Ha modern dízelt akarsz, annak ez az alja

Használtteszt: Volkswagen Golf VII 1,6 TDI Bluemotion Trendline - 2013.

2018.07.12. 06:30

Kelet-Európában a Volkswagen Golf valami igazán különleges dolog. Van, akinek megbízható igásló, más a kultuszautót látja benne, a hegyes változatok még valamicske státusszal is bírnak. De milyen lehet az aktuális, hetes Golf alapmotoros, takarékosságra optimalizált dízel változata, 5 éves korában?

Mindenkinek van egy olyan ismerőse, akinek ha fel kéne sorolni a jellemző tulajdonságait, bajban lenne. Nevezzük őt Hakapeszi Benedeknek. Benedek hasznos munkatárs, teszi a dolgát, feleslegesen nem beszél, nem untat problémáival, magánéletével. Épp úgy lehet gondtalan házas, mint a rokonait a pincében fogva tartó pszichopata, de alapvetően mindegy, mert nem hogy a vonásait, de még azt sem tudnánk felidézni, hogyan öltözködik. Ott van mindig, alkalomadtán még az időjárásról is el lehet vele dumálni, a rábízott feladatokat maradéktalanul megoldja, de ha nem jönne magától, még cigizni sem hívnák le az udvarra. Hakapeszi létezik autóban is, a hetes Golf 1,6-os, dízel, Bluemotion változata az.

Az összes kolléga kajánul röhögött, hogy a hetes Golf bármely változatával tátott szájjal szaladok a péniszerdőbe, ugyanis tulajdonképpen kikezdhetetlen. Audis minőségű beltér, sok hely, nagy csomagtér, jó motorok: nem hiába hívják a kategóriát Golf-osztálynak, ezt a Volkswagen találta ki, volt is idejük alaposan kireszelni.

Az ingerszegénység többféle lehet egy autóban, a Volvo például olyan mint egy jakuzzi, gondtalan lebegés a térben, a Prius csak simán ott sincs, a Golf meg, hát, az közel tökéletes ergonómiailag. Minden kapcsoló, minden kar ott van, ahol gondoljuk, hogy lennie kéne, és pont úgy, illetve azt csinálja, amit a legelemibb logika diktál. A műszaki színvonal is kiemelkedő, nagy szilárdságú, változó falvastagságú acélelemek, a megjelenéskor kiemelkedő, de még ma is felső polcos vezetéssegítő elektronikák. Átható ez a jóság, olyannyira, hogy már új korában sem lehetett belekötni. Bíztam benne, hogy az öt év és 185 ezer kilométer legalább valamilyen kapaszkodót ad.

A forgalomba helyezés költségei  
Vagyonszerzési illeték 42 350 Ft
Forgalmi engedély 6 000 Ft
Törzskönyv 6 000 Ft
Eredetiségvizsgálat 18 500 Ft
Regisztrációs adó 36 550 Ft
Rendszám 8 500 Ft
Kötelező biztosítás (28 éves, vidéki férfi, 10 éves jogosítvány) 34 356 Ft-tól

És az NCAP-n is jól szerepelt

A 2012-ben elvégzett tesztsorozaton az 1,2-es TSI modell minden fronton jól szerepelt. Egyedül az oldalütközésnél kifogásolták, hogy a mellkast érő nyomás magas, ezt közepesre értékelték. A gyalogosgázolásnál a Golf lökhárítója kíméletes a lábakkal, ám a géptető szélei túlzottan kemények. Ugyanígy jóra értékelték a 3 évnél fiatalabb gyerekek védelmét. 

Új autó, mondhatnánk, és tulajdonképpen tényleg az, nincsenek kopások a beltérben. A kormányon látszik, hogy valamivel fényesebb, mint amikor kitolták a szalonból, de a varrásnál tűnik ki, hogy elhasználva tulajdonképpen nincs. A sofőrülés külső párnáján lehet még három ráncot felfedezni. A portól és kézzsírtól eltekintve ez egy új autó, legalábbis egy alapos takarítás után bármikor elhinnék egy ötvenezerre visszatekert kilométerszámálót.

Az indulás megadja a kapaszkodót! Ez az, skandallum, ragad a kuplungpedál! Tényleg, ahogy felengedem, olyan lassan jön vissza, hogy mindig elemelkedik róla a talpam, egyszer le is fullasztom. A tesztautó sokáig állt, valószínűleg ez állás volt a ludas, mert mire harmadszor felgangolok ötödikbe, a probléma tulajdonképpen megszűnik.

De ez akkor most csalós dízel?

Igen, hiszen beleesik a 2009 és 2015 között gyártott szériába, de mivel ezt az autót rendszeresen visszahordták az időszakos szervizekre, így elvégezték rajta szoftverfrissítést. A problémáról bővebben itt minden kiderül.

A Bluemotion-kivitelt kritizálták a maga korában a hosszabb váltóáttételek miatt, mert bár csak így tudja lent tartani a fordulatot, a bébifókák megmentése azzal jár, hogy néha a negyedik fokozat tűnik jó választásnak 90-es tempónál, már a legkisebb emelkedőn is. Ez persze nem probléma, az viszont igen, hogy a hármas városban sokszor rövid, a negyedik viszont sok, erőlködik az autó. A zajszigetelés viszont elég jó. Ugyan hallani, hogy a motornak egyáltalán nem kellemes a hangja, viszont ez nem válik zavaróvá.

Gyengének nem gyenge a közös nyomócsöves 1.6 TDI, egyszerűen csak máshogy kell vele közlekedni. Abban, ahogy megy, ott a tökéletes középérték: messze nem csapatós autó, de nincs az az ép ésszel összehozott közlekedési helyzet, amit ne oldana meg. Bluemotiont amúgy is az alacsony fogyasztás miatt vesz az ember és egy ilyen autóval az 5 liter/100 kilométer alatti értékek teljesen normálisak, sőt, aki erre hegyezi, állítólag még a 3,8-at is össze tudja vitorlázni megfelelően göröngy mentes útszakasz és idegszálak birtokában.

A világ összes motorjával meg lehetett venni

Golfos hagyomány, hogy széles palettáról válogathatott a vásárló, jelenleg nyolcféle motorral és egy elektromos, valamint hibrid hajtáslánccal lehet megvenni a Golfot, igaz, ezek egy része módosult a nemrég megejtett modellfrissítés során. Az 1,2-es TSi a skála egyik vége 105 lóerővel, a túloldalon pedig ott a 300 lóerős, összkerekes R változat. Dízelből ez az éheztetett 1,6-os az alja, 105 lóerővel, GTD-t viszont akár 180-nal is hazavihetünk, ezt egy kétliteres motorból hozza ki. A hibrid és az elektromos változatról már teszteket is írtunk. 

A takarékosságnak vannak olcsóbb és drágább hozzávalói is. A négy darab energiatakarékos Michelin Energy Saver+ gumi például mindössze 80 ezer forintért kapható. Ez leginkább azért lehet így, mert a Golfra új autóknál szokatlan méret kell: 195/65 R15, a kis, ballonos kerekeknek köszönhetően ráadásul elég finoman is fut, csak a legkomolyabb kráterek jutnak el az utastérig.

A fájóbb rész a motor, persze ezt is úgy kell érteni, hogy annyiba kerülnek hozzá a dolgok, mint bármelyik aktuális konszerntárs korszerű dízeléhez. Egy kettős tömegű lendkerék 255 ezer forint, míg egy kuplungszerkezet 75 ezer. Ebben az autóban még nem cserélték, de hamarosan átlépi a 200 ezer kilométert, ahol azért már lehet rá számítani. A 2,7 millió forint értékű autónál ez már több mint a vételár tíz százaléka, tehát nem árt anyagilag felkészülni.

Alkatrészárak (Bárdi Autó)  
Kuplugszerkezet VAG Originale 74 748 Ft
Kettőstömegű LUK 25 5989 Ft
Féktárcsa (első) Textar 19 384 Ft
Fékbetét (első) Textar 16 739 Ft
Vezérlés INA 58 559 Ft
Lengéscsillapító Bilstein 32 538 Ft

Autódiagnosztánk, Novoth Tibi nem tartja rossz motornak az 1,6-os, közös nyomócsöves dízelt, bár nem találkozott sokkal, hiszen az első hetes Golfok épp csak kifutnak a garanciaidejükből. Kiemelte, hogy ez a motor kevésbé kokszolódik, mivel átvariálták az EGR-szelep vezérlését, viszont itt is megáll, hogy a jó minőségű gázolaj kitolja az injektor élettartamát, közeli halálára pedig a kisebb gyorsításoknál a motorból érkező zaj utal. Ezen felül még csak a részecskeszűrőt emlegette fel, hogy mint a legtöbb DPF-es autónak, ennek sem árt néha egy városon kívüli hajsza.

Megértem, aki reflexből felhorgad a költségeken, de a modern dízeltechnika egyrészt ilyen, másrészt ezzel a fogyasztással még akár meg is térülhet. Ráadásul ennél az autónál itt véget is érnek az extrém költségek, hiszen nem xenonnal, hanem hagyományos halogén izzókkal világít, igaz egyes felhasználók szerint gyászosan, én sajnos éjszaka nem mentem vele. Ugyanígy nincsenek alumínium kasznielemek, sem extrém nagy, sérülékeny felnik. A futómű mérnöki szempontból dögunalom, elöl McPherson, hátul csatolt lengőkar, vagyis nem kell majd a bonyolult, finom, sok szilenttel összekötött futóműelemeket cserélgetni.

Minden megtett kilométerrel egyre inkább süt az autóból, hogy ez egy józan döntés. Tágas, még ezek az egyszerűbb ülések is tág határok között, bárki méreteire beállíthatók, jól megy, és fenntartható. Mert igen, vannak benne drága alkatrészek, de az ilyen fejlettségű dízeltechnika bárhol máshol is ennyibe kerül, és aki a jövőben használt dízel vásárlására adná a fejét, az ennél csak rosszabbra számíthat. Ingerszegény? Az. Nincs benne semmi megragadó? Nincs. Ezzel együtt is jó lenne egy olyan országban élni, ahol mindenki számára ez a közlekedés minimuma.

Az autót a FlottaMan Autóparkkezelő Zrt. bocsátotta rendelkezésünkre.

Kattintson ide a műszaki adatok megjelenítéséhez!
   Volkswagen Golf VII 1,6 TDI Bluemotion Trendline.
Üzemanyag gázolaj
Lökettérfogat (cm3) 1598
Hengerek száma/elrendezése 4/soros
Teljesítmény kW (LE)/1/perc 77 (105)/4000
Nyomaték Nm/1/perc 250/1750
Könyezetvédelmi besorolás Euro 5
Váltó 5 fokozatú, manuális
Végsebesség km/óra 192
Gyorsulás 0-100 km/órára mp 10,7
Kombinált fogyasztás l/100 km 4,9
Saját tömeg kg 1351
Hosszúság mm 4255
Szélesség mm 1799
Magasság mm 1452
Tengelytáv mm 2637
Csomagtartó l 340-1360
Tank mérete (l) 50

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.