2021.09.02. 13:28

Sok olyan autó fut kis országunk útjain, melyeknek már rég bontóban lenne a helyük. De bebizonyosodott, hogy túl lehet élni a lehetetlent; van élet a halál után.

Az egyszeri autóvásárló úgy gondolja, ha fiatal, 2-3 éves autót vásárol, akkor elkerüli a használtautós csapdákat. Hiszen a szervizkönyv vezetett, a lekérdezős oldalak pedig nem adnak találatot korábbi sérülésre. Igaz, az autó kora miatt kilométeradat is csak annyi van a riportban, hogy 11 kilométerrel forgalomba helyezték. Mindez 5-6 ezer forintért. Mintha Stevie Wonderrel mennénk el autót nézni...

Viszont csak a biztosító által elbírált káreseményekre van rálátásuk ezeknek az oldalaknak, másra nem. Példának okáért; Jürgen a hosszúra nyúlt munkanap után elmegy egy kerti partira, ám az ott elfogyasztott Jägermeisterek hatására lesodródik az útról és tetőre rakja a verdát. Mivel az autó új, biztonságos, így Jürgen karcolások nélkül megússza, mert annyi esze azért volt, hogy bekösse magát. Rendőrt nem hív, a szomszéd traktoros kihúzza a mezőről, a tréleres meg elviszi. Így a Carvertical és társai szerint nem volt sérült az autó – hiszen a biztosító felé nem történt bejelentés, nem volt másik érintett fél. A javítás a (márka)szerviz ajánlata alapján megközelíti az autó jelenkori értékét. Viszont a roncs értékesíthető, így megvan a kezdőrészlet az új autóra, már csak el kell adni. És igen, kelet felöl pirkadatra (mint Gandalf) jönnek is a szorgos hangyaként elősereglő, trélerekkel felfegyverkezett nepperhordák, eurókötegeket lobogtatva. (Nem orkokat írtam, eszembe sem jutott.)

És eddig tartott a bugyuta kis mese, most pedig jöjjön a valóság. Ezeket a romokat a sérülésmentes árhoz képest gombokért lehet megvenni. Viszont ha gyári technológiás javítással próbálnánk meg helyreállítani, nem lenne rentábilis az üzlet, nem érné meg értékesíteni az autót.

Így marad a gányolás. Itt a legfontosabb, hogy minél nagyobb árrés maradjon az autón, minden más háttérbe szorul. A hivatalos márkaszervizes ajánlásokat figyelmen kívül hagyva sok hibát lehet elkövetni tudatlanságból, vagy technológiai hiányosság következtében. Pl. nem a gyári előírás szerinti hőmérsékleten kihúzatott elemek, melyek ugye csökkentik a saját és a többi alkatrész szilárdságát. A hegesztési paraméterek nincsenek összhangban a gyártó által megadottakkal. Az így „javított” autó a következő balesetnél már nem fogja megvédeni a benne ülőket. Magyarán törni fog, mint a ropi.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, vizsgáltassa át szakemberrel!
Ismerje meg TotalCheck használtautó-átvizsgálási szolgáltatásunkat.

Meglepően sokan gondolják azt, hogy ha fiatal autót vesznek kevés kilométerrel, akkor elkerülik az efféle csapdákat. Pedig tőlünk nyugatabbra sincsen kolbászból a kerítés, jellemzően nem ennyi idősen adják el az autókat, hacsak nincsen rá nyomós okuk. Persze tudom, van kivétel. De a legnagyobb csapdákba itt tudunk belelépni.

Pest megye, háznál árult Peugeot 208. Telephely nincsen, impozáns családi ház viszont van. És komoly autós múlt is az eladó részéről. Mégis egy olyan autót árul, mely jókorát kapott elölről. Az első váznyúlvány javítására megvannak a gyártói ajánlások. A ferdén keresztbe húzódó vastag hegesztési varrat nem ezek közé tartozik. A zárhíd láthatóan egyengetve, nem lett cserélve a baleset után. Az ütést jobbról kaphatta az autó, azon az oldalon sérült a nyúlvány is. Valószínűleg a kerékjárati ív is, melynek egyengetése után jó eséllyel nem állították helyre a gyári alvázvédelmet, mely biztosan sérült a balesetben. Az A oszlop és az ajtó közötti hézag sem stimmel. Szokás szerint egy-két patent hiányzik a sárvédő dobbetétből. Bal oldalon a lámpatartó fülek műanyagozva. Ügyfeleim nem ilyen autót szerettek volna.

Suzuki Vitara, szintén Pest megyében, ezúttal kereskedés. Már a szemrevételezésnél látszik, hogy az autó hátuljánál valami nem stimmel. A rétegvastagságmérő is igazolja ezt. Mindenhol vastag gittelésnyomok, C oszlop, tetőlemez, jobb hátsó ajtó, sárvédőív. Ügyfelemmel méricskélünk, beszélgetünk. A kereskedő, mint egy prédára éhes cápa, egyre szűkülő köröket ír le körülöttünk, telefonálást színlelve. Az autó ára nem tükrözi a korábbi sérülés mértékét, ennyi pénzért 3 éves autót balesetmentesen is lehet kapni. Megbízóm jelzi a kereskedőnek, hogy átgondolja a vételt, nem túl barátságos vicsorgás a válasz. Néhány napon belül találunk is egy valóban sérülésmentes autót.

Budapesti telep, ügyfél jelenléte nélküli átvizsgálás. Finoman jelzik azért, hogy a magamfajtát nem nagyon szívelik itt. Meg is említik a konkurens kollégát, akit be sem engednek. Ismerem őt, legnagyobb hibája a precizitás és a szakértelem. Én megértem őket. De engem sem fognak szeretni, mert a kitűnő állapotúnak meghirdetett autót az én ügyfelem biztosan nem fogja megvenni. Konkrétan a Renault hátulja újjá lett építve – kisipari módszerekkel. Jó nagyot kaphatott szegény autó, mert egy illesztés sem fut egyenesen, csálén áll minden. A jobb hátsó ajtó sarka kilóg a karosszéria síkjából. Bal oldalt a küszöb, C oszlop vastagon gittelve. Természetesen az ajtó, sárvédő szintén. Csomagtérajtó, hátfal megint csak erősen kozmetikázva. Már jó ideje az autók karosszériáját úgy alakítják ki, hogy egy esetleges baleset során az eleje és a hátulja könnyen gyűrődjön, elnyelve az ütközés energiáját. Ennek az autónak a karosszériája ezt már egyszer megtette, másodszor már nem a terveknek megfelelően fog sikerülni.

Summa-summárum: ne altasson el az autó kora, mert egyévesen is rommá lehet törni. Viszont nem minden javítás a gányolás szabályai szerint készül, igenis találni korrekt módon helyreállított, javított verdákat. És egy-két átfújt elem miatt ne hagyjátok ott a hőn áhított álomautót.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.