Meglátod, megtérsz

Bemutató: Kia Proceed Gt és Gt-line - 2019.

2019.01.29. 07:50 Módosítva: 2019.01.29. 11:25

Nincs egy hónapja, hogy elájultam, mekkora istentelen csomagtere van a Kia Ceed kombinak. Komolyan, akkora volt hátul, hogy egy lakossági orgiát könnyedén megszervezhettem volna benne. Aztán Koreában ahelyett, hogy örültek volna a Škoda Octavia vándorserlegnek, lecsaptak belőle. És ettől velőtrázóan dögös lett.

A divat olyan dolog, hogy az ember hajlandó áldozatokat hozni a vélt vagy valós esztétikum oltárán. Nincs nő, aki ne siratta volna el a magas sarkút egy hosszabb nap után, ahogy a tömött szakállú hipszter is vívódik egy szaftos hamburger felett. Nyilván az autóiparnak is megvan a maga magassarkúja, most éppen a SUV. Az emberek veszik a nagy homlokfelületű dömpereket, amik formájuk miatt többet fogyasztanak, nagyobb fék, nagyobb kerék, komolyabb futómű kell alájuk, amik miatt drágább fenntartani őket. Na, látják? Divatosnak lenni áldozatokkal jár.

Aztán most itt a Kia Proceed Shooting Brake, ami a régi autóipari trend előszedése. Hogy mi az a lövészkombi, azt ez a TC TV igazán részletesen kifejti, a lényeg röviden annyi, hogy egykor a vadászoknak kellett egy dögös kupé, amibe befér az elejtett vad. Mára persze nem fér bele, hogy kétajtós legyen, hiszen senki sem venne kétajtós kombit, de talán a közelmúlt legemlékezetesebb formáit ez adta az iparnak.

Imádom például a Mercedes pályaművét, a CLS kombit, ami nekem a legszebb modern Merci. Stuttgartban annyira belelendültek, hogy ugyanezt a poént elsütötték fél méterrel rövidebben is, az lett a CLA Shooting Brake. Utóbbi sem rossz, de sajnálom, nekem az a forma csak nagyban működik. Illetve, most már jár a kiegészítés: a Mercinél nagyban működik, a Kia Proceed kicsiben is állat, és inkább a csomagtérből vesszen pár liter a trend oltárán, minthogy egy traktorral kelljen járnom.

A kicsi persze abban az értelemben értendő, ahogy egy mai kompakt kicsi, vagyis a jellemzően egyautós magyar családmodellt nagyjából bármi kiszolgálja, ami a Golf kategóriájából előszedünk, legyen az Kia, Ford, vagy Hyundai. A Proceednél mindössze 45 liter lett a lendületes rajzmozdulat áldozata, ha a Wagonhoz viszonyítunk, azaz még mindig orbitális 580 liter maradt. Csík pár hete vezette az autó 98%-os változatát egy Év Autója zsűritagoknak szervezett vezetésen, jártunk az autó gyártásának indításán is, most pedig megkaptuk a kész autót.

Furcsa a Kia tesztútszervezési metodikája, hiszen van olyan gyártó, aki az 560 lóerős autóját simán Európa legszűkebb szerpentinjein adja az újságírók kezébe, a legerősebb formájában 205 lóerős Proceedet viszont versenypályán hajthattuk. Merész na, hiszen egy modern turbómotorból előcsalt 205 lóerő pont arra elég, hogy az egyszeri sofőr országúton meglepődjön, ejnye de jól megy, viszont versenypályán elég hamar elkopik a kraft. 

És most biztos mindenki arra számít, hogy bezzeg a Proceed Gt nem, az 1,6-os megváltotta a világot, közben a hétsebeséges duplakuplungos úgy váltott, hogy abba egy Porsche belepirul, de nem. A Parcmotor Castellolin komoly szintkülönbségek vannak, itt már nem olyan virgonc a Kia, mint közúton. Nem rossz buli, ne értsék félre, csak egyszerűen olyan jó az autó a motor körül, hogy simán kiszolgálna több erőt is, emiatt az ember akarja azt a pluszteljesítményt.

A legkellemesebb meglepetés az, hogy mennyire kiegyensúlyozott az autó. December végén egy hétig jártam a mezei Ceed kombival, egy percre nem jutott eszembe a sportolhatnék, de a Proceed Gt-t úgy hangolták át, hogy rendesen vérpezsdítő. Nem vagyok egy Vatanen, de nem tudtam úgy elrontani a kigyorsítást, vagy úgy elfékezni a kanyart, hogy eltolja az elejét, márpedig ez tudja megölni a mókát igazán. Rosszabb esetben a sofőrt. Vagy nyolc tempós kört engedtek az autóval, fék nem sült meg, gumi nem olvadt el, naná, a Michelin Pilot Sporthoz lassan ódát fogok írni, kellemes meglepetés volt az egész.

A váltó viszont nem barátja ennek a felhasználásnak, az, hogy tétova, még csak fel sem vetném neki, de nem mindig találja el a kívánt fokozatot. Kanyarból kifele megrúgva először szúr egy harmadikat, de rájön, hogy az kevés, szóval inkább kettő, de az meg ugye leforog, tehát már váltja is el. Nyilván a sportos külső miatt nem fogom számonkérni a versenypályát, hiszen ez attól még egy kompakt kombi, de például egy Golf DSG-je határozottabban gangolgat.

Menetdinamikai szempontból baromi meggyőző a Proceed, és nem csak pályán, de vészhelyzetben is. Szimuláltak nekünk egy vizes aszfalton, 80-ról, blokkolva fékező kikerülést, és nem tudtam olyan vehemenciával csinálni, hogy az autó ne tudja hibátlanul. Országúton inkább kézi váltóval próbálkoztunk, ez egy egész jól kapcsolható hatsebeséges darab, de a Hondának azért még nem kell félnie.

Ellenben országúton tényleg frenetikusat lehetett vele veretni, akinek nem célja a valódi sebesség, csak az élmény, az az 1,4-es, 140 lovas motorral is elégedett lesz, Gt-line felszereltséggel. Jó ez a kettősség, hiszen, ha Gt-line is dögös, ellenben teljesen polgári, még a kereke is csak 17-es, míg a tényleg erősebb Gt-be kicsit nagyobb kanállal mérték a bugit, ez eleve csak a 205 lóerős 1,6-ossal vehető, meg 18-as kerékkel. Van például sport gomb, amitől fickósabb lesz az gázreakció és a váltó, és a kipufogó is elkezd dörmögni, gázelvételnél még kicsit durrog is.

Utóbbi engem mondjuk pont zavart, nem hangos volt, csak egyszerűen kellemetlen ez a fajta hang, túl szintetikus, több jön hangszórókból, mint kéne. Ezen felül feszesebb ülések, és lapított aljú sportkormány jár hozzá. Joggal tartanak tőle a Kiánál, hogy a Shooting Brake majd elkezdi kanibalizálni a kombi vevőkörét, hiszen tényleg szinte ugyanazt kapjuk, csak dögösebb csomagban. A szinte erőssége nem azon a 45 literen érhető igazán tetten, hanem a hátsó fejtérnél, amire még csak azt sem tudom őszintén mondani, hogy kevés mert igazából, nem az, csak túl közel vannak az elemek a kényelmes élethez, és ezt is 182 centivel értem.

Amit viszont rendesen be kell áldozni, az a hátralátás, mert ehhez képest Jürgen Prochnow periszkópja a Das Boot-ban IMAX 3d. Egyszerűen a stílusosan lecsapott farra ekkora üveg fért, tulajdonképpen bármilyen autó kitölti.

Hogy a Kia akkor miért is akar tulajdonképpen kevesebbet adni a Shooting Brake-kel? Nem akarom lefárasztani önöket az autóipari műszavakkal, de Kia is megtette a sajtótájékoztatón, így muszáj: a C-szegmens (minden, ami Golf-szerű: Focus, Astra, Mégane, stb.) két részre oszlik. A C1 a polgári autókból áll, a C2 viszont már a Mercedes, BMW, Audi, Lexus játszótere. Bezony, a Proceed Shoting Brake az A3, a CLA, vagy épp a CT200h terepére érkezik, ami nem kis bátorságra vall.

Az eredeti Proceed valami olyasmi akart lenni, mint a Volkswagen Scirocco, vagy az Alfa Brera. Ez a kategória tulajdonképpen megszűnt, ezért lett hát dögös kombi belőle, bár azt a Kia is elismeri, hogy a komoly számokat a hagyományos kombitól várják, mellesleg joggal. Köntörfalazás nincs, bátran elénk teszik a slide-ot, hogy a Ceed jelenleg az Auris előtt és kicsivel a Mégane mögött áll, de még idén érkezik az elektromos Ceed, 2020-ban pedig még egy kaszni. Hogy ez mi lesz, azt nem tudni, a képen mintha egy szedán letakart sziluettje látszana, de van, aki szerint hobbiterepjárót tippel. Tehát lesz ötajtós, kombi, shooting brake, villanyautó, meg még valami, azaz egész pályán támadnak, a cél nem kisebb, mint beékelődni a Focus eladásai mögé, mert azelőtt már csak a Golf van.

A Proceed Gt-line literes, 120 lóerős turbómotorral 6,6 millióról indul, a skála másik vége a 205 lovas, 1,6-os Gt 8,7-ért.  Ha valóban vannak sportos ambícióik, elhagyják az automatát, ezzel máris spórolnak 500 ezret, ha pedig csak a külső számít, egy 1,4-es, 140 lovas Gt-line-t is hazavihetnek picivel 7 millió alatt, mint amolyan középérték. Dízel is lesz, 7,6 millióért, ez egy 136 lóerős, 1,6-os CRDI. Utóbbinál komolyan érdekelne, hogy ezzel a nagyon áramvonalas tetejű kombival mennyire tolható le a fogyasztás, valószínűleg nagyon.

Merész lenne megjósolni, mire lesz elég mindez, de a Proceed Gt SB egy olyan autó, ami talán a legkomolyabb akarom érzést váltja ki a kategóriájában. Azzal, ahogy kinéz, be tud ültetni egy próbakörre olyanokat is, akiknek eddig kívül esett az autó a látókörén, és ha már vezeti is az érdeklődő, egyre nehezebb lesz elengedni. Ez most egy olyan divattárgy, ami nem igényel kompromisszumot. Na jó, csak egy egész kicsit.