Az magyar izomzat

2006.04.04. 08:51

A Meriva OPC 180 lóerős turbómotorja Szentgotthárdon készül. Megnéztük, hogyan. És persze ki is próbáltuk a kis bestiát. 222 a végsebessége, de megy 230-at!

Az OPC család újabb taggal bővült. A Zafira, az Astra és a Vectra után a Meriva is megkapta a kötelező kiegészítőket. Van szép szoknyája, méhsejtes hűtőrácsa, feszes futóműve, merevebb karosszériája, vannak brutális fékjei, és természetesen van egy izmos motor az orrában, 1,6-os, turbó.

A Meriva nemcsak a legkisebb, de a leggyengébb tagja is az OPC famíliának, még sincs oka szégyenkezni, a leggyengébb ugyanis ez esetben 180 lóerő teljesítményt és 230 Nm-es nyomatékot takar. Kisautó sok lóerővel többnyire kiváló játékszer. Külön öröm, hogy a motor hengerfejestül Magyarországon készül, a szentgotthárdi GM Powertrain gyárban.

General Motors Powertrain Magyarország
Ahol a tojás-Astrák készültek

A gyárat General Motors Magyarország néven alapították 1990-ben. Itt készültek azok a jó kis ötajtós tojás-Astrák, amelyekből jó néhány ma is versenyez az Opel Astra Classic Kupában. Eleinte nem sok motort raktak össze itt, de a termelés rohamosan nőtt, 1996-ra a Szentgotthárdon készült motorok száma meghaladta az évi 300 000 darabot. 1997 óta már nemcsak a motorok, de a hozzájuk való hengerfejek egy részét, később egészét is itt állítják elő. Az Opel valamennyi modelljéhez készül itt többféle 1,6-os és 1,8-as motor. A jó házasság következményeképpen 9-3-as Saabokban és FIAT Stilókban is találkozhatunk velük.

Az Allison automata váltókról nem sok úrvezető hallott, de érintőlegesen valószínűleg már találkoztak vele, csak nem tudták, hogy a buszon, amelyen utaztak, vagy a sarkon épp beforduló kukásautón, darus kocsin, tűzoltóautón pont ilyen váltó segítette a sofőrt. Ezek a szerkezetek is a GM Powertrain Magyarország termékei, évente körülbelül 15 000 készül belőlük.



A gyárban rend volt, fegyelem, mégis valahogy kellemes, családias hangulatban telt a gyárlátogatás. Láthattuk, hogyan szerelik össze a motort, hogyan tesztelik hidegen, és később melegen, hogy aztán a vevőt lehetőleg ne érje csalódás. A technikai részletek egyáltalán nem érdekesek, és egy csomó dolgot nem is értettem, nehezen tudnám pontosan visszaadni a gépsorok részletes műszaki leírását.

Azt viszont felelősségem teljes tudatában ki merem jelenteni, hogy a szentgotthárdi gyárban kitűnő a menza, és nagyon olcsó. Egy sajtos-tejfölös lángos 126, egy csirkecomb rizibizivel mindössze 231 forintba kerül. Aki kíváncsi, milyen az élet a gyárban, ne hagyja ki a gyárgalériát! A lángosról is van fotó!

Ha további részletekre kíváncsi, tekintse meg a gyár galériját!
Kattintson ide!

A Meriva nem kifejezetten dögös, és ezen az OPC csomag sem változtatott sokat. Szép a színe, szépek a sportos kötények meg a kék féknyergek, jól állnak neki az ültetés meg a 17-es felnik, de ha ránézek, összességében mégis ugyanazt a suta buborékot látom, mint az alapváltozatoknál. Utunkon többször megálltunk, elcsíptünk elismerő pillantásokat, sőt még ellenvéleménnyel is szembesültünk, de az autópályán egymás után vágtak ki elénk totyogó nagypapák dízel Volvókkal, miegyébbel, ami mégiscsak azt bizonyítja, hogy OPC-dizájn ide vagy oda, a Merivának nincs respektje. Pedig megérdemelné.

A német kollégáknak volt szerencséjük az Autobahn sebességkorlátozástól mentes aszfaltján is kipróbálni az autót. Mivel ez nekünk nem adatott meg, ezen a ponton kénytelenek vagyunk rájuk támaszkodni. A következő sorok német kollégám és barátom, Michael Haifisch tapasztalatait foglalják össze magyar nyelven.