Súlyosan jó használt családi autó

Használtteszt: Opel Astra Sports Tourer 1,7 CDTi EcoFlex – 2013.

2018.05.05. 07:13 Módosítva: 2018.05.05. 10:31

Az Opelekkel nincs szerencsém. Amikor vezetni tanultam, már engem is érintett az országos oktatóhiány, így nem mérlegeltem sem tanárok, sem típusok között.

Az oktató személyével most nem foglalkoznék, a lényeg, hogy egy Omega B Caravannal szereztem meg a rózsaszín kártyát. Sok tucatnyi autó vezetésével később ki kell, hogy mondjam: annál borzalmasabb jármű azóta se akadt a kezeim közé (oké, a szocik teljesen kimaradtak).

Nem vagyok márkanáci, az első autómnál se mérlegeltem (pedig a mérleg fontos egy új Opelnél). Legyen még rajta valamennyi műszaki, és a maradék pénzemből elgurulgathassak vele. Így hamar egy B Corsában találtam magam, ami ugyan a saját autó rózsaszín ködét leszámítva is nagyságrendekkel jobb volt, mint az Omega, de másfél évvel később, amikor eladtam, nem fájt érte a szívem. Talán az a baj, hogy általában nem kötődöm tárgyakhoz.

Most pedig itt a lehetőség, hogy egy használt Astra J Sports Tourert tesztelhessek, és a rejtett vágy, hogy lelakottabb használt autó kerüljön a kezeim közé. Amikor már az átvétel is egy bebikázással kezdődött, éreztem, hogy ezt a tételt ki is pipálhatom. A szerkesztőségig tartó 18 kilométeren imádkoztam, hogy egyszer se fulladjon le az 1,7 CDTi, és hogy a szemből jövők türelmesek legyenek, ugyanis három komfortkattanás után őrült táncba kezdett az indexrelé, elöl pedig egyik irányjelző sem működött.

Sztoikus nyugalommal be a szerkesztőségi parkolóházba, majd – biztos, ami biztos – újra ráindítottam, hogy ha lerohadok, legyen gyors segítség. Se kép se hang, ezt az akkumulátort tölteni kell. Másnap akksi vissza, az autó gond nélkül indul, végre stresszmentesen kideríthetem, vajon jó autó maradt-e az Astra 5 éves korában, 172 ezer kilométerrel a háta mögött. Mentem is vele egész sokat a városban. Volt néhány indokolt (fényszóró- és indexizzók cseréje) és indokolatlan (húzza fel majd le az utasoldali ablakot) hibaüzenetem, de egyébként tökre rendben volt az autó.

Főleg úgy, hogy a korábbi tulajdonosok látszólag mindent elkövettek annak érdekében, hogy a következő gazdája enyhe undorral szálljon be az autóba. Hámlás az egyébként nagyon jó formájú és áttételű kormányon, bár a Népítélkezők által említett sorjás élt nem tapasztaltam. Festékleverődések a nyiszorgó műanyagú ajtóbehúzón és a meglepően egyben lévő műszerfali betéten is. Az Astra tisztelettel viselte a nyúzást, ráncait ugyan nem nehéz észre venni, de nem is tették visszataszítóvá. Ha tehetik, keressenek világos belsejű változatot, rengeteget dob a bent eltöltött időn.

A hosszú évek jó esetben megedzik az embert, a technika viszont marad a régi – a J Astra közismerten súlyos jószág, főleg ezzel az 1,7-es Isuzu-származék CDTi dízellel. A forgalmiban 1538 kiló szerepel, de mióta lemértünk egyszer egy újabb fejlesztésű 1,6-os dízelt, tudjuk, hogy a valóság akár 200 kilóval több is lehet.

Biztonság

A 2009-2015 között gyártott J Astra elődjéhez hasonlóan ötcsillagos minősítést szerzett az EuroNCAP töréstesztjén. A súly és a rendkívül vaskos tetőoszlopok miatt ezt végül is el is vártuk a típustól. Érdekesség, hogy a legfapadosabb modellekbe csak négy légzsákot szereltek, térdlégzsákokat pedig nem is lehetett rendelni ebbe a generációba. Alapáron járt hozzá az ABS és az ESP, hátul Isofix rögzítési pont segíti a gyerekülés beszerelését. A gyalogosvédelmi teszten csupán 46%-ot kapott.

A motorról a tulajdonosoknak megoszlik a véleménye, én viszont mindig óvatosan nyilatkozom a dízelekről, mert ami az én fülemet nem bántja, az másoknak már hörgő traktor. Ez az 1,7 CDTi tényleg kicsit bárdolatlan (főleg állórajtnál), van némi rezonancia és hang is, de menet közben könnyen elfelejthető alapzajjá szelídül a mormogás. Egyébként a karaktere rendben van, nem rángat a motor semmilyen fordulatszámnál, pedig a szerviztörténet szerint egyik fődarabhoz sem nyúltak hozzá, kuplungkinyomásra a kettőstömegűnek sincs hangja. A Népítélkezők közül sokan lomhának tartották a 110 lóerős motort, szerintem még pont elég, de hozzá kell szokni a bő gázzal startoláshoz, mert tényleg nyomatékszegény alul, és hangos csattanással fullad le, ha hibázunk.

Opel Astra Sports Tourer 1,7 CDTi EcoFlex forgalomba helyezési és honosítási költségek [Ft]
Vagyonszerzési illeték 60 450
Forgalmi 6 000
Törzskönyv 6 000
Eredetiségvizsgálat 18 500
Regadó 37 400
Rendszám 8 500
Kötelező biztosítás (25 éves férfi, 2 éves jogsi) 76 356 Ft-tól

Ha már mozgásban van az autó, tényleg minden oké. Van abban valami jóindulatú, ahogyan még ez a nagy test is mozog az úton, szinte élvezetes fűzni a kanyarokat az Astrával. Az úthibákon nem pattog el, tök jó kompromisszum a futómű. A szerviztörténet szerint se volt vele sok baj, 128 ezernél cseréltek rajta első toronycsapágyat és lengéscsillapítókat. Ekkor volt utoljára féktárcsa- és fékbetétcsere is, amikre érzésre már újra ráférne egy renoválás.

Alkatrész megnevezése Alkatrész márkája Bárdi Autó bruttó kisker ár (egységár)
Akkumulátor Exide 31 990 Ft
Kettős tömegű lendkerék LUK 319 989 Ft
Levegőszűrő WIX 4 358 Ft
Pollenszűrő WIX 3 990 Ft
Lengéscsillapító / első 1 db Bilstein 35 673 Ft
Lengéscsillapító / hátsó 1 db Bilstein 24 675 Ft
Fékbetét első garnitúra Japanparts 5 939 Ft
Kuplungszett LUK 144 674 Ft
Üzemanyag-szivattyú ERA 78 989 Ft

Jó a hatfokozatú váltó is, amit higgadtan közlekedve kifejezetten kellemes kapcsolgatni. Rövid úton jár és jó érzés, hogy a váltáshoz kell hozzá egy finom, de mégis határozott mozdulat. A kuplungolás hosszútávon már kicsit fárasztó, de új korában is kicsit kemény volt, ez ilyen. A nagy súly nem tesz jót a fogyasztásnak, de sikerült hat liter alatt eljárnom vele, igaz, a tulajdonosok nem elhanyagolható része magasabb értékekről számolnak be.A műszerfalon lévő EcoFlex gomb érzésre semmit nem csinál, a fogyasztáson sem változtat. Bónuszként, mint sok más Opel, ez sem riad vissza az olajfogyasztástól.

Kezdtem volna megszeretni a J Astrát, amikor egy indítás során se kép se hang. Mielőtt megjelentek volna az első hideg izzadtságcseppek a homlokomon, gyorsan elővettem az infós középsulis tudományomat. Mit is kellett csinálni, ha egy sebtiben összetákolt program nem működött elsőre? Á, igen az újraindítás jó lesz! Kocsi gombra már nem is zár, szaporodnak az izzadtságcseppek, de kulccsal való zárás nyitás után jön az igazság pillanata: gyújtás után éktelen bimbammolás, karácsonyfa műszerfal, azonnal látogassa meg a legközelebbi szervizt, úristen mind meghalunk-téboly, de pár pillanat múlva meggyógyította magát, és indult is. A bimbammolást többé nem csinálta, de a műsort még kétszer eljátszotta velem. Abból egyszer egy szűk utcában kerültem egy parkoló autót, és a nálam töltött három nap alatt pont akkor sikerült lefulladnom. Szemből persze egész éjszaka csak akkor jött autó, úgyhogy kicsit ideges is volt, hogy miért gondolom úgy, hogy az út közepén akarok parkolni...

De ne higgyenek nekem, a Népítéletet átolvasva nem jellemzők a J Astrára az efféle anomáliák. Az automatikus fényszóró ugyan sokaknak bizonytalankodik, gond szokott lenni a tempomattal is, de alapvetően jól bírja a strapát. A 7,24-es Népítélet-átlag ugyan nem kiemelkedő, de 40 ítélet alapján már megbízható merítés van a típusról. Azt persze nem tudni, hogy azokat az elektromos bajokat, amiket a nálam lévő példány produkált, pár ezer vagy sok tízezer forint javítani, de ha ilyen gondok nincsenek, az Astra még a súlyfeleslegével is egy jó megjelenésű, kellemes, tágas, biztonságos autó.

A válasz nem egyszerű, hiszen ha a legfőbb kategóriatárssal, a hatos Golffal akarjuk összehasonlítani, nagyjából ugyanazokat az árakat találjuk, csak a választék éppen fele a fellelhető Astrákénak. A kínálat alja már másfél milliótól elérhető, a legjobbakért három négy milliót kérnek. Opelből bátrabban vehetünk turbós benzineseket is, sokkal jobban bírják, mint a TSI-k, csak győzzük tankolni. Sőt, ha bírja a cammogást, választhat 1,4-es és 1,6-os szívó benzinest is. Ha a kombikat kéne néznem, a kicsit nagyobb csomagterű, de rusnya Golf Variant láttán elég egyértelmű lenne a választásom, ráadásul a Sports Tourer a többi konkurenshez (Kia Cee'd, Ford Focus, Renault Megane) viszonyítva is kifejezetten szép, praktikus darab. És ha tényleg nincsenek elektromos bajai, még a súlyfeleslegével együtt is szerethető.

A tesztautót a Lease Plan Zrt.-től kaptuk.

A műszaki adatokért kattintson ide!
   Opel Astra Sports Tourer 1,7 CDTi EcoFlex – 2013.
Üzemanyag gázolaj
Lökettérfogat (cm3) 1686
Hengerek száma/elrendezése 4/soros
Teljesítmény kW (LE)/1/perc 81 (110)/6000
Nyomaték Nm/1/perc 260/2550
Könyezetvédelmi besorolás Euro 5
Váltó 6 fokozatú, manuális
Végsebesség km/óra 180
Gyorsulás 0-100 km/órára mp 13
Kombinált fogyasztás l/100 km 3,7
Saját tömeg kg 1538
Hosszúság mm 4698
Szélesség mm 1814
Magasság mm 1535
Tengelytáv mm 2685
Csomagtartó l 550
Tank mérete (l) 56
Újkori alapár Ft 6.000.000 Ft-tól (1.7-es dízel, Cosmo felszereltséggel)

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.