Kínaira bíztam a biztonságot

2020.01.19. 07:24

Sokszor előfordul, hogy nyugodtabban aludnánk, ha a hosszabb időre, vagy nem őrzött területen tárolt járművünk azonnal szólna, amikor piszkálják, meglökik, vagy feltörik. A szokásos szolgáltatásokat kínáló riasztók nem látják el a feladatot, hiszen nem halljuk a távolból az üvöltő szirénát és a jármű passzív áramfelvételét is beleszámolva sosem lehetünk biztosak abban, hogy mikor marad indításra elég energia az akkumulátorban. A tartósan mélykisülésben tartott autóakkumulátor pedig visszafordíthatatlan károsodásokat szenved, nem érdemes kockáztatni.

Lakóautómba kerestem olyan távfelügyeleti elektronikát, ami önfenntartó, rugalmasan programozható és nem kell sok méter vezetéket behúzni a telepítéséhez. Remek megoldásra bukkantam.

A lakóautók, lakókocsik feltörésvédelme meglehetősen reménytelen feladat. Többféle anyagból és jó sok nyílászáró van a bódén, ráadásul a lakófelépítmény általában könnyűszerkezetes: alumínium, fa, polisztirol. A mechanikai védelem szókapcsolat akkor válik nevetségessé, amikor kimondjuk: műanyag ablakok és szerelvények. Valljuk be, ha valaki nagyon be akar menni, akkor bemegy, csak legalább tudjunk róla. Van olyan kultúrkör is, ahol az anyuka felteszi a még nem iskolaköteles gyermekét a lakóautó, lakókocsi tetejére, hogy felfeszítse a tetőablakot, bemásszon a lakótérbe és kinyissa az ajtót a már türelmetlenül várakozó családtagjainak. Megtörtént eset.

A legfontosabb tanács, hogy ne hagyjunk semmi értékeset az autóban. Mi is felpakolunk a lakásba a buszból minden túra után, igazából nyitva is hagyhatnám, mert a felfeszített nyílászáró sokkal többe kerül, mint az a fél palack ásványvíz, amit el lehet vinni zsákmányként. Sajnos ez nem látszik kívülről, a betörők is csak akkor tudják meg, amikor tetemes kárt okozva szétbarmolják lakókocsi ablakát, a kombirolót és a szerelvényeket.

Jobb félni, mint megin' enni, készülni kell valamivel, de közben higgyük erősen, hogy a magántulajdon tiszteletének hiánya hamarosan ambuláns génsebészeti beavatkozással lesz gyógyítható.

Ebben a cikkben az AliExpress-függők és a barkácsolni vágyók találnak néhány ötletet arra, hogyan lehet akkumulátoros nyomkövetővel, többféle szenzorral, GSM modullal ellátott riasztót építeni meglepően kevés pénzből úgy, hogy még egy 5W-os napelem is belefér a keretbe. Mivel olcsó, érdemes több biztonsági rendszert alkalmazni, lehetőség szerint mechanikus védelemmel kombinálva. Remélem, nem létezik olyan bolond, akinek az ország legszakadtabb, egyedi lakóautója kell, hogy az olajzabáló motorjával bíbelődve kockáztassa a börtönt, de az utasfülkében és a motortérben található riasztó és indításgátló megoldásaimról nem számolok be, maradjon nekem is titkom.

Fillérekért árulja az összes elektronikai webáruház a különböző minőségű nyomkövetőket. A ReachFar (Eljuthat mesze?) márkanéven gyártott cuki kis szerkezeten azért akadt meg a szemem, mert van egy olyan érzékelője, amely könnyen jelbemenetté alakítható, nekem meg pont erre volt szükségem.

Nézzük, mit tud a gyufásdoboznál is kisebb csendes riasztó/nyomkövető. Nem GPS-alapú helymeghatározást alkalmaz, hanem az LBS segítségével tudja megmondani a pozícióját. Alapvető különbség van a két rendszer között. A GPS műholdakat használ, az LBS-nek (Location Based Service/ Helymeghatározáson Alapuló Szolgáltatás) pedig a mobilhálózat adótornyai segítenek a tájékozódásban, sokkal rosszabb pontossággal. Az LBS 100 méternél rövidebbet nem tud mondani, viszont akkor is küldi a koordinátákat, ha nem látja a műholdakat, Valamit valamiért.

A kis dobozban helyet kapott ütés- és hangérzékelő is, az áramköri lapon van egy reed relé, ami az ajtónyitást érzékeli mágnes segítségével. A reed relé üvegcsőbe és védőgázba helyezett ferromágneses érintkezőpár, ami mágneses térben záródik. Terveimben nem osztottam komoly szerepet rá. Riasztás esetén kérhetjük azt is a géptől, hogy hívjon fel minket, és adja be a mikrofon hangját. Ha ez sem lenne elég, akkor a helymeghatározó rendszer figyel és azonnal jelez, ha elmozdul az autó. SIM kártyát oldalról lehet becsúsztatni, a doboz másik oldalán van a bekapcsológomb és a micro USB foglalat, amin keresztül a beépített 600 mAh-ás lítium-polimer akkumulátort lehet tölteni. A dokumentáció szerint 4-5 napig kitart ennyi energia, de nekem másfél napnál mindig megállt a tudománya. A tesztek alatt 20 másodperces időközönként küldettem vele a pozícióját, ami feleslegesen nagy felbontás, ha ritkábban kell kommunikálnia, biztosan többet bír. Egészen használható szoftvereket faragtak hozzá Shenzenben, persze egy UX dizájner hetekig nem unatkozna, ha szépet akarna csinálni belőle.

Asztali gépen böngészőben fut a követőprogram, mobiltelefonokra készült letölthető változat is. Minden platformon lehet teljeskörűen programozni, de sms-ekbe kódolt utasításokkal is elérhető minden funkció. Applikációból, vagy üzenetekkel lehet a figyelést élesíteni és a riasztás formáját beállítani attól függően, hogy mire szeretnénk megriadni. Jöhet hívás, jöhet sms, de a mobilalkalmazás is meg tudja jeleníteni az eseményeket. Egyenként tudjuk ki-be kapcsolgatni a szenzorokat, kedvünk szerint. Van még egy elsőre érdekesnek tűnő szolgáltatás a programokban. Olyan beállítás is lehetséges, hogy csak akkor jelezzen, ha a térképen megrajzolt kerítést átlépi. Elég sokáig gondolkodtam, hogy mire tudnám használni ezt az opciót. A lányomban megbízom, a kutyám beszari, oktondi haszonállataim meg nincsenek.

A kis nyomkövető remekül bizonyított, egyedül az ajtónyitási érzékelőt vettem el tőle, hiszen mire mennék egy darab mágnessel a szobakonyhában? Élvezettel feküdtem neki a virtuális bigyóboltnak, hogy szerezzek egy mozgásérzékelő bogyót. A mágnesre riadó reed cső földre húz egy lábat az elektronikán belül, ezt bármivel tudom produkálni én is. Az egész lakófelépítményt figyelhető egy mozgásérzékelővel, ami ugyanúgy húzza meg a főnök bajuszát, ha feladat van. Rendeltem mikrohullámú doppler radart is, de az átlát a falon, inkább a passzív infravörös mozgásérzékelő lett beépítve. Mindkét érzékelő 2 dolláros kategória, nem fájdalmas a kísérletezés anyagi oldala.

Elő szokott fordulni, hogy hetekig nem nézek az autó felé. A felügyelő rendszer energiaellátását teljesen függetleníteni akartam a Ducato saját áramellátásától, az a biztos. Bár a lakóautó tetején van napelem, teljesen független egységet terveztem, kellett egy jóval kisebb napelem, ami képes annyi áramot termelni rossz időben is, hogy a beépített akkumulátor csak az éjszakai műszakot vigye. Fontos, hogy a riasztó, a mozgásérzékelő és a napelem is közel azonos feszültségen működjenek, és a napelem is ott dolgozzon.

Flexibilis, A4-es papírnál kisebb napelemet választottam, ami 6V-os feszültség mellett 800mA-es töltőárammal kecsegtet. A felével, harmadával is biztonságosan üzemel a rendszer, saját töltőelektronikája van a központi egység akkumulátorának, készen is vagyunk. Tavaly nyáron közel három kiló kábelt szereltem ki a buszból, az előző tulajdonosok szorgosan vezetékeltek be mindent, ami megfigyelésre adhatott okot. Ez elfogadható magatartás volt a tranzisztorkor hajnalán, én az elektroszmogban hiszek.

Jöjjön a matek, mennyibe került a kínai felügyelő és mérhető-e a fogyasztása. A GSM nyomkövető/riasztó 16 dollár volt, a mozgásérzékelő 2 dollár, a napelem töltőelektronikával együtt kereken 10 dollár, szállítással együtt. Mai árfolyamon, kerekítve 8400 forint. Az alkalmazások ingyenesek, csak az adatforgalomért és az üzenetekért kell fizetni. Biztosan van körültekintőbb megoldás, én az első Lidlben vettem 500 forintért SIM kártyát és 1500 forintos feltöltést. Annyi ingyen percet és ingyen netet adott a szolgáltató, hogy a kísérletezés időszakában nem sikerült látható változást okozni az egyenlegben.

Ha GSM-modul küldi a koordinátákat, akkor lekérdezésenként 88 byte az adatforgalom, az LBS kicsivel többet beszél, 109 byte-ban mondja el ugyanazt. A központi egység kommunikációja két vonalon történik. Amint feltalált az internetre, csomagkapcsolt technológiával (GPRS) beszélget a gyártó szervereivel, azokat meg az interneten érjük el telefonnal, számítógéppel. Ezen a csatornán lehet a távolból programozni a nyomkövetőt, le sem kell menni a kocsihoz. SMS-küldésre és hívásra csak akkor kerül sor, ha esemény van: riasztás, alacsony akkufeszültség és egyéb krízishelyzetek.

Az egész projekt alig került többe, mint tízezer forint, és nem a legolcsóbb alkatrészekből lett összeválogatva, ennyiért legyen mindenkinek kínai kálámbója a kocsijában, nyaralójában, tanyáján, hajóján, motorjában. Aki nem akar várni három hetet a szajréra, itthon is minden elemet be tud szerezni. Számos hazai bolt árulja ugyanezeket az elektronikai alkatrészeket, de a tercier szektorban, adókkal növelve többszörös szorzó van az árcédulán.

Keresgélés közben a digitális piactéren belefutottam két említésre méltó nyomkövetőbe. Az USB kábelbe integrált elektronika már-már magánnyomozói magasságokban jár. Zseniális részlet a csatlakozóba rejtett SIM foglalat. Ugyanebben a témában lett dobogós a relének álcázott nyomkövető is, azt nem fogja megtalálni senki sem, az biztos.

Remekül működik a vészjelző, a mozgásérzékelő maszkolásán lehet, hogy kell finomítani, egyelőre nincs miért piszkálni.

Már hallom a hajókürtöt Isztambulban, hamarosan megérkeznek az újabb kütyük, hogy meséljenek magukról.

A cikkben szereplő kütyüket erre találjátok:

RF-V13

PIR szenzor

Mikrohullámú doppler radar

Napelem

USB kábelnek kinéző nyomkövető

Relébe rejtett nyomkövető

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.