2025.04.12. 11:13

Balló Marci vagyok, autókereskedő, a KRAFT Autó tulajdonosa. Sok ezer autót adtam már el, vagy vettem meg, és a saját, személyes benyomásaim, tapasztalataim alapján alkotok véleményt. Amit mondok nem szentírás, egy autó minősége elsősorban a gazdáján múlik, de megpróbálok segíteni.

Kedves Marci,

húsz év után szeretnénk lecserélni immár 25 éves Volkswagen Sharanunkat. Ezúttal is hosszú távra tervezünk. Tekintettel arra, hogy idáig nem nagyon érintett meg bennünket a változás szele, eléggé járatlanok vagyunk abban, mi is az, ami a legjobb választás lenne.

Ami biztos, hogy egyterűt szeretnénk, lehetőleg 2018 utánit 200-250 ezer kilométernél kevesebb futásteljesítménnyel, dízelt dacára annak, hogy évi kb 10 ezer kilométert teszünk meg. Ha lehet, Euro 6-os legyen, megfizethető áron fenntartható, nem a dizájn számít, hanem a praktikum. Legyen kényelmes a beülés, nem baj, ha a kinézete teherautós (már elmúltam hatvan). Mindegy, hogy automata vagy manuális váltós, legyen benne légkondi, nem baj, ha van benne GPS, a többi vacak (sávtartó, guminyomás ellenőrző, távolság tartó stb nem érdekel). Jó, ha van, de nem feltétel egy szivargyújtó foglalat a csomagtartóban az autós hűtőnek.

Két konkrét típust néztem: az egyik a Volkswagen Caddy, a másik a Citroen Berlingo ( 2018 utáni, új lámpás ) A Volkswagenben jobban bízunk, a Citroen viszont olcsóbbnak tűnik. Ésszerű, alternatív javaslatot szívesen meghallgatok, a keret 4-4,5 millió forint.

Segítségét előre is köszönöm:
Sanyi

Kedves Sanyi,

Először is gratulálok a hűséghez, nem sok autó bírja ki egy családnál ilyen hosszú ideig — de úgy tűnik, a Sharan helytállt. A következő autójukhoz pedig láthatóan ugyanilyen tudatossággal és tervekkel közelítenek, ami jó kiindulási alap. A megadott szempontok alapján valóban szűkebb a mozgástér, de szerencsére léteznek olyan modellek, amelyek beleférnek a 4–4,5 milliós keretbe, és megfelelhetnek az elvárásoknak is.

Caddy vs. Berlingo

Volkswagen Caddy

  • Előny: megbízható, számos szerviz ismeri a technikát, korrekt és nem túl drága alkatrészellátás, tartós dízelek, jól tartja az árát.
  • Hátrány: ebben az árkategóriában inkább a munkásautóbb kivitelű, mezítlábas darabok jönnek szóba, a „civil” használatra kihegyezett példányok normális futásteljesítménnyel, 2018+ évjárattal már ritkábbak.
  • Komfortja és futása remek, de azért ridegebb lesz valamivel, mint a Sharan volt.

Citroën Berlingo (2018 utáni)

  • Előny: praktikus, tágas, sok tároló, jobb a beülés, családbarátabb belső kialakítás.
  • A 1.5 BlueHDi Euro 6-os dízelek csendesek és takarékosak.
  • Hátrány: tipikus francia autós előítéletek — csakhogy ezúttal az újkori PSA termékek minősége részemről is kétséges, ahogy a megbízhatóságuk is.
  • Fontos: figyelni kell az AdBlue rendszerre (urea tartály, pumpa).

Alternatívák, amiket érdemes lehet még megnézni:

1. Ford Tourneo Connect (2019-től)

  • Gyakorlatilag a Caddy egy „testvérmodellje”, ami sokszor olcsóbb hasonló paraméterekkel.
  • 1.5 TDCi dízelek Euro 6-tal takarékosak, de már nem olyan megbízhatóak, mint a korábbi 1.6 TDCI (HDI).
  • Praktikus, idősebbeknek is kényelmes a beülés, minőségérzetre egy remek autó.

2. Opel Combo Life (PSA alapú, mint a Berlingo)

  • Ugyanaz a technika, mint a Berlingóban (1.5 BlueHDi = 1.5 DTH), csak más a jelvény.
  • Sokszor olcsóbbak, mert kevesebben keresik.
  • Pakolható, kényelmes, mindent tud, csak a megbízhatóság még mindig kérdés, de nem úgy, mint az értéktartás, mert az katasztrófális.

3. Toyota Proace City Verso

  • Megint ugyanaz a technika, mint a Berlingóban, de már Toyota emblémával.
  • Az 5 év/160 ezer kilométer gyári garancia miatt gyakran cégek választották — ennek okán sok ex-cégautó vár majd önre a piacon.
  • Kicsit drágább, pedig megbízhatóság szempontjából sehogy se jobb, mint a másik kettő, csak a Toyota név felárazza.
DSC07157

Ha az ön helyében lennék, mindenképp maradnék a már bevált márkánál, különösen akkor, ha eddig elégedett volt a Volkswagennel. Alternatívának a Ford is szóba jöhet, ha valami mást szeretne kipróbálni, de a PSA termékeket – a Citroën - Opel - Toyota triót – én személy szerint nem javasolnám. Ezek gyakran olyan platformmegosztásos, költséghatékonyságra kihegyezett konstrukciók, amelyeknél a hosszú távú tartósság és minőség számomra kérdéses. Az értéktartás viszont már előre tudható, hogy rosszabb, mint a Volkswagen esetében.

Sok szerencsét a vásárláshoz!
Marci

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.