Érdemeinek elismerése mellett ajánlanék inkább egy...

2025.05.06. 06:11 Módosítva: 2025.05.06. 10:59

Ebben az évezredben eddig 22-szer a Toyota gyártotta a világ legnépszerűbb autóját, ami hol a Corolla volt, hol a Rav4. Az utolsó két évben viszont a Tesla Model Y. Mit tud egy villanykrumpli, amitől többen veszik, mint bármi mást? És mit csináltak vele, hogy még jobb legyen?

Károgáskizáró keretes

Ebben a tesztben nem lesz szó Elon Muskról, a világpolitikai környezetről és a vallásháborúról a Tesla körül. Lehet, hogy mire olvasod, amúgy is minden máshogy van. Nem lesz szó továbbá arról se, hogy hány dolgot újított meg a Tesla a gyártás-technológiában, szoftverben, értékesítési gyakorlatban és egy sereg egyébben, mert erről írtunk már hosszan itt és itt. A cikk a továbbiakban az autóról szól a ma kapható többi, hasonló autó tükrében.

Neonsávok közé zárt szappany

Nagyon érdekes, hogy a világ legnépszerűbb autói soha nem néztek ki igazán jól. Úgy látszik, jobb választás a senkit se irritáló, biztonságos jellegtelenségre tervezni, mint kerekekre állítani a szexet, mert a feltűnő szépség valamelyik kontinensen nem fog működni.

Az Y eredeti, 2020-as változatának tervezése idején a Teslának nagyon kilógtak még a bordái az éhkopptól, a cég csóró volt, szenvedett az első tömeg-Modell 3 felfuttatásának agyrémétől. Egyértelmű volt, hogy az Y-nak a lehető legtöbb alkatrészt át kell vennie a 3-ból, miközben sokkal nagyobb (tényleg, ha egymás mellett állnak, megdöbbentő, mennyivel). Vagy ettől, vagy mástól, mindenesetre szépnek az se szokta hívni az Y-t, akinek van. Műszakilag így se volt rá panasz, nem véletlenül vette meg évi kb 1,3 millió ember, de nagyon megérdemelte, hogy most végre megcsinálják tisztességgel. Új lett az alkatrészek 50 százaléka - hiába látszik faceliftnek, ez nagyrészt új autó.

Ahogy régen a Model 3 göncei álltak furán az Y testén, most a Cybercab fénysávjait örökölte meg a valamikori robottaxi prototípusról. Ez is kicsit furcsa rajta, sokkal élesebb, ridegebb, mint a lágy oldal- és tetővonal az eredeti testről, de sokkal korszerűbb. Éjszaka nagyon menő, az első fénypenge is állat, de a hátsó, indirekt led gonosz derengése a Tesla-feliraton súlyosan sci-fi, és egyelőre még nem láttuk semmi máson - de nagyon meglepne, ha 2026 végéig nem jelenne meg legalább három új kínai modellen. Sok nézegetni való nincs tehát az Y-on, egy légellenállás-optimalizált aerokrumpli, két jó ledcsíkkal. Ezzel együtt a sok kis faragás miatt picikét jobb a Cw-érték, és állítólag ezzel (meg az új gumikkal és felnikkel) valamivel alacsonyabb a fogyasztás is.

Minimálabb-e a semminél is?

A beltér ugyanúgy egy Marie Kondo életmű-kiállítás, mint az előző. Nincs benne semmi, csak a kormány és a képernyő. Rendes autókból átülve elsőre riasztóan üres, de valójában jól használható, és minden mai autónál jobb a kilátás és a térérzet a hatalmas ablakoktól és a nagyon alacsony műszerfaltól. A Tesla magányos harca, hogy minden modern trenddel szembemenve nem bunkereket épít, hanem önjáró üvegházakat, és ez fantasztikusan jó érzés bentről.

Az anyaghasználat sokkal jobb, az összeszerelés kifogástalan, minden masszív, becsületes, rendesen meg van csinálva. Nem prémium a szó fényűzési értelmében, ennél formára és funkcióra is van feljebb máshol; nem kapsz bőrt semennyiért, nem masszírozhat az ülés, nincsenek műanyagkristály műváltókarok. Ez csak egy kikezdhetetlenül korrekt, osztály nélküli belső. Továbbra is azt mondom, a világos kárpitú változatot kell megvenni belőle, mert sokkal űrhajósabb és különlegesebb, és igazából nem nehéz tisztán tartani, hiszen így is, úgy is kőolajból van, nem állatból.

A nagy koncepció az, hogy a gigakijelzőről lehet mindent megcsinálni, de nagyon sok dolgot nem kell, mert valamilyen intelligencia megcsinálja helyettünk. Így például megpróbálja magától előre- és hátramenetbe tenni, ha elindulunk vagy manőverezünk (például megérti, hogy ez egy Y-forduló, és bekészíti az irányváltásokat magától), visszaveszi az indexet az irányváltási manőverek végeztével, és így tovább. Ezek jópofa, de alapvetően haszontalan dolgok: mivel nem működnek mindig hibátlanul, ezért ugyanúgy állandóan figyelni kell, hogy most épp jó-e. A Végső Nagy Összeállás során, amikor a Teslák annyira pengén értenek mindent, hogy el is vezetik magukat mindenhova, mindez szuper lesz, de ez a mai ismereteink szerint mindig pont jövőre várható. Addig meg nekünk kell vezetni.

És milyen vezetni, úgy emberileg?

Azt végre nagyon kellemes. Annyira jó, hogy vétek is a robotra bízni (pláne a jelenlegi, segghülye robotra, de erre még visszatérünk később). Elképesztően természetes és finom a gázpedál, akár milliméterre manőverezünk vele egy szűk parkolóhelyen, akár életünk öngóljára gyorsulunk rá egy védakapuban, akár éppen lassítunk a felengedésével, a teljes megállásig. Teljesen érthetetlen, hogy miért bohóckodik még mindig egy csomó gyártó mindenféle mesterségesen kúszó, automataváltót utánzó, össze-vissza állítgatható regenerációjú, esetlegesen működő pedál-kalibrációkkal: a jó megoldás itt van készen, ezt kell ellopni. Szike és pöröly egyszerre, kacsapehely-finom, ha simogatod, pengeéles, ha odakened épp valamiért (4,8 s a 0-100 km/h, és ez nem a Performance változat, csak a sima kétmotoros összkerék). Még fékpedálnak is tökéletes (még mindig a gázról beszélek ám), mert a lassulást is olyan szépen, kiszámíthatóan adagolja, bármilyen tempónál, hogy az ember csak ámul, hogy hogy az istenben lehet, hogy ez valahol ennyire készen van, és közben még mindig tele van a világ borzalmasan darabos, adagolhatatlan, kenődős-beharapós fékekkel. Egyébként az igazi fék (a fékpedálos) is érdekes: alapvetően az elektronika felügyeli, és a motorokkal lassít, nem a féktárcsákkal, hogy tölthesse az akksit, de van egy tisztán hidraulikus kapcsolat is, hogy ha a villanyosság megzavarodna, akkor is hibátlanul megálljon. Mindezekkel együtt az egész vajákolásból nem tűnik fel semmi, csak simán szépen, lineráisan megállunk vele, hol motorosan, hol hagyományosan.

Ami a legjobb: ez végre egy rendesen, nyugisan rugózó, szépen futó autó. Kicsit kevésbé közvetlen a kormány, mint volt, ezért nem akar azonnal életre-halálra cikázni, mint az elődje, ráadásul megszűnt a rázás és a zötyögés. Ezzel együtt a mai ligában inkább eleven-sportos, mint az úszkáló-bukdácsoló átlag SUV-ok, de ez végre olyan, mintha az ovisfuvar odaútjára tervezték volna, amikor még bent ülnek a gyerekek, nem csak az üres autóval hazafelé veretésre, mint az előzőt. Rendes, komoly autós a menetkényelem, nem dölyfös-vonulós, hanem nyugis-atletikus, nagyon klassz. És még indexkar is van!

És robotilag?

Hű, barátom. Ezt nehéz átadni, mert a Tesla „önvezetése“ a fantasztikusnak és az iszonyúnak egy olyan keveréke, ami egyszerűen nem létezik sehol máshol.

Ami jó: a menetbiztonsághoz tartozó alapfunkciók - mint a sávtartás, az automata vészfékezés, holttérfigyelés és hasonlók - mind nagyon jól működnek, az Euro NCAP szerint a legjobban mind közül. A sebességhatárokat ugyanúgy vacakul tudja, mint minden mai autó, de legalább könnyű egy bökéssel elnémítani örökre.

Ami rossz: az alapáras Autopilot nevű sávtartós tempomat felhasználói élménye egy gyalázat. De ez se ilyen egyszerű. Az Autopilot nagyon jól működik: szépen és biztosan tartja a sávot, minden íven, és jól tartja a távolságot is. Ez a része jobb az átlagnál. Viszont továbbra is igényli, hogy érezze a kezünk súlyát a kormányon, hogy elhiggye, hogy vezetünk, ami egy istenverte kutyakomédia 2025-ben, ráadásul rosszul működik, mert ha szabályosan, két kézzel fogjuk a volánt, ahogy az iskolában tanítják, akkor rendszeresen baszkurál, hogy picit tekerjünk bele - mert mivel a két kezünk ugyanolyan nehéz, nem érzékel nyomatékot a kormányon. Hogy még nevetségesebb legyen, ha viszont kicsit is nagyobbat tekerünk, akkor kiold az Autopilot, és újra be kell kapcsolni - ez egyben azt is jelenti, hogy nem lehet például finoman elkormányozni egy kátyú mellett, vagy arrább húzódni a sávon belül anélkül, hogy kikapcsolna. Ugyanez a helyzet a sávváltásokkal is.

Ez eleve egy szégyen, de extrán komikus szégyen egy autótól, amiben egyébként folyamatosan figyel egy kamera, és még azt is látja, hova-merre nézünk, és hogy álmosak vagyunk-e - és ennek megfelelően Amerikában egyáltalán nem is kell fogni a kormányt, semennyire se. Csak az EU-s szoftver egy sokkal lassabban haladó fejlesztési ágon van egyelőre, így nekünk marad a kín. A hírek tele vannak azzal, hogy már az EU-ban tesztelik az USA-ban és Kínában használt szoftvert, de a felek közti viszony ismeretében a patás ördög kénköves szekere is előbb kap majd engedélyt az Unióban, mint egy Musk-vállalat önvezetése. Mindenesetre nézd meg a cikk tetején a dátumot, ha már rég írtuk, akkor azóta minden megjavulhatott, de a 2025 áprilisi Autopilot egyszerre áldás és átok.

Enhanced Autopilot és FSD

Ezek a feláras vezetéstámogató funkciók. Az Enhanced Autopilot automata sávváltásokkal megy az autópályán, és át is manőverezi magát az autópálya-csomópontokon, illetve önparkol. Ezek közül az első teljesen használhatatlan, a parkolás viszont általában elég ügyes. Az is szuper, hogy tud ki- és beállni úgy, hogy nem kell benne lennünk, csak mellette ácsorogni a telefonnal (ez is az EU követelménye), így a különösen szűk parkolóházakban nagy segítség tud lenni. Ha ez neked megér másfél milliót, csak akkor érdemes megvenni.

Ami az FSD-t illeti, az egy sorsjegy a legszemetebb fajtából. A lényeg az, hogy most fizetsz hárommilliót, amiért megkapod az előző csomagok tartalmát (a középvacak level 2 vezetéstámogatást, önparkolást), és elvileg a felügyeleted alatt önvezetget városban is, de én dugóasszisztensnél komolyabb feladatot nem bíznék rá, mert egyszerűen rossz. A móka az, hogy ez egyáltalán nem az az FSD, amit az USA-ban kapsz, ami mostanra háztól-házig szállítja az embereket, az utazások 90 százaléka felett beavatkozás és kormányfogás nélkül, hibátlanul, hanem egy kezdetleges borzalom, de ugyanannyiért veheted meg, és ha a következő három évben se lesz jó nálunk, akkor se követelheted vissza az árát, vagy viheted át az esetleg megvásárolt új Tesládra. Ha véletlenül ide is eljön majd az Igazi FSD, és kapunk rá EU-s engedélyt, akkor örülhetsz - bár ezen a téren én még mindig a patás ördög szekerének látom állni a zászlót. Ezekre igazából nincs mentség, ez egyszerűen egy rossz gyakorlat, aminek nem lenne szabad így lennie, de a jelenben (2025 április) ilyen.

Összefoglalom, mert tudom, hogy bonyolult: a cikk megjelenése pillanatában az FSD 2,86 millióért egy rossz vicc, az Enhanced Autopilot 1,43 millióért akkor éri meg, ha nagyon utálsz/félsz parkolni, az alapáras Autopilot meg tűrhető, de messze van bármelyik német prémiumtól működésben. Furcsa, de igaz, a Teslák jelenleg annál jobbak, minél inkább te vezeted őket.

Adriára családdal jó lesz-e?

Nagyon. Az Y sikerének az egyik legfontosabb eleme, hogy eszelősen, komikusan óriási belül. A hátsó csomagtartó 854 liter, csak az aljában lévő kiegészítő üreg akkora, mint máshol egy komplett csomagtartó. Ehhez jön még 157 liter elöl. Ebben lehet babát fürdetni, élő pontyot hazavinni is, mert van benne leeresztődugó. Ha kell 2,158 köbmétert cuccolni, akkor bővítéshez a hátsó ülések osztva, elektromosan lecsukódnak és felnyílnak, a baletthez okosan elhúzva az útból az első üléseket is (aztán visszateszi a helyére).

Az ülések anyaga perforált és kellemes, az elsők aktívan hűthetők/fűthetők, a hátsók csak fűteni tudnak, de állítható a támlaszögük a heverészéshez, és fantasztikus panorámatető van felettük, ami egy új, felgőzölt ezüstrétegnek hála lényegében minden meleget kizár - állítólag. A lábtér végtelen, és van hátsó kijelző játékokkal, Youtube-bal, csak győzzük eltitkolni a gyerekek elől. Meg egy pár USB-C port. Gyerekszállításra pazar: lehet nézelődni a tetőn át, rengeteg a hely, jó magasságban van a gyerekülés a ki-be rakosgatáshoz, csend van és biztonság: az előd Model Y a legmagasabb összpontszámú autó az NCAP-nál, nyilván ez is az lesz.

Egyszerűen beírod a naviba az úticélt, lehet simán az Adria is, vagy Edinborough, megtervezi az utat, beletervezi a Supercharger-töltéseket, amihez előkészíti az aksit, odaérsz, beáll, bedugod, és tölt azonnal. Mire mindenki pisilt és összevesztetek, hogy meg lehet-e venni a kilencedik plüssmacskát is a shopban, már szól az autó a telódra, hogy ideje tovasuhanni. Mindeközben légkondizva hidegen tartja neked az utasteret, meg kiáll magától, meg hasonló kellemességek. A Tesla azt írja, „267 km 15 perc töltés alatt“, ami igaz is tud lenni, de a lényeg, hogy nagyjából két, két és fél órányi rendes tempójú autópályázásonként kell megállni bő negyedórákra. Ezt akkor is helyes megtenni, ha dízel X3-mal vagy CX60-nal mész, amik egyébként kontinensek átszelésére továbbra is alkalmasabbak. Minden másra viszont kevésbé.

A WLTP vegyes hatótáv 580 km, a norvégok konstans 120-nál 371-et mértek, 90-nél 520-at. Ezekkel a számokkal nagyon vidáman együtt lehet élni a mindennapokban. Pláne úgy, hogy a Tesla azzal megy messzire, hogy keveset fogyaszt, nem az akksi méretével, az csak 75 kWh. A 14 kWh/100 km körüli fogyasztás egy ekkora autótól drámaian jó, az autópályás 20-22 is. Itt másfél-két liter benzin energiatartalmáról van szó 100 km-re, egy 4,8-at gyorsuló SUV-tól. Ha ezt a konnektorodról töltöd bele otthon, akkor 1000-1500 Ft 100 km üzemanyagköltsége (14x71 Ft). Ha Superchargeren, utazás közben, akkor 3000-3500. Ha a napelemedről, akkor 0.

Érdemeinek elismerése mellett...

A Model Y népszerűségéhez nem csak az kellet, hogy nagy, jól használható és olcsón üzemeltethető, hanem az is, hogy a teslás mindennapok tele vannak egy rakás rohadt jól kitalált, jól működő kellemességgel, amik aztán máshol nagyon hiányoznak. A kulcs a telefonod vagy az okosórád, de nem kell elővenni semmit. Mire odaérsz a kilincshez, nyitva van. Ha elveszted a telód, a tárcádban ott a vészkulcs, ami egy sima bankkártya, nem foglal helyet.

Ha ráparkolt egy paraszt az ajtódra, az Y kiáll neked magától. Ha korábban mondjuk a feleséged vezette, mire beleülsz, átállítja neked magától az üléseket, tükröket, minden autóval kapcsolatos (például segédrendszerek, gázreakció, kormányzás) beállítást, még a podcastod is onnan folytatódik, ahol tartottál. Ha beleülsz a világon bárhol máshol egy másik Teslába, mindene olyanra áll be, mint a tiéd otthon.

A naptárad vagy a szokásaid alapján a navi bekészíti az úticélod, és amikor ráteszed a lábad a fékre, az autó menetkészre vált, és mész. Nincs felesleges start-stop gomb, szerencsétlenkedés, minden működik.

Soha nem ülsz forró vagy jeges autóba, mert az appal előhűtöd vagy leolvasztod és felfűtöd percek alatt. A 8 kamerája egyben fedélzeti rögzítő is, akárhonnan jönnek beléd, van róla hiteles felvételed. Parkolás közben ezekkel vigyáz magára, ha akarod, és bármikor, bárhonnan megnézheted az élő kameraképet. Ha átmászik a szomszéd macskája a kertedbe, megfigyelheted a kamerákon át, és rádudálhatsz és villoghatsz, ha bele akar kakálni a magaságyásodba (ettől még bele fog kakálni, de felveheted a képeket, és megmutathatod a szomszédnak, amikor összeszedeted vele, amitől még jobban fog gyűlölni, mint eddig).

Ha kempingezni mész vele, napokon át klimatizál a nagy akksiból. Ha benne kell hagynod a kutyust, amíg beszaladsz a gyógyszertárba, hidegen tartja az utasteret, és ménkü nagy betűkkel figyelmeztet a kijelzőn, hogy ne verjék be az állatmentők az ablakodat. Ha ottfelejtenéd, figyelmeztet időnként a telódon, és ránézhetsz kamerán át, hogy jó-e a kutyabuli.

Ha nyitva felejtesz egy ajtót, vagy a csomit, utánad szól. Az ablakokat felhúzza magától. Ha baj van a töltéssel valamiért, értesítést küld.

Ahova ledobod a telefonod reflexből, a középkonzolon, az egy alcantarával borított indukciós töltő. Mellette ott egy másik, az utasodnak. A hifi minden autóban nagyon jól szól, a long range változatokban különösen.

Néhány hetente jön egy szoftverfrissítés az éteren át, és az autód egy kicsit jobb lesz. Jön egy új funkció (például így érkezett meg nemrég a régebbi Teslákra is a kamerás holttér-figyelés és a keresztforgalom-figyelmeztetés). Van egy 5 éves autód, és egyszerre csak tud valamit, amit korábban nem.

És ezek a dolgok (az önparkoláson kívül) mind alapáron, ingyen történnek. Miközben európai prémiumgyártók sokszor fizettetnek egy nyomorult térképfrissítésért is, a Teslákban minden okosság ingyen van, és ingyen jönnek hozzá újak.

És miközben a legtöbb autót és villanyautót évente vagy valahány kilométerenként kötelezően szervizbe kell hurcolni, és akár súlyos százezreket otthagyni a semmiért is (egy nyolc év akkugaranciás villanyautónál ez radikális szám tud ám lenni), a Teslánál nincs ilyen. Ha baja van, akkor kell szervizbe vinni, és a bajok nagy részéről szól. Az is a képhez tartozik viszont, hogy hivatalos márkaszervizből még mindig csak egy van, Budapesten, ami szegény képtelen lépést tartani az autók számával, és időnként riasztóan lassú.

Összességében a Model Y végül nagyon jó vétel. Ez a Long Range AWD 21,7 millió Ft. A világos belsőre érdemes még költeni, esetleg az Enhanced Autopilotra, és kész. Messze megy, veszettül gyors, nagy, kényelmes, kulturált, a képességeihez képest nagyon jó is az ára. Az egész csomag, a töltőhálózattal, az ésszel, a kitaláltsággal együtt nagyon kerek. Az alapmodell kisebb akksival, szimpla hátsókerékhajtással is bőven elég komoly autó a legtöbb embernek, 18,9 millióért. Ezek nagy számok, de bámulatos, hogy hányan vesznek sokkal rosszabb autókat még sokkal több pénzért.

Régen azt mondták az old school autós arcok, hogy az a baj a Teslákkal, hogy önjáró számítógépek, és ilyen digitális szarságokkal vannak tele, ahelyett, hogy rendesen meg lennének csinálva. Ez mostanra a konkrét ellenkezőjére fordult: az új Model Y (és a Model 3) pont régi vágású, autószerű, kiforrott autóság tekintetében lett nagyon jó.

...a magam részéről azonban inkább

Teljesen érthető, hogy miért a Model Y ül két éve a világ tetején: ennél nagyobb és rendesebb normális autó normális embereknek igazából nincs ennyiért. Viszont, bár nem tartozik a tárgyhoz, de pont a legolcsóbb Model Y áráért kapható a Model 3 Long Range RWD változata. Ha nincsenek kisgyerekeid, és nem szállítasz felfújt gumicsónakokat állandóan, tehát elég neked egy hagyományos szedán, és amúgy is állandóan azon siránkozol, hogy az SUV-k szörnyszülöttek, és miért nincsenek már úgynevezett Igazi Autók, Amilyenek Régen Voltak: az az. A Model 3 LR RWD az oldschool autóbuzéria húrjait legszebben pengető klasszikus sportszedán. Igen, azzal együtt, hogy elektromos. Ha azt hiszed, már nincsenek Rendes Autók többé, amikkel öröm csak úgy menni, tartozol magadnak azzal, hogy elvigyél egyet egy körre. Én annyira szeretem, hogy látod, it sóhajtozom utána, pedig egy tök másik autóról van szó, és nem tartozik ide semennyire. Az új Model Y egy fantasztikus megoldás, az új Model 3 egy fantasztikus autó.

A Totalcar autóit a GreenLine tartja tisztán – kényelmes, környezetbarát megoldás az autómosásra, amellyel időt és energiát spórolsz, miközben autód prémium tisztaságban részesül. Foglalj időpontot a myGreenline applikáció segítségével!