Erős smink alatt az átlagosság biztonsága

Teszt: Opel Grandland GSe - 2023.

2023.11.15. 16:38

Az Opel-crossoverek csúcsa, a plug-in hibrid és összkerékhajtású Grandland GSe háromszáz lóerős. A kérdés, hogy ez és a két zöld rendszám együtt elégnek tűnnek-e az árcédulája láttán. Mert az bizony szintén erős.

Az Opel Antarára kevesen emlékeznek, ám a népszerű egyterű, az Opel Zafira annál több magyar családnak lehet ismerős. Eközben a mindkettőt leváltó crossover, a Grandland egy olyan termék, melyet még a General Motors tervezett, csak éppen már a PSA platformjára. Pontosan az EMP2 V2 ez a technikai háttér, nem pedig a frissített EMP2 V3, mivel ez az autó még Opel Grandland X néven kezdte, hat évvel ezelőtt.

A ráncfelvarrás óta simán Grandland, a GSe 1,6-os benzines turbómotorja pedig önmagában is tud 200 lóerőt úgy, hogy lemerült akkumulátorral, dinamikus használat mellett is képes a hétliteres fogyasztásra. Ez az 1876 kilós tömeg ismeretében nem is rossz eredmény.

A GSe a csúcsverzió, 20 060 000 forintos indulóval
A GSe a csúcsverzió, 20 060 000 forintos indulóval

A V3-as platformot többek közt az új Astra kapta meg, de az eggyel korábbi evolúció használatától a Grandland GSe még egy ötven kilométer körüli elektromos hatótávval bíró plug-in hibrid. Jár hozzá az összkerékhajtás és a 300 lóerős kombinált csúcsteljesítmény, valamint 520 Nm nyomaték is, amit a nyolcsebességes Aisin automata adagol ügyesen. Az akkumulátor kapacitása 14,6 kWh, úgyhogy a feltöltése sem tart sokáig.

A Grandland az Opel elmondása szerint amúgy tényleg elérhető tízmillió alatt. A 130 lóerősre húzott 1,2-es motorral, hatfokozatú kézi váltóval, szövetkárpittal, fapadosan, de első blikkre ugyanígy. A belépőmotoros Edition felszereltség nyilván teljesen más célközönségnek szól, mint a komplex plug-in hibrid verziók. A bő tizenhat millió forintba kerülő elsőkerék-hajtású Edition és GS hibridek 225 lóerősek. Bónusz, hogy tisztán elektromosan is képesek a 135 km/h-s autópályás menetekre, még ha nem is hosszan.

A GSe még erre is rálicitál a 300 lovas összkerékhajtással, valamint a duplájára nőtt kezdőárral is. Jogos hát az elvárás, hogy ezen a szinten már olyan utasteret kapjunk a pénzünkért, amiben tényleg egyből érezzük, mire költöttünk. Ha egy új autó nem váltja ki ezt a fajta elégedettséget, valószínűleg még a szubjektív síkon vizsgálva is rossz befektetésnek bizonyul. Rendben, hogy a Grandland 2017-ben kezdett, ám 2021-ben megkapta a kellő frissítéseket, beleértve az Opel új arcát is.

A Grandland GSe beltere sajnos így is elég fantáziátlan maradt, ettől pedig egyfajta autókölcsönzős hangulatot áraszt. Azt üzeni, hogy bár meglepetésként jobb felszereltséget kaptunk az otthon kiválasztott alapcsomagnál, és ettől kellemesen indul a nyaralás vagy a munkaút, összességében azért messze az a prémium, amit az aranykártyások élvezhetnek.

Ez gond, hiszen húszmillió forint körül tényleg olyan széles a választék akár csak plug-in crossoverekből is, hogy a Grandland GSe nagyrészt csak Opel fanatikusoknak, illetve a forma rajongóinak lehet egyértelmű választás. A forma viszont féláron is elérhető. Ezt a Grandlandot felöltöztették, szépen kihúzták a szemét, ám így sem lett bálkirálynő.

Ha az általános unalmon, polkorrektebben fogalmazva a konzervatív német stíluson túltettük magunkat, a Grandland GSe még mindig vegyes képet mutat.

Mondhatni, hogy nagy rajongója vagyok ennek a plug-in hajtásláncnak. Szerintem az 1,6-os turbómotorral és a zökkenőmentes elektromos rásegítéssel ez egy nyerő csomag, mely egyszerre tud takarékos és kellően dinamikus is lenni. Nem csoda hát, hogy a Stellantis mindenbe belepakolja, főleg a Peugeot, a Citroën és a DS háza táján.

Eddig jó, azt viszont már nem értem, hogy miután a motorteret ilyen jól leszigetelték, hogy az összes benzinből és villanyból nyert lóerő némán áramolhasson, akkor a futómű és a kerekek felől miért szűrődik be mégis ilyen erősen az út zaja? Sík aszfalton nem kirívó, ám Magyarország nem Dánia.

Ezen felül hiába egyediek a GSe Alcantara-betétes ülései, ha egyszer továbbra sem bizonyulnak elég kényelmesek egy hosszú út alatt. Az Opel rugózásával nincs nagy gond, ám az összhatás mégsem olyan pihentető az autópályás kilométerek alatt, mintsem elvárnánk ettől a püffedt ferdehátús modern családi műfajtól. Aki nem próbált mást, talán észre sem veszi, de van ennél jobb.

Az biztos, hogy cserébe az állandó mágneses szinkronmotor nem tétovázik, az autó elektromos használat során így garantáltan nem röffenti be a benzinmotort akkor sem, ha igazán odalépünk neki. Hibridben értelemszerűen igen, ám mindig logikusan, észrevétlenül, a váltásokat simán intézve. Ilyet az egyébként szintén tempós és roppant szórakoztató plug-in Jeep Wrangler például álmában sem tudna, hiába az Opel rokona a maga harmadunokatesós, Stellantis-cégcsoportos furcsa módján. Más motorok, eltérő rendszerek.

Nagy plusz pont jár az Opel IntelliLux LED Pixel fényszóróinak is, melyek a GSe-hez alapból járnak. 168 LED egységről van szó oldalanként, melyekkel ügyesen világítja be az egész határt a Grandland, a tapasztalat szerint más autósok különösebb zavarása nélkül. Ha valamiben, hát ebben a technológiában nincs lemaradás az Opelnél.

Az ergonómia is pozitívum, hiszen a Grandland hozza az elvártat, és sosem zavarja össze az embert, legalábbis addig, míg a szigorúan kábeles telefontükrözés aktív. Fizikális gombok, tekerőkapcsolók, a tartósság és megbízhatóság ígérete. A PHEV Grandland német gyártmány, Eisenach szülötte, és úgy is van összerakva.

A tükrökkel 2 méteres és 9,8 centis szélességhez, 2,675 méteres tengelytávhoz és 1,609 méteres magassághoz jár a hibridhez mérten baráti puttony is, az ötödik ajtó mögött alapból 390 literrel, mely a hátsó üléssor ledöntésével 1528 literre bővíthető. A normál benzines és dízel Grandlandek hátulja az akkumulátor nélkül egyébként 514 literes.

Nehéz más konklúziót vonni, minthogy ha az ára jópár millióval mélyebbről indulna, egész más lenne a baba fekvése. A Grandland GSe összességében kellemes társ, sokoldalú eszköz, divatos városi családi akármi.

A digitális műszeregység, az okos fényszórók és az automata nyitás, a vezetéssegítő rendszerek, a bőrözések és a prémium modellekben is használt plug-in hajtás összességében bizonyítják, hogy a GSe a Grandland-família legjava. Minden, amit ez a platform elbír, és semmi, amire az Opel közönsége tradicionálisan nem kíváncsi.

Egyben a Mokka és a Crossland nagytestvére, egy 0-100 km/h-s sprintet elvileg 6,1 másodperc alatt teljesítő hibrid a kompaktság északi határán. Tényleg haladós, az elektromos rásegítést pedig nem lehet megunni, hisz pont ott tol, ahol a turbó még lusta.

Számos élethelyzetre jó válasz, ez kétségtelen.
Számos élethelyzetre jó válasz, ez kétségtelen.

Ezzel a fekete-fehér dizájnnal a GSe pofás jószág, ennek a generációnak az utódja pedig csak 2025 környékén várható, már új platformon, hosszabb tengelytávval. Hogy hozzánk mikor ér el, az más kérdés. Így hát addig ezzel a GSe-vel is ki lehet menni a világból, csak lehetőleg a melegben és nyári gumival, hogy csendesebb lehessen a töredezett aszfalton. Netán ki is fizethetné valaki más.