Milyen erős az újraélesztett Wankel-Mazda?
Totalcar Erőmérő: Mazda RX-8 – 2004.
A Mazda RX-sorozat eddig utolsó tagja az RX-8 is Wankel-motort kapott. Ritka, egyedi, az autó szinte a motor köré épül, szerethető, nem szerethető. Mit ad ma a kifutott motorkonstrukció?
A harmadik generációs RX-7 utódját 2002-ben mutatták be. A lényeg nem változott, ennek is orrközépmotorja volt és ez is kéttárcsás Wankel-konstrukció. Mégis egészen egyedi autót varázsoltak a kis helyigényű motor köré. Így lehetett rendes, kettős keresztlengőkaros első futóművet tenni alá, jó helyen lévő kormányművel és fékkel. Hívhatjuk négyajtós kupénak is az RX-8-at, hiszen négyüléses és ez a négy legalább teljes értékű. A csomagtartó is elfogadható méretű, mindezt nagyban köszönhetjük a kicsi és relatíve könnyű motornak. Ugye-ugye...
Egy bolygódugattyús motor abban tér el a hagyományos, alternáló mozgást végző dugattyús motoroktól, hogy a működési ütemek/ciklusok nem egy térben, hanem a dugattyúval együtt mozgó térfogatban történnek. Kialakítása miatt egy időben és egy dugattyúval (vagy tárcsával) három különböző ütem zajlik. A “lökettérfogatot” a dugattyú által söpört terület adja.
Ínyenceknek annyit, hogy ez a mechanizmus lényegében egy elemi bolygómű, amelyben a dugattyú egy belső fogazású bolygókerék, a napkerék pedig az állórész. A bolygókerék forgattyúkarja pedig a főtengely. Bonyolult? A fogszámokból adódóan háromszoros az áttétel a főtengely és a dugattyú között, ami azt jelenti, hogy maga a dugattyú közel sem pörög olyan szédítő fordulaton, mint a főtengely. Az Erőmérő mai autójában a gyárilag adott maximális teljesítmény (231 LE) 8200-as főtengelyfordulatnál mérhető, de az áttétel miatt a dugattyú ilyenkor alig forog többet 2700/percnél. A kis kamratérfogat előnyei egyben a hátrányai is: kedvezőtlen az égéstér alakja, nehézkes az éltömítések kialakítása, nagy terhelés jut a fogaskerekekre és még sorolhatnánk.
Ha az agyunk megtelt és a szemünk is jóllakott az autó szépségével, akkor ideje, hogy a fülünknek is adjunk valamit! Nagy kedvencem a négyrotoros Mazda 787B C csoportos autó. Ezt hallani kell!
Az RX-8 megjelenését követően, az európai emissziós szigorítások miatt 2010-től már nem ugrotta meg a lécet ez a motor, de a világ más részein még 2012-ig forgalmazták a típust, persze a kis mennyiség alaposan betett neki. Azóta már csak emlék a nagy szériában gyártott, autó hajtására szánt Wankel-motor, sőt, a rendszeresen meghibásodó motorok miatt komoly átépítő kultúra alakult ki az RX körül. Ugyan felröppennek hírek a konstrukció villanyautók range extendereként, azaz hatótávnövelőként való alkalmazásról, de majd erre még várni kell.
De ne temessük azért ezt az ikont, az RX-8 örökre köztünk marad. Mindenkinek van valamilyen véleménye erről, de mit mond a Népítélet? Bizony 6,7 az átlaga a Mazda márka 7,5 átlagához képest. Ahogy Dani megjegyezte a forgatáson, “ez nemcsak Wankel, de Mazda is” ugyanis a rozsda sem kerüli el, mint a kortárs Mazdákat sem. Kell a motorguru címe, kell a pénz benzinre (és spéci olajra) ráadásul a tank sem túl nagy a meglehetősen magas fogyasztáshoz, de ezeket a velejárókat elfogadva sokan szeretik az RX-8-at. 15 litert is megeszik 100 kilométeren, sőt, motorolajból is kér rendesen, ez a játék része. A motor élettartama is erősen korlátos. A standard “Megérte a pénzét?” kérdésre egy határozott NEM a válasz az ítéletek többségében.
De mindez nem meglepetés, számíthatsz rá – nem lesz rosszabb, de jobb sem. Viszont egy működő RX-8 egyszer majd nagy érték lesz.
Csaba is költött már a műsor mai epizódjában szereplő autóra, de inkább az igényessége miatt. Listák keringenek a javasolt élettartam-növelő módszerekről, átalakításokról, sokat már ő is megtett ezekből. Például rendszeresen méri a kompressziót, amiből a motor kopottságára következtet. Talán most beállt egy egyensúly, mi pedig gyorsan meg is mérünk a Mazdát. Elég sok tanulsággal szolgált a mérés, de minden ott van az Erőmérő mai epizódjában.
Ha te is kíváncsi vagy sorozatunk további autóira, iratkozz fel a Totalcar Youtube-csatornájára és ne felejtsd el bekapcsolni az értesítéseket! Sok érdekes típust találsz ott. Ha pedig jelentkeznél méréseinkre, és miért ne tennéd, azt itt teheted.
Korábbi epizódok:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.