Komolyan számít 11 centi?

Bemutató: Lexus RX450hL – 2018.

2018.06.13. 06:26 Módosítva: 2018-06-13 09:20:37

Ez az első hétüléses Lexus Európában, szólt a kinyilatkoztatás a sajtótájékoztatón, és egyikünk sem tudott vele mit kezdeni. Érdekel ez valakit? Egy gyors körtelefont eresztettem meg a hazai prémium-SUV forgalmazók között, és nem lettem okosabb: a Mercedes például elenyésző mennyiséget ad el a GLS hétüléses változatából. Ezzel szemben tíz Q7-es Audiból hetet harmadik üléssorral rendelnek. BMW? Az X5 kifutó generációjából alig 7,5%-ot kértek hét üléssel. Most akkor kell a népnek, vagy nem?

Igazán egy amerikai full-size kocsiban van értelme a harmadik padnak, hiszen azok orbitális méretűek. Egy Astrából nézve az X5 is megmagyarázhatatlan hegyomlás, de ha használható méretű harmadik üléssorhoz több kell. Leginkább tengelytáv: a BMW-nél 7 milliméter híján 3 méter, akárcsak az Audinál. Az X5-tel tapasztalatunk nincs, de a Q7-tel hat ember – már ha a hatodik gyerek – egész kényelmesen utazik. És akkor itt a Lexus RX 450hL, aminek utolsó betűje a hosszított kasznira utal. És ez a lényeg, ugyanis nem a tengelytáv nőtt meg, hanem a hátsó túlnyúlás lett 11 centivel hosszabb, az RX tengelytávja maradt 2790 milliméter.

A látvány persze üt, alapvetően minden dugongnak jót tesz, ha kicsit nyúlánkabbra rajzolják, de ez a feladat inkább gyors, mint jó megoldása. Hátra továbbra is csak gyereket ültethetünk, abból is csak a legkisebbeket. A középső sort kell előretolni, hogy hátul keletkezzen egy kisarasznyi lábtér, viszont így  a középen ülők lábtere lesz erősen véleményes. Ennek ellenére beszállni könnyű, gombnyomásra csukódik össze a középső sor, nem állnak ki cafrangok a C oszlopból, amibe beleakadunk bemászás közben. Ugyanígy van egy extra klíma-zóna, ami a harmadik üléssorból vezérelhető, szóval a leghátsók legfeljebb a hely miatt panaszkodhatnak.

És ennyi, mindössze ezért utaztunk Svájcba, hogy kipróbáljuk a 11 centivel hosszabb, hétüléses RX-et. Viszont, akárhogy túrtam a tesztlistánkat, nem találtam az RX aktuális generációjáról semmilyen írást, sőt, nagyon személyes élményt sem tudtam felidézni. A második generációból rengeteg fut, hiszen nagy, nem romlik el, és ahhoz képest, ahogy megy, még csak nem is fogyaszt.

3,5 literes V6-os van benne, két villanymotorral kiegészítve, a rendszerteljesítmény 313 lóerő. Ugyan az RX nehéz, mint a malterba kötött kőműves lapát, 2,2 tonna, de a villanymotorok nyomatéka miatt elég tisztességesen mozog. A motorok kapcsolgatására itt sincs panasz, nem ránt, amikor beindul, vagy leáll a motor, és a menéshez tartozik bégetés, de mégiscsak hathengeres bégetés, ami egész kellemes.

Messze nem gyors, de a menetből megindulást olyan jól tudja, hogy még sokadjára is megdöbbentünk. És ha már megdöbbenések: ez egy jó beltér. Főleg a világos fabetét üt, és bár az Audinak továbbra sem kell rettegnie, komoly felüdülés a berendezés, még a kazánezüst betét is elmegy. A térérzetben hiba nincs, az ülések pedig Lexusosan jók, vagyis inkább tehénkedni jó bennük, mint hagyományos értelemben vezetni, de egy Budapest-Malmőnek inkább ezzel állnék neki, mint egy BMW-vel.

A fedélzeti rendszert viszont nem ússzuk meg, a menü továbbra sem szebb, csak a felbontása, viszont ide még nem ért el a hunyorogva használhatónak is nevezhető tapipad, küzdhetünk Gombóccal. Gombóc olyasfajta rém, amelyik nem támad, hanem váratlan pillanatokban nehezíti meg az ember életét. Például amikor középre húzná a navigáció képét, tologatja, nem is tér vissza középre, 3 perc intenzív szívás után dühében rányúl a Map gombra, amitől minden helyreáll. Vélhetően a következő generációban már benne lesz a tapipad, ami ehhez képest megváltás lesz.

Amit viszont a leginkább megragadó az RX-ben, hogy olyan kéjesen rugózik, mintha nem is SUV lenne. Kanyarban természetesen billen, sőt, hamar elkezd sikítani a gumi is, de aki ezzel akar kanyarvadászni, az inkább adja vissza a jogsiját. Az RX lebeg, kényelmesen, fékre bólint, gázra megemeli az orrát, úgy mozog, mint egy autó. Csak közben egy megemelt dugong, amelyik hosszabb az 5-ös BMW-nél. Az csak grátisz, hogy tényleg baromi csendes.

Nagy összegben fogadnék arra, hogy egy 2,2 tonnás, 300 lóerőnél is erősebb hibridet nem a környezettudatosság hatékony hirdetése miatt veszik, bár esélyes, hogy egy hasonló teljesítményű benzines X5-nél azért gazdaságosabb. Márpedig veszik: ez a Lexus világszinten legsikeresebb modellje, Magyarországon is csak az NX tudta letaszítani, ez valószínűleg az árérzékeny hazai piac sajátossága. 19,2 millió forint a bevezető alapára a hosszított RX-nek, és a Lexus-dogmákból kiindulva akinek eddig ez volt, az most is ilyet fog venni, akinek nem, azt viszont nehéz lesz meggyőzni. A magyar vásárlók fejében egy ekkora dög csak dízellel tűnik életképesnek, akármennyire is jó a hibrid rendszer. Ez megy úgy, hogy ne hiányoljak belőle egy erősebb motort, de a beidegződéseket nehéz legyőzni.

Hogy sikeres lesz-e? A Q7-es Audi hétüléses változata népszerű, gondolom, azért, mert beleültek a próbakörön, és elfértek benne. Ezzel szemben az X5-ösből nem megy a hétüléses, tehát abban valószínűleg nem, a Lexusnál is hasonló lehet a helyzet, az ülséspróba után dől el, kell-e a harmadik sor. És ha már németek: bemutatón még azzal is érveltek, hogy azért jó a az RX, mert nincs annyira az ember arcában.