4x4-esen cserélnék gumit

2020.08.31. 10:37

Kedves Gumidoki!

Adott egy Toyota Rav4 (1999. 2.0 benzin) állandó összkerékhajtással. Az első tengelyen lévő 4 évszakos gumik, 1 szezon futottak, kb. 10 ezer km. A hátsó tengelyen lévők cserére érettek, - (oda ugyan az a márka és típus kerül fel és szintén 4 évszakos) - ez meg is fog történni.

Ilyen esetben hogyan érdemes feltenni az új gumikat? Az újakat csak a hátra, vagy keresztbe pl. egy régi bal elől egy új jobb hátul? Válaszod előre is köszönöm!

Üdv, Attila

Kedves Attila,

Összkerekes autón az alap javaslat az, hogy egyszerre "illik" cserélni a teljes szettet, elkerülendő a hajtáslánc kerékátmérő különbségekből adódó túlzott igénybevételét. Ebben az esetben ezt nyilván nem fogja megtenni. A másik vonatkozó, tapasztalat útján megfogalmazott javaslat pedig úgy szól, hogy a jobb állapotú (értsd kevésbé kopott) abroncsok kerüljenek a hátsó tengelyre. Ennek magyarázata az, hogy a jobb gumikkal hátul stabilabb az autó, egy úrvezetőnek könnyebb korrigálni egy esetleges alulkormányzott viselkedést, mint a túlkormányzottat.

Mivel esetünkben az első ajánlás nem játszik, így azt javasolom, hogy a gumik kopásának kiegyenlítése végett szegje meg a másodikat is, azaz rakja előre az új papucsokat, a meglévőket meg a hátsó tengelyre. A gumik egyenletes elhasználódásának érdekében pedig úgy 10 ezer kilométerenként (ez önnél kb. egy szezon, ha jól értelmezem), csináljon egy tengelyek közötti elölről hátulra, hátulról előre cserét. Ezzel eléri, hogy legközelebb - jó pár szezon után - már szettben tudja majd cserélni a gumikat és addig is nagyjából egyforma kopottságú abroncsokon közlekedik majd.

Üdv, Gumidoki

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.