2022.03.21. 06:10

Ne orbitális hibákra gondolj, apróságok ezek. Bárkivel előfordulhat, és napi szinten elő is fordul. Az okokat sem nehéz feltárni: előítéletek, beidegződések, határozatlanság, tájékozatlanság. Pár dolog, ami veled is előfordulhat, ha autót vennél - és a végén nem sikerül megtalálnod a jót.

kim

Indítsunk egy kicsit messzebbről. Beleálltam már a kerti nepperekbe, a murvás kereskedésekbe, a magánszemély eladókba, a márkaképviseletekbe és a kerti nepperekbe is (őket nem elég egyszer említeni). Viszont igazságtalan lenne, ha nem beszélnénk a korrekt eladókról, kereskedőkről, nepperekről. Mert vannak, de bizony szét kell rugdosni a lószart, hogy megtaláld a gyémántot. Ezúttal sem nevesítem a kereskedéseket, nem reklámozni szeretném őket, hanem elmesélni néhány példával, hogy ilyen is van.

Pest megye, VW Polo. Klíma nem indul, 2 fok van, sehogy sem tudunk életet lehelni bele. Nincs hibakódunk, de a kompresszor meg sem mozdul, pedig gáz van benne. Viszont a hideg nem segít, jön a kereskedő ötlete – hoz egy hajszárítót, csapjuk be a külső hőmérséklet jeladót. Egy pillanatra elgondolkodom, hogy minek egy autókereskedésbe hajszárító, majd kaján vigyorral nyugtázom, hogy tuti nem a főnök használta. Hosszabbító kihúz, vadul melegítjük a jeladót - a diag szerint már 17 fok van -, de nem indul a klíma. Mielőtt bármit mondanék, jön a válasz: semmi gond, javítjuk. Még szólt a bal első lengőkar gömbfej, cserélik ezt is. Ügyfél még aznap foglalózta az autót, nem ijedt meg a kisebb hibáktól, nem új autót keresett. Ugyanitt Honda Jazz, jelzem, hogy a hátsó fék csúnyán rozsdás. Átadásra cseréljük. Mindez mindenféle alkudozás, rábeszélés, ráhatás nélkül.

Budai kereskedés, egy régi eset – Ford Focus 1.6 szívó, mi baj lehet? Mondjuk rángat az autó próbaúton. Ügyfelet megnyugtatom, hogy ez könnyen javítható probléma – gyertya és trafócsere, majd a megvásárolt autót kiszállították (!) a vevő közeli munkahelyére. Több mint korrekt.

Egy dél-pesti kereskedés, dízel Peugeot – baj van a részecskeszűrővel a diagnosztika szerint. Az autó amúgy szép és jó, de így nem meri megvenni az ügyfelem. Másnap (!) hívnak a kereskedésből - és nem veszekedni akarnak velem -, hogy ha gondolom, jelezzem a megbízómnak, hogy gyári géppel sikeresen regenerált az autó, a koromtartalom elfogadható méreteket öltött. Mindez dokumentálva.

Ismét egy Prius, ex-taxi. Viszont itt már a hirdetés szövegésben is szerepel, hogy személyszállításra használták az autót. Gyakoribb műszaki vizsga, cserélt elektromos vízpumpa, hibátlan motor és hibrid rendszer. A majd 400 ezer kilométer és a taxiüzem miatt jó áron hirdetve. Az átvizsgálás után azonnal lecsapott rá az ügyfelem és megegyezett a kereskedővel. Most hívtam, 8 hónap és 13 000 kilométer hiba nélkül. Féljünk az ex-taxitól? Nem kell, ha nincs eltitkolva és jó az ár érték arány.

Folytathatnám még a sort, nagyon sok ilyen eset van. A feladat ezeket a kereskedőket megtalálni. És a kerti nepper sem mind gazember, csak azért, mert nincs telephelye vagy csak 3-5 autót árul. Nagyon sok ilyet ismerek, tisztességes emberek. Szadától Dunakeszin át Szigetszentmiklósig. Nem szabad általánosítani. Ha látsz egy nőt az út szélén a testét árulni, akkor sem gondolod azt, hogy összes többi is mind az. Ugye?

Vannak, akik azzal keresnek meg, hogy csak magánszemélytől vásárolnának, kereskedőtől soha. Elárulok egy nagy titkot, de ne adjátok tovább. A kereskedő által árult autókat is magánszemélyek használták. Sőt továbbmegyek, a külföldről behozott autókat is magánszemélyek használták. Ugyanolyan lélegző, érző emberi lények, mint itthon. De lehet, hogy nekik volt is pénzük karbantartásra. Nem biztos, lehet.

Az egyik nagy hibát ott követed el, ha nem bízol a tisztességes kereskedőkben. Mert akkor megnézel vagy száz autót, belefáradsz, és a végén egy kannibál karmai között végzed. Mert a sokadik megnézett autónál már mindent el fogsz hinni, csak érjen már véget a keresgélés. Legyen egy egészséges gyanakvás benned, de ne ess át a ló túloldalára. Legyél döntésképes. Elmúltak azok az idők, amikor napokat, heteket tudtál válogatni az autók között. Ami jó, azt azonnal viszik.

Konkrét példa: Honda Civicet vizsgáltam át. Patika állapot, meg kell venni – mondom az ügyfelemnek. De ő még kicsit gondolkodik, mert tart az automata váltótól. Nézzünk meg egy kéziváltósat, itt van a közelben. Elmegyünk, átvizsgáljuk. Ár-érték arányban sokkal jobb az első autó. Ráadásul a második mintha egy tankönyv lenne, szinte az összes típushibát meg tudom mutatni az ügyfelemnek. Ő még egy órácskát gondolkodik, telefonál, majd visszamegy az első autóhoz. Amit épp nézeget valaki, majd le is foglalózza. Ügyfelem lemaradt a jó vételről. Percekkel. Ráadásul két átvizsgálást kifizetett a semmire. Konklúzió: ne akarj a jónál jobbat. És döntsd el, amikor elindultál (mielőtt elindulnál), hogy mit is akarsz. Ne az autó mellett hezitálj a váltón, a színén, a navin vagy a tököm tudja min. Ezt otthon kell kitalálni. A Hahun 65849 eladó autó volt a cikk megírásakor, ez jóval kevesebb, mint tavaly ilyenkor. Szűkült a piac, kisebb a merítési lehetőség.

A kereskedő fizimiskája is sokat nyom a latba, leginkább a hölgy vásárlók tudnak ezen kiakadni. Van egy nepper, kb. olyan forma, mint mondjuk Baptista Barry, tudjátok, ő felelt azért Baltás Harry-nél, hogy az üzlet adminisztratív része harmonikusan menjen. Nos, egy ilyen figura is árulhat kiváló autókat. Ahogy árul is. És az adminisztrációval sincsen gondja, mert tudsz neki utalni, akár a teljes vételárat.

Vagy itt van a nagy dumás nepper, akiből ömlik a szöveg, löki a poénokat, be nem áll a szája. A kifinomultabb vásárlóközönség egy részének ez sok. A megbízó jelenléte nélkül végzem az állapotfelmérést, az autó kiváló állapotban van. Egy jól szituált hölgy az ügyfelem, ő és az anyukája majdnem sírva hívtak fel, hogy megnézték az autót, de micsoda modortalan ember, aki árulja. Hát kiskezit csókolom, pedig ő az egyik legtisztességesebb kereskedő, akit ismerek, felelem én. De ők akkor sem vesznek itt autót. Nyugtatom őket, hogy a nepper ott marad a telepen, ő nem jár az autóhoz - ami hibátlan. Elmagyarázom, hogy el tudnak menni olyan helyre, ahol rendben lesz a stílus, de az autóval hazáig sem jutnak el. Erőfeszítéseimnek hála az üzlet megköttetik. Nemrég kaptam visszajelzést, egy év után is hibátlan a megvásárolt Toyota.

Konklúzió? Nincs. Légy észnél, figyelj oda nagyon, de ne told túl.