Újra felfedezték itthon, másodszorra jó lesz?

Használtteszt: Kia Carens 2.0 CRDi - 2008.

2020.04.14. 06:06 Módosítva: 2020.04.14. 10:26

A Népítéletek nagy része azzal kezdődött, hogy "annak ellenére, hogy koreai...". Mintha egy régebbi Kia ne lehetne jó. Az első Carens nem volt egy nagy eresztés – nem is hozták el Európába –, a második generációja viszont jó családi autó.

A kétezres évek közepén a Kia Ceed hozta el a megváltást a koreai márkának, innentől kezdett felépülni az emberekben a bizalom. A Carens ettől függetlenül 1999 óta létezik, viszont nem volt nagy sikere Európában. Az első generációt nem is igazán láthattuk itthon, főleg Amerikának gyártották (Rondo néven), ott viszont sokat eladtak belőle. Nem volt igazán jó autó és a belterén nagyon látszott, hogy az Újvilágnak tervezték – főleg anyaghasználatban. 2006-ban a második generáció hozta el az áttörést, ami már inkább megfelelt az európai ízlésvilágnak.

Mindent alárendeltek a családbarát felépítésnek. Nagy, nyitott ablakfelületek, amelyek hátrafelé alig szűkülnek és sokáig tartanak. Akiket a csomagtartó üléssorára száműztünk, ugyanúgy nézelődhetnek, amíg hajtogatják a térdeiket. A hatalmas lapáttükrökben szinte mindent látni, ráadásul a középső automatikusan sötétedik erős fényre. Az orra viszonylag rövid és nem úgy lejt, mint a legtöbb egyterűnek, inkább olyan, mint egy rövid kombi.

Próbáltam belelátni az izgalmat, de az aranyos buboréklámpákon kívül nincs  kiemelhető részlet. A sínekkel összeszabdalt tető mellett talán még a csomagtérajtó fura beesését tudom megemlíteni, de itt ki is fújt a dizájn. A családi egyterűek jellemzően amúgy is csak felveszik a szabályos krumpliformát és belevegyülnek az utcaképbe – csak néha kapunk egy-egy olyan ufót, mint a Renault Avantime, bár az valójában nem is családi egyterű, hanem kupé, mint tudjuk.

Magasan ül benne az ember és érzi, hogy sok körülötte a fém, mégis szépen kilát, nagyjából ezek voltak az érvek, melyekért Patrícia megvette. Az autó első nekifutásra nem tűnik nagynak, pedig 4,5 méter hosszú. Harminc centivel nagyobb, mint egy azonos korú Volkswagen Golf Plus, viszont tíz centivel rövidebb, mint a Sharan, ami már rendes – nem kompakt - családi egyterű. 1,82 méteres szélességével mindkettőt lekörözi, és ezt a beltérben is érezni. Határán lebeg a két kategóriának, hivatalosan mégis a kompakt egyterűek közé sorolják.

A legtöbb Népítelétben megemlítették, hogy a második sorban ténylegesen három ülésünk van, amikre kisebb gyerekülések vagy magasítók be is férnek. Nagyobb gyerekülésekhez célszerűbb a hétüléses változatot keresni, amit kipróbálhattam, pont egy ilyen kivitel. Átlagos méretű emberekkel, esetleg gyerekekkel teljesen élhetően tele lehet ülni az autót, az üléssorok tologatását jól oldották meg. 178 centimmel beküzdöttem magamat leghátra, és ugyan nem tolnám le vele a Budapest-Párizs távot, viszont kényelmesen elfértem.

Egy emberrel leghátul egész jó, mert kicsit elfordítva a lábaimat, kényelmes. Oda partnernek viszont szingli hölgyet javaslok, remekül lehet ismerkedni ilyen szűkös, intim környezetben. A két rendes üléssoron viszont vegyük elő minden sármunkat, mert levegősebb, mint mozi a koronavírus idején.

Az ülések nem tartanak valami sokat, nem is az a dolguk, ellenben hosszútávon is kényelmesek. Patrícia viszonylag sűrűn jár vele külföldre, ami néha akár oda-vissza 1000-1500 kilométert is jelent, és elmondása alapján nem rokkan bele, ha nem száll ki pár óránként. A legmagasabb felszereltségi szintek között anno felárért rendelhettünk kényelmes bőrfotel-jellegű üléseket, amikért hálásak lehetünk az amerikai piacnak. A legtöbb használt modell sajnos mégis alap-szövetüléses, az európai segg nem olyan finnyás.

Az ülések nem estek össze és a huzatuk sincs kiszakadva, ezzel nem lógnak ki a beltér többi részéből. Nem pusztul olyan csúnyán, mint mondjuk, egy korabeli Audi, sőt, a sűrűn tapizott dolgokon kívül egyáltalán nem kopik. Nem pereg semmi, nem marad a kezemben kapcsoló, nem kotyog vagy lóg. A kormány bőrözése, a váltógomb kopása és néhány véletlenül összeszedett karcon kívül nem adta meg magát a beltér.

Az autóban jelenleg 180 ezer kilométer van, de a 250-300 ezret futott példányoknak hasonlóan rendben van az utastere. Szinte csak műanyagot találunk – még ha jó minőségűt is – egészen felüdülés volt a fémpénz az apró-tartóban. A legcsúnyább harci sérüléseket a pótülések könyöklői kapták, de ezek vagy kapálózó kisgyerekek, vagy sűrűn telepakolt csomagtartó áldozataivá váltak.

A csomagtartó sokféleképpen kihasználható. Kezdve a legkisebbtől: ha minden ülés használatban van, akkor éppen befér két (nem telepakolt) bevásárlótáska. Ha a leghátsó üléssort kihagyjuk a képletből, akkor 322 liternyi bármit pakolhatunk bele. Az ötüléses kivitelben egy kicsit jobb a helyzet, abban már 400 liter csomagterünk van, viszont, ha a második üléssort is lecsukjuk, 2100 literes hangárt kapunk. Arról nem is beszélve, hogy a legtöbb Carens tetejét összeszabdalják tetősínekkel. Patrícia autója is ilyen, keresztben és hosszában is vannak rögzítősínek.

A csomagtartóban elszórtak egy-két rögzítőfület, néhány műanyag kampót, ez pont elég a kisebb táskák rögzítéséhez. Meg kell fogni a táskákat, mert a Carens már kisebb kanyarokban is billen. Egy másodpercre sem érzi az ember, hogy le fog esni az ívről, vagy felborul, egyszerűen billegős, puha futóművet kapott. Érdekes, hogy hátul kettős keresztlengőkaros futómű dolgozik, ez is hozzájárul, hogy kellemesen vegye a rossz utakat. Persze emiatt a hátsó futómű karbantartása drágább lesz, mint egy sima csatolt lengőkaros, vagy merev hidas rendszernél, de a komfortnak ára van.

Hátra alsó lengőkart tíztől harmincezer forintig kaphatunk, alkatrészmárkától függően, és erre jön még rá a munkadíj. Ehhez akkor még kellenek a felső összekötők, ez szintén öt-tízezer forintos tétel. Szilenteket három- és nyolcezer forint között lehet venni, de mire átszerelik őket, lehet, hogy jobban megéri a komplett lengőkar.

A futóművel nincsenek komolyabb problémák, a szerelők szerint keveset kell vele foglalkozni. Picit problémásabb tud lenni a karosszéria rohadása, jellemzően a sárvédőíveknél. Erre főleg azért kell odafigyelni, mert a legtöbb itthoni Carenst Németországból hozzák be, ahol sózzák az utakat. A só viszonylag hamar elkezdi megrágni a kasznit, a fő probléma mégis inkább motort és az elektronikát érinti.

Alkatrész árak (Bárdi autó)
Alkatrész megnevezése Bárdi autó bruttó ár Alkatrész márkája
Féktárcsák (db) Első: 14 000 Ft, Hátsó: 14 000 Ft Nipparts
Fékbetétek (db) Első: 14 000 Ft, Hátsó: 11 000 Ft Japanparts
Féltengely (egy oldal) 27 000 Ft Ridex
Első lengéscsillapító 32 000 Ft Nipparts
Kuplung 112 000 Ft LUK
Vezérműszíjkészlet 47 000 Ft Gates
Olajszűrő (db) 6 000 Ft Mann Filter
Olaj (5,9 liter) 20 000 Ft (6L) Liqui Moly
Légszűrő (db) 3 000 Ft Japanparts
Lengőkar - első (db) 34 000 Ft Japanparts
Szilentek (db) 3 000 – 9 000 Ft Japanparts
Kettős tömegű lendkerék 165 000 Ft LUK

Motorikusan a leghúzósabb tétel a gyorsan elhasználódó kettős tömegű lendkerék tud lenni, aminek a cseréje 165 ezer forint, plusz munkadíj. Ettől csak kevéssel marad el a részecskeszűrő, ami önmagában 160 ezer forint, és a szerelő szerint a Carens második generációjának már új korában is problémás alkatrésze volt. Emellett kisebb elektronikai hibái is voltak a típusnak, amiket nem feltétlen produkál minden példány. Néhány használónál előjött, hogy a motor 1500-2000 fordulat/perc között - gyakori használati tartomány - elkezdett rángatni. Ez volt, akinél elektromos gázpedál problémája, volt, akinél a fojtószelep hibája miatt jött elő, ráadásul az autó nem ír ilyenkor semmilyen hibakódot.

Utóbbiak előfordulása nem annyira jellemző, a szerelők szerint jellemzően nem problémás típus. Amikor működik, akkor annyira átlagos és kellemes, mint a reggeli kávé. A kormányzás nem közvetlen, viszont erős a szervója és alig kell fogni. A motor is csak egy nagy, lusta turbódízel, ami alul húz, felül már csak hangosabb és kellemetlenebb lesz. Meglepően jól viszi az 1,6 tonnás autót, amihez hozzájárul a hatsebességes manuális váltó. A váltókiosztást városi és autópályás közlekedéshez is jól hangolták, hatodikban kellemes vele utazni. A váltásérzet nulla, persze ez nem elvárt ebben a kategóriában. Tipikusan a valamivel kavirnyászok a valamiben érzés.

A motor 140 lóerős, ami már nem olyan kevés, de inkább a 305 newtonméternyi nyomaték fogja meggyőzni a katalógusbúvárokat. A gázpedál és a motor fordulatszám-változása között Mariana-ároknyi a válaszidő, de ez csak egyesben elindulásnál zavaró. Ha már mozgásban vagyunk, akkor az autó egész virgonc lesz, cserébe megkéri a 7-8 liter gázolajat vegyes fogyasztásban.

Kia Carens II – 2008 forgalomba helyezési és honosítási költségei
Vagyonszerzési illeték 56 650 Ft
Forgalmi engedély 6 000 Ft
Törzskönyv 6 000 Ft
Eredetiségvizsgálat 18 500 Ft
Regisztrációs adó 19 575 Ft
Rendszám 8 500 Ft
Kötelező biztosítás (éves, 21 éves, városi, 3 éves jogosítvány) 120 000 Ft
Gépjárműadó (éves) 19 055 Ft

Patrícia egy nagyobb, erősebb, biztonságosabb és megbízható autót keresett, az 1,8-as Ford Focus utódjaként, minden vágya teljesült. Az Euro NCAP 2007-ben tesztelte a Carenst és négy csillagot adott neki az ötből. A felnőtt- és gyermekvédelme egészen jó lett, ellenben a gyalogosvédelem nagyon gyenge, a típus tehát inkább a bent ülők számára biztonságos.

A szerelők szerint a tuti tipp a Carens-családban a harmadik generáció 2012 után, mert az már kvázi problémamentes konstrukció volt. Akinek alacsonyabb a vásárlási kerete, az túrhat Golf Plust, Seat Alteát, de utóbbi kicsit kisebb, ráadásul nem hétüléses. Nem kell elengedni ezt a Carenst, itthon a Használtautón 46 eladót találtam ebből a szériából. Hatszázezer forinttól kezdve 2,2 millióig kapunk ilyet felszereltségtől, állapottól és motortól függően, nagy részük kétliteres turbódízel. Európában ezen kívül csak kétliteres benzinest lehetett kapni 140 lóerővel, illetve választhattunk négyfokozatú automata, és öt- vagy hatfokozatú kézi váltó között.

Egészen megbízható típusnak számít, a szerelők ismerik a gyengeségeit, és ha rendesen odafigyelünk rá, nem fog meglepni. Patrícia hosszabb külföldi utakra és néha rövidebb városi utakra használja. Óriási előnyt jelent neki, hogy magasan ül és mindent lát a nagy ablakokon keresztül. Négy-ötezer kilométerrel ezelőtt vásárolta, egy ideig még biztosan nem áll szándékában lecserélni, főleg, hogy az autó 180 ezer kilométerének a duplája után sem szokott szétesni.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.