Busz nincs, közlemény van

2018.04.18. 17:10
19 hozzászólás

Keddi, metrópótló buszos cikkünknek még akár köze is lehet ahhoz, hogy ma egy sajtóközlemény érkezett az Ikarus Egyedi Kft.-től, bár annál a kitételnél elbizonytalanodtam, ahol az "egyes ellenérdekelt szervezetek és sajtóorgánumok" kitételt olvastam. Mi abban lennénk igazából érdekeltek, hogy a megrendelt új buszok a budapesti utakon fussanak, mert ahogy elnézem, a mostani metrópótló buszok egy része kormolgat már. Ehhez képest nem nagyon futnak az újak, bár lehet, hogy mi értelmezzük rosszul a dolgokat, hisz az ember azt gondolná, hogy a határidőig nem megkezdeni kell a járművek leszállítását, hanem befejezni.

A másik érdekes infó az, hogy a harmadik verziójú, rövidebb busz 39 fővel több utast tud szállítani, ami nagy vonalakban annyit jelenthet, hogy 3 tonnával nagyobb a terhelhetősége. Ám ennek kizárólag elméleti jelentősége sincs, ha nem férnek be. A BKV oldalán lévő adatlap szerint 108 főt szállíthat az M168d, most ez hirtelen 147-re nőtt, miközben a jármű rövidebb lett? A másik verziót (69 volt és 108 lett) kizárnám, hisz a szóló Modulóba fének 69-en, ha a sofőrt nem számoljuk.

A magyar buszvilágban ugyanis a szállítható személyek száma mindössze a terhelhetőségtől, illetve a padló szilárdsági méretezésétől függő tényező, és azt szeretik figyelmen kívül hagyni, hogy egy négyzetméteren sajnos nem fér el végtelen számú utas akkor sem, ha a padló nem szakadna le alattuk. Ennek a furcsaságnak az a magyarázata, hogy az utasok fizikailag nem csupán pontszerű tömeggel rendelkeznek, hanem kiterjedéssel is.

Tényleg mi lennénk a legboldogabbak, ha ezek a Modulók lennének a XXI. század Ikarus 200-asai, és akkor a XX. század 200-as Ikarusai végre eltűnhetnének a járműmúzeumokban és gyűjteményekben. Bárcsak itt lennének már ezek a Modulók, és nem a konstrukciós problémákról és mindenféle vis maiorokról szólnának a hírek. Bár ezek a több milliárdos beszerzések tényleg csak politikai ügynek tűnnek, de a végeredménynek valamiféle jó, tartós és nem korlátozottan forgalomképes busznak kéne lennie, nem?

A továbbiakban pedig a sajtóközlemény:

Az Ikarus Egyedi Kft. az elmúlt időben egyes sajtóorgánumokban megjelent a MODULO M168D számú csuklós buszokat ért alaptalan támadásokkal kapcsolatosan az alábbi nyilatkozatot teszi közzé.


A Volánbusz Zrt. által csuklós autóbuszok beszerzése érdekében kiírt közbeszerzési eljárás során létrejött szerződésben az IKARUS Egyedi Kft., mint nyertes ajánlattevő 180 darab csuklós autóbusz szállítását vállalta közel hárommilliárd forinttal alacsonyabb áron, mint a tenderen második helyezett. A busz ára a korábbi budapesti közbeszerzésen győztes gyártó áránál is alacsonyabb volt.


A társaság a beszállítói késlekedések, vis maior események és egyéb ellenőrzési körén kívül eső akadályozó körülmények ellenére a szállítást a határidő lejárta előtt megkezdte, és folyamatosan adja át a buszokat a BKV Zrt-nek, majd a Volánbusz Zrt-nek. A sajtóban megjelent hírekkel ellentétben az Ikarus Egyedi Kft. által szállított MODULO M168D csuklós autóbuszok mind a járműre vonatkozó uniós és hazai jogszabályoknak, mind a megrendelői elvárásoknak, a kiírás feltételeinek megfelelnek. Az akkreditált minősítő szerv által kiadott típusbizonyítvány, a JÁFI-Autókut Kft. valamint a TÜV Rheinland-KTI Kft. mérési jegyzőkönyvei alapján a járművek biztonságosak, ezért a BKV Zrt. az elmúlt hétvégén megkezdte a buszok utasforgalomba helyezését. A fejlesztéseknek köszönhetően az M168D 3. generációja 39 fővel több utast tud szállítani elődjeihez képest.


Az IKARUS Egyedi Kft. tisztában van azzal, hogy a nagyon alacsony áron (85,4 millió Ft) szállított MODULO M168D autóbuszokkal nemcsak a nagy európai gyártóknak vált komoly versenytársává, hanem a használt külföldi buszok behozatalával és drágán történő felújításával foglalkozó garázstársaságoknak is, akik mindent megtesznek annak érdekében, hogy lejárassák és ellehetetlenítsék az új buszok gyártását annak érdekében, hogy megőrizhessék több tíz éve jól jövedelmező megrendeléseiket.


Az igazság a sajtóban megjelent állításokkal szemben az, hogy az IKARUS Egyedi Kft. által gyártott MODULO M168D autóbusz mind a design-t illetően, mind technikai színvonalát tekintve a legújabb konstrukciós trendeket követi és megállja a helyét az európai piacon. A jármű alkatrész-beszállítóinak egyik hányada nagy európai gyártók, mint a holland DAF vagy a német ZF és Hübner, nagyobb része pedig magyar kis- és középvállalkozások. Az Ikarus Egyedi Kft. évek óta dolgozik azon, hogy újra legyen magyar fejlesztésű és magyar gyártású busz a magyar utakon, melynek eredményeként jött létre a MODULO C68E elektromos midi, a dízel hajtású M108D szóló és az M168D csuklós autóbusz.


Bármennyire is szeretnék egyes ellenérdekelt szervezetek és sajtóorgánumok, hogy minden alapot nélkülöző állításaik közzététele, terjesztése útján az IKARUS Egyedi Kft. szerződéseinek teljesítése ellehetetlenüljön, a társaság továbbra is elkötelezett a hazai buszgyártás mellett, megrendeléseit folyamatosan megfelelő szakmai színvonalon teljesíti. Az ilyen forrásokból eredő, más médiumok által is átvett, valótlan állítások, híresztelések miatt az IKARUS Egyedi Kft. a társaság jó hírnevének megsértésére alapozva megindítja a megfelelő jogi eljárásokat.


IKARUS Egyedi Kft.