Kiemelkedés Ázsiából

2003.10.09. 15:45

A Kia név két kínai írásjelből származik. A "ki" felemelkedést jelent, az "a" a kelet-ázsiai régióra utal. A Kia tehát már a nevében hordozza a felemelkedés ígéretét. És valóban, a most bemutatott Opirus lehet az első adag hélium a léggömbbe.

csik.jpg

Az Opirus az első nagyobb vállalkozás, amelyen a Hyundai Automotive Group és az általa felvásárolt Kia Motors együtt dolgozott. A 2001 májusában elkezdett, huszonkét hónapig tartó, 167 millió dolláros fejlesztőmunka eredményeként a Hyundai Equus padlólemezét felhasználva született meg a luxus-Kia.

Az októbertől rendelhető Kia Opirus alapára 9 990 000 Ft. Elsősorban a luxusközeli kategória vásárlóit próbálja elcsábítani olyan modellektől, mint a Nissan Maxima, a Toyota Avalon (Lexus GS300 ?) és a Peugeot 607. Sajnos a hazai bemutatón még nem próbálhattuk ki, így csupán a száraz, de igen figyelemfelkeltő tényeket tekinthetjük át.

 
  Opirus a Kia sajtóanyaga szerint
 
  Az Opirus név a bibliai Ophir városának nevéből ered, amelyet John Masefield "Cargoes" ("Áruk") című versének első versszaka tett halhatatlanná.

"Ninivei ötsorevezős a távoli Ophirból,
Evez hazafelé a napfényes Palesztinába,
Rakománya elefántcsont és édes fehér bor,
Majmok és pávák, cédrus és szantálfa."
Ophir az ókorban a luxuscikkek -arany, szantálfa, egzotikus állatok- neves kereskedelmi központja volt. Az Opirus név ezért az előkelőség és luxus asszociációit hordozza magában, klasszikus felhangokkal.

A Kia vérvonalát erősítő 12%-os tulajdonrésszel bíró Mercedes szellemisége jócskán érezhető az új Kia megjelenésén. Nehéz lenne tagadni, hogy Sung-dae Baek vezette házi tervezőcsapat munkájára nemcsak a Mercedes, hanem más európai autók jellegzetességei is nagy hatást gyakoroltak. A hatásokat kisebb-nagyobb sikerrel próbálták egységgé kovácsolni. Az Opirus az autóépítés eklektikája.

A belső határozottan egyedi. A műszerfal hosszirányú lépcsője igazán tetszik nekem. A luxust fokozza a világos bőr és a valódi fabetét. 2003 decemberétől kapható lesz fekete kárpittal és a fa helyett karbonborítással is.


Az Opirus versenytársainál nagyobb hellyel várja a leendő tulajdonosát. Beültünk előre, hátra, és valóban: a kényelemmel nincs gond. Az első lábtér 1110 mm-es, a hátsó 945 mm, a fejtér elöl 1015 mm, hátul 975 mm. 1475 mm-es az első, és közel ugyanakkora, 1460 mm-es a hátsó válltér. A nyolc irányba állítható székek elöl villanyosak, akárcsak a kormányállítás. Két vezetőpozíció programozható, az ülésen kívül a kormány és a tükrök is egy gombnyomásra beállnak az előre programozott helyzetbe.

A napszemüvegtartótól a hűtött italtartóig rengeteg rekeszbe pakolhatunk. A vezetőülés előtti kesztyűtartóba került a CD és a DVD központi egysége. Természetesen ezek mellett a középen helyet foglaló ötcolos monitor sem marad el, amin persze tévézhetünk is.

A digitális klímaberendezés annyira intelligens, hogy méri és kijelzi a külső levegő károsanyag-tartalmát, és figyeli a belső páratartalmat. Hátul öt fokozatban állítható ülésfűtés egyes konkurens modelleken még extraként sem rendelhető, pedig a felsőbb kategóriában ez már igény lehet.

A csomagtartó 546 literes, versenytársai között ez is a legnagyobb. A kapacitása a Kia által bevezetett golfszett + kiegészítők mértékegységben 4+4-es, szemben pl. a Peugeot 607-es szégyenteljes 3+3-ával.


Az autó másik végébe háromezer-ötszáz köbcentis V6-os motort szereltek. 149 Kw-os (~202 LE) csúcsteljesítményét 5500-as fordulatszámnál, 304 Nm-es maximális forgatónyomatékát 3500-as fordulatszámnál éri el. Jelenleg csupán ezzel az egy motorral kapható. Szintén csak egyféle, ötsebességes, szekvenciális automata váltó jár az Opirushoz, amivel 9,2 másodperc körül éri el a százas tempót.

Az aktív és passzív biztonság terén is ígéretes haderő áll készenlétben. Menetstabilizátor (ESP), vészfékasszisztens (BAS), blokkolásgátló (ABS), kipörgésgátló (TCS), xenon fényszóró (HIG), csak hogy a legfontosabbakat említsem. A klasszikus megoldásokon túl függönylégzsákok, oldallégzsákok védik a bent ülőket. Összesen nyolc légzsák robbanhat. Ezenkívül az első ülések aktív fejtámlát kaptak.

Az Opirus jelenleg a koreai autógyártás csúcsa, határozott egyéniség ígéretes részletekkel. Mégis kell pár nap, amíg a Kia márkanév a felsőkategóriában is elismertté válik, esetleg bekövetkezik az, amit a sajtótájékoztató meghívóján olvastam: "Közeledik tehát a pillanat, amikor átértékelheti, amit a luxusautókról eddig gondolt."

 
  Műszaki adatok
 
  MOTOR
Hengerűrtartalom (cc): 3497
Löket x furat (mm): 93.0 x 85,8
Kompresszió: 10,0 +/-0,2
Max. telj. (Kw/ford.) : 149/5500
Max. nyomaték (Nm/ford.) : 304/3500
Gyújtás: elosztó nélküli gyújtórendszer
DOHC, hidraulikus szelepállítás
Elektronikus hengerenkénti befecskendezés, tankban elhelyezett üzemanyagpumpa
Folyadékhűtés, vezérműszíjjal hajtott centrifugál-vízpumpa
Emissziószabályozó rendszer: EVPO.GAS CONT.
Mechanikusan hajtott olajpumpa, olajszűrő a főáramban
Kenőolaj-kapacitás (liter): 4,5 (olajszűrővel)
Hűtőkapacitás (liter): 9,268

HAJTÁSLÁNC
Típus: automata
Általános: 5 sebességes, kardántengelyes padlóváltó Kenőolaj-kapacitás (liter): 8,5

KORMÁNYKERÉK
Fogasléces
Kormánykerék áttétele : 15,24
Kormánykerék fordulata (ütközéstől ütközésig) : 2,76

FÉKEK
Első fék (típus / átmérő*vastagság): tárcsa / 303*28mm
Hátsó fék (típus / átmérő*vastagság): tárcsa / 284*10mm
Vákuumos fékrásegítő

FELFÜGGESZTÉS
Első: kettős keresztlengőkaros (független)
Hátsó. többpontos (független)

KERÉK
Keréktárcsák: 6.5J X 16
Abroncsok: 225/60 R16

TÖMEG
Üres súly - minimum (kg): 1822
Üres súly - maximum (kg): 1863
Maximális összsúly (kg) (utasok+csomagok): 2253

CSOMAGTÉR (Liter): 546 liter (VDA)

ÜZEMANYAGTARTÁLY
Anyaga: acél
Kapacitás (l): 70

DIMENZIÓK (mm)
Hosszúság : 4979
Szélesség: 1850
Magasság: 1486
Tengelytáv: 2800
Nyomtáv - elöl: 1570
Nyomtáv - hátul: 1560
Túlnyúlás - elöl: 1002
Túlnyúlás - hátul: 1177
Belső tér
Hossz: 1930
Szélesség: 1510
Magasság: 1200
Lábtér - elöl: 1110
Lábtér- hátul: 945
Fejtér - elöl: 1015
Fejtér - hátul 975
Válltér - elöl: 1475
Válltér - hátul: 1460
Csípőtér - elöl: 1402
Csípőtér - hátul: 1386
Hasmagasság: 175
Fordulókör (m): 5,7

MENETTELJESÍTMÉNYEK
Végsebesség (km/h) 220
Gyorsulás (sec) 0 > 60 km/h: 4,3
Gyorsulás (sec) 0 > 100 km/h: 9,2
Gyorsulás (sec) 60 > 100 km/h: 5,1
400 m táv megtétele (sec): 16,6

FOGYASZTÁS
Városban: l/100km 12,9

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.