Összeszorul a farizom, itt a kínai Farizon
Bemutató: Farizon V6E és SV
A Volvo tulajdonosaként ismert Geely Holding Group egyre közelebb kerül Európához, most a mókás nevű, de annál komolyabban vehető Farizon haszongépjármű márkával léptek piacra Magyarországon. A helyi konkurenseknek van félnivalójuk, mert a jó ár/érték arányon túl fejlett technológiával és komoly mérnöki háttérrel igyekeznek megnyerni a vásárlókat.
Egyre több csomagszállító cég flottájában láthatunk tisztán elektromos Ford Transitokat és Mercedes Sprintereket, sőt, a Fővárosi Vízműveknél is fut néhány Nissan e-NV200. Tudom, hogy a tapasztalatok és a vélemények vegyesek, de minden generációval közelebb kerül az akkumulátoros-elektromos technológia hatalomátvétele a nagyra becsült, de ma már nem különösebben elfogadott dízeltől. A Geely leányvállalata, a Farizon Auto erre tette fel a pénzt, övék Kína legnagyobb új energiás haszonjármű fejlesztő központja, világszerte több mint 2000 mérnököt foglalkoztatnak.

Évente 300 ezer járművet terveznek értékesíteni, jelenleg a hármas-, négyes- és ötösszintű önvezető rendszerekkel kívánnak látványos előrelépést elérni. Kínálatukban a hazai piacon a furgonok mellett teherautók, kamionok és buszok is szerepelnek. Az AutoWallis Csoport a két kisáruszállítót, a 2022-es V6E-t és a sokkal modernebb konstrukció benyomását keltő, friss SV-t importálja, a forgalmazásról a Duna Autó Cégcsoporttal kötöttek megállapodást. Egyelőre egy helyszínen, a budapesti Autóvárosban indul az értékesítés, és itt van a márkaszerviz is.

Egy mifelénk ismeretlen márka bevezetése kockázatos vállalkozás, és a fejünkben azonnali asszociációkat elindító Farizon sincs könnyű helyzetben, de ezt jól átgondolt ajánlatokkal tudják ellensúlyozni. A felcicomázott Mercedes T1-esnek tűnő V6E-n látszik, hogy korábbi tervezés eredménye, külsején egymással vív harcot a nyolcvanas évek szögletessége a most divatos részletekkel. A sárvédőjén mintha az első magyar Suzuki Swift indexe villogna, és meglepett a biankó kormánykerék is, a lényeg mégis az akkumulátorban, a raktérben és a felszereltségben van.
A 42 kWh kapacitású, CATL gyártmányú, léghűtéses LFP akkumulátor a raktér padlója alatt viszonylag kevés helyet foglal, és a hasznos teherbíráson sem ront a szükségesnél nagyobb mértékben. Az öt méternél rövidebb városi áruszállító 1565 kilót nyom és 1070 kilót vihet magával. 2800x1730x1320 milliméteres, hat köbméter befogadóképességű rakterébe alapáron alumínium padló és teljes belső burkolat kerül. 82 lóerős, 220 Nm nyomatékú villanymotorja a hátsó kerekeket hajtja, végsebessége 110 km/h, hatótávja a WLTP szerint városban 265, vegyes használatban 195 kilométer.

Itthon a legjobban felszerelt változat rendelhető fűthető és szellőztethető vezetőüléssel, fűthető kormánnyal és tükörrel, tolatóradarral és -kamerával, okostelefon csatlakoztatási lehetőséggel, légkondival, elektromos ablakokkal, központi zárral és két légzsákkal. Tolóajtóból csak egy jár, a hátsó ajtók 270 fokban kitárhatók. Most áfa nélkül 11 468 000 forintért vihető, az akkumulátorra adott hat év vagy 300 ezer km garanciával jó ajánlatnak számít, és plusz pénzért a garancia további két évvel meghosszabbítható. Persze ennél is mutattak jobbat.

A nagy újdonságot jelentő SV, vagyis Supervan már ránézésre is szimpatikusabb választás, formaterve úgy futurisztikus, hogy közben koherens, ami Hervé Robert Bertrand, a Renault Trucks és a Mack Trucks korábbi formatervezési igazgatójának érdeme. Az ereszcsatorna nélküli vízelvezetés is modernebb gyártástechnológiáról árulkodik, a teljesen Drive by Wire rendszerű, tehát a hidraulikus és mechanikus rendszereket elektromosra cserélő gördeszka platform egyértelműen megmutatja, mit tudnak felmutatni a vezető kínai autógyártók, ha az európai piac meghódítása a cél.

Nemcsak az igényeket és a szabályozásokat vették figyelembe, a biztonságra is költöttek, az Euro NCAP töréstesztjén az SV platina minősítést ért el. A különböző feladatokhoz hatféle karosszériát kínálnak öt és hat méter közötti hosszal, két-két és fél méteres magassággal, 6,95-13 köbméter közötti raktérkapacitással, illetve 1075 és 1480 kiló közötti teherbírással. A 2020-2425 kg tömegű furgon minden kivitelben kéttonnás fékezett utánfutót vontathat. Folyadékhűtésű LFP vagy NCM akkumulátorát a CATL-től vagy a VREMT-től szerzik be 49 és 106,35 kWh közötti kapacitással.

A WLTP szerinti hatótáv kiviteltől függően városban 265-551, vegyes használatban 200-359 kilométer, típustól függően 120-160 kW-os gyorstöltésre van lehetőség. A villanymotor az első kerekeket hajtja, minden kivitel végsebessége 135 km/h. A manapság elvárt, magas felszereltség ennél a modellnél is alapáron jár, de néhány feláras extra már van a listán. Bár a gyártó prémiumként hivatkozik rá, beülve korrektnek nevezném a műanyagból öntött munkahelyet, kíváncsi vagyok, milyen használat közben. A B-oszlop nélküli kialakításért így is jár az elismerő hümmögés...
