Az IFA megállt, a vezető nyugodt, várakozásteli arccal nézett. Nem fér el. Az ördögbe! Vissza a kocsihoz. Nincs mese, vesszen a befizetett parkolási díj, ebben az utcában nem tudok megállni. Az egyirányú utca-táblát kis híján letolatva ismét kétségbeesett parkolóhely keresésbe kezdtem.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A magas felépítményből adódó kiváló forgalmi
rálátásnak megvan a hátránya.
Fél órás parkolóhely keresés feledteti a sikerélményt, amit
a pofátlan taxisok alázása nyújt. Mert belőlem aztán kihozta az
állatot...
![]() |
|
![]() |
![]() |
Persze az ilyesmin csak a rutintalan
offroaderek esnek át. Egy napos autózás után a
barbárság felett győzedelmeskedik a nyugalom és a hihetetlen
biztonságérzet. A Land Cuiserrel egy picit átértékelődik az
autózás.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Szerencsés helyzetben voltam: az időjárás
gondoskodott róla, hogy a Toyota Prado tesztelése elég átfogó
legyen. A zuhogó esőben haladva
sebességcsökkentés helyett csupán eggyel gyorsabb fokozatba kell
kapcsolni az ablaktörlőt, miközben a többiek kétségbeesetten
lassítanak a szökőár miatt.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Persze óvatosan kell bánni a másfél tonnával. A
nagy sebességű irányváltoztatáskor sodródik a tehetetlen tömeg. Egy
lendületes Ferenc körútra kanyarodáskor az
amerikai filmek rendőrautóit megszégyenítő kerékcsikorgással
kápráztathatjuk el a járókelőket.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Tesztautónkban, az 1999 őszén a Toyota
Avensis-ben bemutatkozott
új D-4D névre keresztelt Common Rail dízel motor volt. Dupla
vezérműtengelyes, újonnan fejlesztett intercoolerrel,
elektronikusan szabályozott közvetlen befecskendezési rendszerrel
(melyben az égés a dugattyú tetejében jön létre), - valamint
természetesen a common rail-lel, azaz közös nyomócsővel.
|
![]() |
|
![]() |
![]() |
A sajtóanyagban, mint a dízel motor technológia
újradefiniálását hirdetik. Akárhogy is, a gyakorlatban a
teljesítménye és a fogyasztása nagyon meggyőző. Vegyes
használat esetén, amikor egy szigorú út menti tesztet is túléltünk
10,4 liter/100km jött ki. A katalógus szerint 9.5, de az kínzás
nélküli érték.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Toyota Land Cruiser az egyik legjobb
terepjáró képességű autó. Gondoltam, erről
nekem is meg kell bizonyosodni, és a Rav 4 esetében már
bizonyított sóskúti dombokat vettem célba. Természetesen a
legrosszabbul megközelíthető irányból. Az alvázas Land Cruiser
Prado-nak elöl független dupla kereszt lengőkaros (lásd:
TotalCar-Futóművek),
hátul hidas, szintén független négy lengőkarral kitámasztott
futóműve van. A
gyönyörűen árkosra pusztult út minden autós rémálma. Ez
jelen esetben nem jelentett gondot, irány a hegyoldal.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A tesztautó és magam testi épségét figyelembe
véve nem egy elhagyott bánya felől, hanem egy
kellemes emelkedőn közelítettem meg a dombtetőt. A
műszerfalon középen lévő műszeregyüttesnek most láttam először
értelmét. 30 fokos emelkedőn parkoltam le.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az említett egység bal műszere a klinométer,
ami az autó minden irányú dőléséről tájékoztat. Előre dőlésnél 5°,
oldalra 15° pontossággal mutat. Jobb oldalon digitális iránytű
segíti a tájékozódást. Középen egy grafikus kijelzőn
további hasznos és kevésbé hasznos információkat kaphatunk.
A kedvencem: az átlag sebesség ötpercenként, az elmúlt két órában.
Semmire se jó.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ezen kívül hőmérő, stopper, barométer és
magasságmérő kapcsolható. A magasságmérő az
utolsó két óra magasság váltakozásait mutatja egy
oszlopgrafikonon ötpercenként. Egyik állásban a grafikonon egy pont
50 métert a másik állásban egy pont 200 métert jelez.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az emelkedő és a laza talaj nem okozott
problémát. A váltó melletti karral négy fokozat közül lehet
választani. Két kerék, négy kerék, sima, üres, majd négy kerék
felező - na, akkor
kitapossa a hegyet maga alól. De ha esetleg úgy adódna,
elegánsan lenyúlunk a kormány mellé, és a hátsó difizárat is
bekapcsolhatjuk.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A gyári adatok szerint egy
41 fokos emelkedőn semmilyen pozícióban nem kell aggódnunk.
Kacérkodtam a patakon átkelés gondolatával is -
természetesen csakis a differenciál zár
rendeltetésszerű tesztelése végett, de a bejárás során a
sodrássebesség vizsgálata és az iszap mélységének felbecsülése jobb
belátásra intett. Így egy spontán seggreeséssel megúsztuk.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Koszos nadrággal beszállni ebbe az autóba? Nem,
azért ez nem illendő. A Prado
belseje mint egy személyautóé. A kárpit minőségi anyag, a
mintája is tetszett. Az ülést úgy állíthatom, ahogy csak akarom, a
kormány hat különböző magasságban rögzíthető. Túrabakancsban sem
taposom egyszerre a féket és a gázt.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A műszerfal színösszeállítása már kérdéses
lehet. Tesztautónk kékeslilás belsőt kapott. Normál esetben inkább
kékes belsőnek mondanám,
napsütésben azonban lilán pompázott. Először egy kicsit
furcsa volt, de aztán határozottan megszerettem.
A kesztyűtartóban egy kis dobozkát találtam, az autó színével megegyező javítófestékkel. Egy terepjáró esetében előrelátó gondoskodás, okos dolog.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Egy kényelmes autóban jó, ha van kartámasz
középen. Sajnos a Prado-ban valahogy furcsán alakult. A középső
doboz
nagyon alacsonyra került, kartámaszra emlékeztetőszerű
fedele kemény műanyag, de minimum tíz centi kéne, hogy kartámasznak
lehessen használni. Nem értem, miért csinálták így, amikor minden
lehetőség adott lenne. Bosszantó.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Hátulra könnyű a beszállás, és a
hátsó ülések nagyjából kényelmesek, de a hosszú lábúak térde
sajnos itt is az első támlába ér. A teszt autónk hét személyes
volt. A hátsó - vagyis a középső sor mögött használaton kívül
oldalra felhajtható üléssor van.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Na, ez az ülés tényleg csak
szabadulóművészeknek készült. Aki bezártság érzetét leküzdve, a
középső sor ledöntése után
be tud jutni a székekig, az ki is bírja ott. Én egy kis
ideig megpróbáltam. Amikor a talpmagasság tíz centivel van lejjebb,
mint az üléspárna. Mindenki képzelje el. Szóval ezek tényleg inkább
pótülések. Felhajtva csomagoknak is jut hely bőven,
háromszáz kiló csempét legalábbis észre sem vett.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Összességében véve hibákat tényleg csak
erőlködve találni. Talán
egyetlen dolog van, ami miatt mégsem rohanok fejvesztve a
kereskedésbe: a 15 millió, amit kérnek érte.
Hát, kérem, aki fenyíteni akar a Rákóczi úton, vagy kényelmesen, a teljesítményhez képest nagyon gazdaságosan, épségben szeretne vidéki házába megérkezni, annak ajánlom, akár hitelre is.
Paraméterek:
Hosszúság: 4770 mm
Szélesség: 1820 mm
Magasság: 1915 mm
Tengelytáv: 2665 mm
A Toyota Land Cruiser 90 Prado-t két fajta motorral gyártják:
90 Prado 3.0 TD Common Rail turbó diesel,
16 szelep
2982 ccm
120 KW / 163 Le
7 személyes
Kézi váltós ára: 14 950 000
Automata váltós ára: 15 780 000
90 Prado 3.3 V6 V6 benzines
24 szelep
3378 ccm
131KW /178Le
Kézi váltós ára: 13 890 000
Automata váltós ára: 14 670 000
|
|
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=0thA4uchz4z8jgoCRrjw6uUUnKQFaphXhF49ybHqN0r.B7/stparam=xaoeoinhyh/fastid=gqdxotmherulagkvfrbfvmkfkckr/nc=0)