg lóerő
Az úgy volt, hogy elsőre jó ötletnek tűnt, majd másodikra is, úgyhogy élőben mértük az erőt a PP-n.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.