Eszi az olajat a frissen vásárolt autó

2025.02.22. 17:08

Tisztelt Autójogász!

Ezen levélben kérném az Ön iránymutatását, mivel közel másfél hónapja már vásároltam egy használtautót. Munkásautóként szerettem volna használni az olcsó kategóriás autót, amiről a kereskedő azt állította, hogy összességében rendben van. Az első hosszabb úton kiderült, hogy bizony van némi olajfogyasztása. Nem sokkal később kiderült, hogy nagyjából 2,5-3 liter motorolaj elfogy 1000 km-en.

Ezt jeleztem a kereskedő felé, valamint hogy szeretném, ha a legegyszerűbb módon visszavenné az autót, de ezt elutasította. Be akartam vizsgáltatni márkaszervizben, viszont ott lebeszéltek róla, mivel ilyen esetben - ha jól tudom/tudjuk - az eladónak kell bizonyítania a hiba nem „létezését” a vásárlás időpontjában.

Merre kellene indulnom következő lépésben? (A kereskedővel telefonon beszéltem, írásban nem jeleztem felé a problémát még.) Nagyon szépen köszönöm a válaszát!

Tisztelettel,

Márk

Tisztelt Kérdező!

Tájékoztatom, hogy fogyasztó és vállalkozás közötti adásvételnél hibás teljesítés esetén az eladó a Ptk. alapján kellékszavatossággal tartozik. Ebben az esetben 2 éve van a vevőnek, hogy a gépjármű rejtett hibája esetén jelezze kellékszavatossági igényét az eladónál. A vásárlást követő fél éven belül az eladó köteles bizonyítani, hogy nem teljesített hibásan.

A Ptk. garantálja, hogy a rejtett hibát az eladónak ki kell javítania, vagy a gépjárművet ki kell cserélnie, vagy a vételárat le kell szállítania vagy teljesen vissza kell térítenie. Ezekből a lehetőségekből a vevő választhat kedve szerint azzal, hogy az Eladó elsődlegesen javításra vagy cserére köteles. Azonban azt szem előtt kell tartani, hogy a törvény szerint jelentéktelen hiba miatt nincs helye elállásnak. (Ptk. 6:159. § - 6:167. §)

Fontos körülmény, hogy az Eladó a Vevőt a használt termék minden lényeges tulajdonságáról tájékoztatni köteles. Ha pl. hibát rögzítenek az adásvételben, utóbb nem hivatkozhat arra a vevő, hogy arról nem tudott. Ha azonban a gépjármű nem alkalmas rendeltetésszerű használatra, mert olyan súlyos hibája van (akkor is, ha rejtett hiba), az eladó felel a hibáért.

A szavatosság érvényesítése alól használt gépjármű esetén csak abban az esetben mentesülhet az Eladó, ha a gépjármű rejtett hibájával a vásárláskor a Vevő pontosan tisztában volt, vagy fel kellett volna ismernie azt. Az Ön esetében tehát azt a költséget lehet az Eladóval szemben érvényesíteni, mely költség a rejtett hiba okán keletkezett.

Az eladónak a Ptk. értelmében hiba kijavítási kötelezettsége van, a vevő nem jogosult megválasztani a szerelőt, ugyanis az eladó a hiba teljes és maradéktalan kijavítására köteles (tehát az az ő felelőssége, hogy rendesen megjavításra kerüljön a gépjármű. Ha ez nem történik meg ismét javításra lesz köteles.) Tekintettel arra, hogy egy használt gépjárművet vásárolt, szakszervizben történő javíttatáshoz nem ragaszkodhat, ha garancia már nincs a gépjárművön, ami ezáltal elveszne.

„Ptk. 6:157. § [Hibás teljesítés] (1) A kötelezett hibásan teljesít, ha a szolgáltatás a teljesítés időpontjában nem felel meg a szerződésben vagy jogszabályban megállapított minőségi követelményeknek. Nem teljesít hibásan a kötelezett, ha a jogosult a hibát a szerződéskötés időpontjában ismerte, vagy a hibát a szerződéskötés időpontjában ismernie kellett.”

Az eladó hibás teljesítésének bizonyítása elsődlegesen szerelői állásfoglalás révén lehetséges, mely kimondja, a felmerült, rejtett hibák, már a vásárlás pillanatában is megvoltak, tekintettel arra, hogy a károsult köteles bizonyítani a kárt. Ezen túlmenően valóban ez eladót terheli annak bizonyítása, hogy a hiba az eladás pillanatában nem állt fenn.

Összegezve elsőként célszerű írásban felszólítani az eladót a hiba kijavítására, amennyiben ettől elzárkózik, lehetőség van a szerződéstől elállni.

A kellékszavatosság nem vonatkozik kopó alkatrészekre a bírói gyakorlat alapján (pl. fékbetét, kuplung).

Üdvözlettel: LegitiMo www.legitimo.hu

Az Autójogász nem bíróság, a fenti írás egy általános jellegű tájékoztatás, amely a kérdező által megadott információkon alapul. Vagyis hivatalosan fogalmazva: nem lehet teljes körű, és nem minősül egyedi jogi tanácsnak, mert nem biztos, hogy ismerjük az ügy összes részletét, lehetnek olyan apróságok, amelyek ismeretében az itt közölt választól gyökeresen eltérő vagy akár teljesen ellentétes véleményt fogalmaznánk meg. Ezért abban az esetben, ha bírósághoz fordulna, a konkrét ügyével kapcsolatban mindig keressen meg előtte egy hasonló ügyekben jártas jogászt.