Okozhatja a kuplungon pihentetett láb?

2010.08.23. 17:06

Kedves Autódoktor!

Pár hete fura zajra lettem figyelmes egy 2006-os Ford C-max volánjánál ülve. Alapjáraton, a motor felől sikáló, enyhén zakatoló hang hallatszik. Sebességben, terhelés alatt nincs ez a hang, mindegy, hogy motorfék vagy kigyorsításról legyen is szó. Kutatásom eredménye két szó: Kinyomócsapágy, ill. nyelestengely-csapágy. Megtudtam hogy előbbi hibájának esetén a zaj benyomott kuplungpedálnál jelentkezik, utóbbi hibájának esetén pedig érintetlen kuplungpedálnál. Nekem benyomott illetve érintetlen pedál esetében is tökéletes a csend, a fura zakatolás a pedál párcentis benyomásával érkezik, nehéz elmondani, de mintha lenne valamennyi holtjátéka a pedálnak, és a kuplungszerkezet kiemelési munkája nem azonnal hanem csak egy bizonyos pedálmozgás után kezdődne el, innen a vajpuha mozgás hangyányit keményebbé vállik, na ezen a kezdeti fogási ponton jelentkezik csak a hang.(laikus vagyok, elnézést a pongyola megfogalmazásért). Ez most kinyomott vagy érintetlen pedálnak számít? Vezetési stílusom nem sportos, nem taposom, nem cibálom, 100 ezer km van az autóban. Esetleg köze lehet hozzá, van egy rossz szokásom, a bal lábam feladat híján nem oldalt a taposón, hanem a kuplung pedálon pihen, még a fogáspont előtt, épphogy hozzáérve, de milimétereket, centiket benyómódhat, a hangot is pont így hallottam meg egy lámpánál várakozva.

Kérdéseim a következők lennének:
1: Jó helyen kapisgálok e a két említett alkatrésszel? Vagy lehet hogy csak mondjuk kevés a váltóban az olaj?
2: Amennyiben a valamelyik említett alkatrész hibájára gondol, milyen összegű javításokról kell beszélnünk nagyságrendileg?
3: Mit kell konkrétan cserélnem? Kuplungtárcsa, szerkezet, kinyomócsapágy stb? Érdemes e utángyártott alkatrészeket beépíteni?
4: Egyáltalán cserélni kell-e? Tehet-e a kopott alkatrész kárt valami másban, vagy csak a komfortérzet süllyed egy kehes pótos-IFA szintjére? (autópályás kuplungszétrobbanós váltóbeállós kerekek állórasatuzós hálivúdi katasztrófajeleneteket vizionálok)
5: Mitől lehet ez a hiba, esetleg lehet-e köze ahhoz a bizonyos rossz szokásomhoz?

Válaszát és segítségét előre is köszönöm!

Üdvözlettel:
Péter

Kedves Péter!

Kezdjük a végén:
5. Bizony, ez nagyon rossz szokás. A pedál és a kinyomóvilla áttétele miatt a pedálon épp csak pihentetett láb is folyamatosan feszített állapotban tartja a kuplungot, ami radikálisan csökkenti az élettartamot. Amikor én vezetni tanultam, az oktatóm a Skoda jobb oldali ajtózsebébe szúrva tartott egy műanyag pálcát, és méreteseket húzott a bal combomra, ha nem tettem félre a lábamat. Ez persze nem egy barátságos módszer, de mindenképpen emlékezetes.
4. Feltétlenül javítani kell a hibát, és ez általánosságban igaz szinte minden olyan problémára, ami rendellenes hangot ad. Ezek ugyanis a legtöbb esetben megbosszulják, ha elhanyagolják őket. Ráadásul az üzemzavaroknak lelkük van, elég sötét lelkük. Majdnem biztosra vehető, hogy a legrosszabb pillanatban és helyen következnek be. Így, hacsak nincs az ön családjában egy folyamatosan ráérő tréleres-benzinkutas, ne kockáztasson, mert könnyen megállhat az autó egy térerő nélküli sötét erdős útszakaszon, hajnal kettőkor.
1. Nem feltétlen jó a tipp. A kinyomócsapágy még csak-csak szóba jöhet, én azonban az említett rossz szokás miatt inkább arra gyanakszom, hogy a kuplungtárcsa és/vagy -szerkezet ad ilyen hangot. Ha az autó dízel (ez nem derült ki), ráadásként még szóba jöhet a kettőstömegű lendkerék is.
2. Nem tudom megtippelni a javítás összegét, ahhoz nem rendelkezem elegendő információval - nem tudjuk például, milyen motor van az autóban. A munkadíj mindenesetre nem lesz kevés, hiszen ahhoz, hogy a kuplunghoz hozzáférjen a szakember, a váltót le kell húzni a motorról.
3. Konkrét cserélendő alkatrészekre pláne nem tudok tippelni, ez csak a szétbontás után derül ki. Mindamellett, ha a kuplung bármely alkatrésze cserére szorul, és van kilométer bőven az autóban, azt javaslom, komplett szettet vásároljon, megspórolandó a későbbi újabb bontást.

Üdvözlettel:
Autódoktor