Na és, ha koppintás? Akkor is jó

Menetpróba: Kia Proceed – 2018.

2018.09.14. 06:28 Módosítva: 2018-09-14 08:19:40

Innentől nem lesz háromajtós változat a Ceed-kínálatban, a Proceed név viszont velünk marad. Egy lapos, sportos kombira, azaz shooting brake-re teszik rá, amit ki is próbáltunk.

Két külföldi bemutatóm szerencsétlenül egybecsúszott, tehát kedd hajnalban elrepültem a Kiához, Frankfurtba, aztán onnan délután továbbszálltam Stockholmba, a Lexushoz. Az első bemutató tárgya, a Kia Proceed pedig az utóbbi, tehát a lexusos sajttájra meghívott újságírók körében is beszédtéma volt az esti hajóútra való gyülekezőben. Nem tudták, hogy kettős ügynök van a köreikben, aki fél lábbal még a koreai bemutatón van, ezért fesztelen volt a beszélgetés. „Hallottad, hogy az új Kia egy shooting brake lesz? Azt hittem, ezek már előrébb tartanak annál, hogy a Mercedest koppintsák” - így az egyik. „Bizony, a CLA SB tényleg jól sikerült forma, megy is a szekér vele a stuttgartiaknak, csak idő kérdése volt, mikor mutat be valaki hasonlót...” - vágta rá a második. „Na de, vesz majd bárki ilyen autót Kia-felirattal?” - kérdezte a harmadik.

Maradjunk annyiban – a firkásztársadalom egy része jól láthatóan másolásnak tekinti az új Kia Proceedet. Pedig igazából, vagy legalábbis valószínűleg nem is az.

Amióta világ a világ, a ritkán felbukkanó új ötletek, majd az azokról készülő miriádnyi koppintás vitte előrébb és előrébb az emberiséget – így terjedt el a dór stílus, a gótika, a Bauhaus. A harmincas években például minden autó ugyanúgy nézett ki: csőr, fityegő lámpa, hűtődoboz-utastér, külső sárhányók, fellépőkkel – legalábbis a tudatlan XXI. század felől nézve. Később minden autó Trabantnak nézett ki, Peugeot 404-estől Lancia Flaminiáig. Két, kerek fényszóró magasan a sárvédők felső sarkában, alattuk kis lapos index, lekerekített, téglalap formájú, széles maszk, a fényszórók hátából kiinduló gerinc a szélvédő tövéig, sima oldalfalak, szűkített ívű hátsó sárvédő, fecskefarok-szerűség, magas, csúcsos hátsó lámpák – megvan, ugye? Az egész formavilág Pininfarináék ötlete volt, de annyira a modernség szabványává vált, hogy DKW Juniortól Ferrari 330 Americáig minden kocsi ugyanolyan alapvető formai elemekre épült – természetesen az arányok módosítgatásával. Benne volt a levegőben a forma.

Amikor a Renault bemutatta az Espace-t, hirtelen a fél világ buszlimuzint kezdett gyártani, majd a Toyota kijött a RAV-4-gyel, és az utca tele lett feleslegesen magas, nagy kerekű, nagy fogyasztású, rossz légellenállású, mégis erősen terepképtelen járművekkel. De még az aggasztó külsejű Multiplát is lekoppintották – merthogy ott a Honda FR-V, ugye?

Amikor ugyanis egy ötlet bejön, azt a termést sosem az ötlet gazdája aratja le teljes egészében, ezt látjuk most a Mercedes CLA Shooting Brake és a Kia Proceed összeakadása kapcsán. Meg aztán amióta kombi a kombi, mindig léteztek a műfajból őszinte, dobozhátú kivitelek, amelyekbe a lehető legtöbb cucc fért, és léteztek csapottabb hátú változatok, amelyekbe egy élet cuccát már nem lehetett ugyan bepakolni, de a hűtőszekrényt azért még bőven. A shooting brake pedig nem más, mint egy sportos kombi, aminek a szélvédőjét is megdöntötték és a tetejét kicsit choppolták. Létezett már a negyvenes években, tehát nem a Mercedes ötlete, az ő elsőbbségük annyiban kimerül, hogy ők találták meg először a lefagyasztott stílust a frigóban és melegítették fel mikróban. A Kiánál gyorsan léptek, abban a pillanatban, ahogy a Mercedes a mikróhoz lépett, ők rávetették magukat a mélyhűtőre, hátha akad még egy csomag mirelit áru. És akadt.

Amúgy is – a színtiszta logika diktálta a lépést. A háromajtós kompaktok iránt úgy múlt ki az érdeklődés pár év alatt, mint ahogy Lajos egyik-napról a másikra elfelejtette, hogy volt néhány újságja. A szedán kájrópji és elmaradt országok-beli mánia, tehát nincs benne pénz – ezt a két karosszériaváltozatot tehát nem érdemes készleten tartani.

Az ötajtós viszont még jól tartja magát, kombira családilag szükség van, mert Ikeába mindenki jár, tehát azt is veszik, de kétkarosszériás modellpalettára alapozva nem fog egy ötödik felhőkarcolót építeni Szöulban a Kia. Kellett tehát minimum egy harmadik, de lehetőleg egy negyedik változat is. Valami modern. Vonzó. Na, a harmadik lett a shooting brake, azaz ez a sportosított, lapos szélvédős és ferde farú divatkombi. A negyedik majd pár hónap múlva jön, én már láttam, de nem beszélhetek róla, spoilernek csak annyit, hogy mindenki nézzen körül, mi az az autófajta, amit őrjöngve vesznek mostanában az emberek. Na, olyan lesz.

Térjünk vissza erre a harmadik Ceed-változatra, a Proceedre, így, végre emberi módon leírva, aposztrófok, alsó vonások és krikszkrakszok nélkül. Bár a név maradt, ez az új Pro tehát már nem háromajtós kupé, hanem kombi-kupé, de legalább olyan figyelemfelkeltő lesz, mint a – most írom le utoljára így – régi pro_cee'd volt.

A névből egyébként még lesz baj, legalábbis a felhasználók oldaláról, mert a sima dobozkombit Sportswagonnak hívja a Kia, ahhoz képest pedig a Proceed név nem jelent okvetlenül és mindenkinek valami még sportosabbat, tehát erre a kocsira séróból, egyetlen névvel referálni baromi nehéz lesz, mondjuk a harmadik frizzante fölött a mesélésbe kezdve. A sportos, tehát új, azaz Proceed-változat kicsit tehát hosszabb és bő négy centivel laposabb a normál kombinál, de az összkép az arányok és a díszítések miatt annyira más, hogy ha az orrukat nem látjuk, azt mondanánk – közük sincs egymáshoz.

Mivel a kínálatot felülről kiegészítő, vagy talán inkább felfelé húzó modellvariáns lesz, ezért alapfelszereltségben nem is lehet majd rendelni, csak sportosnak látszó GT-Line és sportos GT változatokban. A motorok ettől még ugyanazok, mint a többi Ceednél: benzinesek egyliterestől 1,4-es turbósig 120-140 lóerővel, illetve a szegényházi 1,4-es szívó kerek 100-zal. A valódi GT rendes, combos hajtással indul neki az új piacoknak, az 1,6-os benzines turbó 204 lóerős benne. Lesz dízel is, méghozzá az új szériából származó egyhatos, 115 vagy 136 lóerővel.

Egy rakás kialakítási, műszaki adottság jár még a choppolt kombival. Például az alacsonyabb tető miatt más, mélyebbre tett, nagyobb oldalhurkás ülések lesznek benne, s amikor ezt kombináljuk az eleve 5 milliméterrel lejjebb ültetett futóművel, az is kijön belőle, hogy a vezetőnek alacsonyabbra kerül a medencepontja, ami, mint tudjuk, élvezetesebbé teszi az autózást. Minden Proceed alul lapított kormánnyal jön, az automatával szerelt kivitelekben (hétfokozatú szerkezet – a kézi csak hatos) valódi fém fülekkel lehet kapcsolgatni a fokozatokat a kormány mellett, az általános szürke szín helyett fekete a tetőkárpitja, a küszöbök belsejét pedig fém taposó takarja. Kint meg – a géptetőtől hátrafelé minden más.

Látok egy óriási veszélyt ezzel a Proceeddel. Félő, hogy kinyírja a kombit. Mert a Sportswagon csomagtartója ugyan agorafóbia-keltő 625 liter, de azért a Proceed is odateszi magát az 594 literével – valljuk be, a kettő között maximum annyi a különbség, mint Cher 24 és 70 éves korában készült fotója között. Ráadásul a Proceedben ugyanaz a csomagtérrendező rendszer is megtalálható lesz – persze felárért –, ami a Sportwagonban, a sok, ide-oda csúsztatható keretből összeálló, ügyes ketrec. És hogy igazán komoly dolgokra is terelődjön végre szó: a csomagtérajtó is motorral nyílik-csukódik, ha valaki kicsengeti rá a zsét.

Azt természetesen érezni a Proceeden, hogy erre is Alfred Biermann, a BMW M-es részlegétől átcsábított tervezőmérnök lehelt rá, akárcsak a Stingerre vagy a Hyundai i30n-re. A futóműültetés, a keményebb hangolás, az alacsonyabb ülés jóval közvetlenebb autót ad ki, mint a másik két Ceed-variáns. Csak egy kicsit tekeregtem a GT-kivitelű, tehát 204 lóerős, csúcsverziós, álcázott autóval a Frankfurt melletti Taunus-hegységben, de az élmény mélyen kielégítő volt – finom, érzékeny kormányzás, súlyos ottlét az aszfalton, s a masszív erővel járó útfelszippantó tudás – ezt simán oda merem tenni egy új Focus ST-Line mellé, még az is lehet, hogy közvetlen összehasonlításban megveri. A váltó pontos, isteniek a fékek, a motor ha nem is nyomasztóan, de azért súlyosan erős, bárhonnan, az ülés kellemes, bár az én ízlésemnek a belső tér kicsit eklektikus. A vonalak nem találkoznak az ajtó és a műszerfal átmeneténél, utóbbi felső burkolata bár puha, de nagyon fényes, s nincs olyan jellegzetes grafikai elem, amire vissza tudnék emlékezni belőle, maximum a szalámivégű műszerek, de az már túlhaladott design-elem volt tíz évvel ezelőtt is. Ami viszont jó ebben az elrendezésben, hogy a régi értelemben vett japánosságot viszi tovább – ha nem is igazán emlékezetes, mint alkotás, ám az összes kapcsolót, tekerőt, egyéb kezelőszervet mindenki azonnal értelmezni tud rajta és használatba tudja venni.

Kütyüvonalon minden meglesz az autóban, mire az alsó-középkategóriában szem-száj számíthat – a sajtótájékoztatón kivetítették az összes konkurens valamennyi lényeges, megrendelhető felszerelését, és a head-up kijelző, a masszázsfotel, a gesztusvezérlés, illetve az állítható lengéscsillapítók kivételével minden benne lesz, amit bárki más nyújt. Ledes fényszórók, ledes hátsó lámpák, parkolássegítő rendszer, sávtartó rendszer, holttérfigyelő rendszer, okosfényszóró, elalvásfigyelő, tolatókamera, távolságtartós tempomat, közlekedésitábla-figyelő, indukciós töltő telefonnak, fűtött kormány, fűtött/hűtött első ülések, fűtőszálas szélvédő, kulcsnélküli nyitás és indítás, motoros csomagtérajtó, három részben osztható hátsó támla, nyolccolos központi kijelző, sőt még JBL hangrendszer is. Sok, nem? Leírni is az volt, tessék csak elolvasni.

Hogyan tovább? Jön ugye még az egyelőre kimondhatatlan fajtájú, negyedik Ceed-kivitel, amiről mindenki sejti már, mi az (UGYE?!), majd 2020-tól érkeznek a hibridek, villamos-Ceedek. Érdekes lesz az az időszak is, de ez a Proceed most épp elég nekünk nassolni valónak a Kia háza tájáról. Mert ha valami, hát ez a divatos modell, márpedig semmi sem ad el manapság jobban egy terméket, mint a stílus. Olyan meg van a Proceednek szakajtónyi. Nagyok is a hozzá fűzött várakozások: 70 ezer példány/éves eladásaival a Ceed eddig a tizedik helyen állt a kompakt kocsik európai listáján, de ha az új generáció teljes virágába borul, úgy számolnak, hogy évi 200 ezer kel el belőle, amivel a Golf, az Astra és a Focus után a típus a negyedik helyre az összesített listán.

Ez még akár össze is jöhet. Már csak azt kellene megakadályozniuk, hogy a többiek is megtalálják a maradék shooting brake-mirelit árut a hűtőben...