2014.04.09. 06:21

Hétköznap a budapesti bicikliutak tökéletesen ellátják funkciójukat, normális tempóban lehet rajtuk haladni. De ha eljön a hétvége, kétszer is meggondolom, hogy inkább az úttesten menjek. Hogy miért?

Jó pár éve, ha tehetem, bicklivel közlekedem. Egy kis eső és egy nagyobb szél is el tud tántorítani, de tavasztól télig többségében a biciklit választom a BKV helyett. Késős típus vagyok, így időt is spórolok. Az egyetemre és a munkába is így jutok be a leggyorsabban. Közel lakom a bicikliúthoz, konkrétan a ház mellett megy el – ez is szempont volt az albérlet kiválasztásakor. Mégis, akkor miért mennék inkább az úton?

hétköznapokon nincs baj

A hétköznapokon nincs baj. Ilyenkor általában azok kerékpároznak, akik hozzám hasonlóan, közlekedési céllal teszik. Van egy-két előzés, de az is csak belátható szakaszon, szabályosan. Az autósok is rendesek, elengednek szinte mindenhol, semmi feszültségforrás a bicikliúton. Általában a budai rakparton tekerek végig, a kerékpárúton. Már hozzászoktam, hogy a Batthyány-nál jobban kell figyelni az átlagosnál, mert a fényképező turisták kiszámíthatatlanok. Jó, ez van, ha ilyen szép városban él az ember. Van 10 km/órás korlátozó tábla is, ráadásul itt fel van festve a párhuzamos 86-os busz sáv széle bicikliútnak, tehát van másik lehetőség. Nagyon korrekt megoldás.

Hol szabad kerékpározni a KRESZ szerint?

Az úttesten
Az esetek többségében kerékpárral az úttesten kell és érdemes közlekedned, hacsak nem tilos.

Kerékpárúton

Ha az út mellett van kerékpárút, akkor csak itt szabad kerékpározni. Kivétel: ha az úttesten kerékpáros nyom (piktogram) van felfestve, ugyanis ebben az esetben az úttesten is szabad kerékpározni. A megengedett sebesség kerékpárúton 30 km/h.

KerékpársávbanHa az úttesten van felfestett kerékpársáv, akkor csak itt szabad kerékpározni.
A kerékpársáv egyirányú közlekedésre szolgál. Nemcsak szabálytalan, hanem veszélyes és udvariatlan is szembe menni a forgalommal!

Kerékpárosok által is használható buszsávban

Csak abban a buszsávban szabad kerékpározni, ahol ezt tábla engedélyezi, ilyen esetekben általában kerékpáros piktogramokat is festenek az útra. Amennyiben engedélyezett kerékpárosok számára a buszsáv használata, akkor ebben a forgalmi sávban kell kerékpárral haladni.

Gyalog- és kerékpárúton

A gyalog-kerékpárút használata általában kötelező, azonban ha a gyalog- és kerékpárúton a gyalogosok forgalma a kerékpárosok továbbhaladását akadályozná, vagy az úttesten van felfestett kerékpáros nyom (piktogram), a kerékpárosok az úttesten is közlekedhetnek.

Ezeken kívül:
Nyitott kerékpársávban, gyalogos-kerékpáros zónában, kerékpáros nyomon, leállósávon vagy kerékpározásra alkalmas útpadkán, és kétirányú kerékpáros közlekedés számára megnyitott egyirányú utcában

Forrás és részletes leírás: kerekparosklub.hu

De ha eljön a hétvége, más a helyzet. A bicikliút megtelik. Egyfelől biciklisekkel, ami jó. Másfelől görkorisokkal, gördeszkásokkal, futókkal, babakocsis kismamákkal, és gyerekeiket biciklizni tanító szülőkkel. Pedig ezeknek nem itt lenne a helye. Hiába fut gyorsan a futó, hiába hajtja magát a gördeszkás és hiába suhan a koris, akkor is csak feltartja a biciklis forgalmat. Értem én, hogy szép helyen és jó aszfalton jó ezeket a dolgokat is csinálni, de mindennek megvan a maga helye. Ki lehet menni a Margit-szigetre, a parkokba, sőt futni még az erdőbe is.

nem futó-, görkorizó-, gördeszkázó-, vagy egyszerűen sportútnak

Persze, a kerékpárutak szinte mindenkinek közel vannak, és nem ellenőrzi a hatóság, ki és hogyan használja. Lehet, hogy az lenne a megoldás? Vagy majd idővel mindenki megtanulja, minek hol a helye? Addig meg marad a bosszankodás? A futópályán futni, vagy legalábbis gyalogolni kell. Ezt mindenki tudja. A bicikliutat sem véletlenül hívják bicikliútnak, és nem futó-, görkorizó-, gördeszkázó-, vagy egyszerűen sportútnak. Sőt, festenek rá egy sárga biciklit is, pont azért, mert ez biciklizésre való, és nem másra. Még csak rollerezésre sem.

Akkor mi a megoldás? A fent említett kerékpárút rendes kerékpárút, nem gyalog- és kerékpárút. A kerékpárosok által is használható buszsáv párhuzamosan, de egy házsorral a Dunától távolabb megy, átjárás a kettő között egy helyen van, de ez nincs a kerékpárúton jelölve. A buszsáv vége ráadásul a Clark Ádám téri körfogalom, ahol körülményes visszajutni a kerékpárútra. Vagy lépcsőzni kell, vagy leszállni a bicikliről és körbetolni a zebrákon. Az alsó rakpart nem elég széles, és a feljutási lehetőség is kevés tehát az is kizárva.

Akkor mi a megoldás?

Ha a jelenleg párhuzamos gyalogos és kerékpárút egy közös gyalogos- és kerékpárút lenne, máris szabályossá válna a turisták, görkorisok és babakocsis kismamák sétálgatása. Már csak az átjárást kéne megoldani a buszsávra, ahol megint szabályosan lehet kerékpárral közlekedni. Ezt, még a Batthyány tér előtt, a Kacsa utcánál meg is van, csak a buszsávon lévő jelzést kéne átfesteni, és a bicikliúton is jelezni. A problémás útszakasz végén, a Clark Ádám téren pedig ki kéne alakítani egy biciklis feljárót a buszsávból, és az első zebra mentén is kéne egy kerékpársáv. Így, aki lassan menne, és bámészkodna, mehetne a gyalogosok között a rakprton, aki pedig siet, tekerhetne fent. A másik irányba, a Margit-híd felé, persze így is marad a rakpart.