Bűnös luxus

2005.04.14. 08:30

Adatlap Kia Opirus 3.5 V6 - 2003

  • 3497 cm3-es,V 6 hengeres benzines
  • 203 LE @ 5500 rpm
  • 294 Nm @ 3500 rpm
  • 5 seb. automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    9.2 másodperc
  • Végsebesség:
    220 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    12.9 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    16.9 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    8.2 l/100km
  • 10 999 900 Ft

Ha a drégelyi kántort egy álló hétig harangszón és ostyán tartjuk, akkor sem fogja megkülönböztetni egy Mercitől vagy bármelyik felsőkategóriástól. Minek hát a pocsékolás, vegyünk Opirust, és a maradékon egy traktort.


Finom eleganciával gördültem a templom elé. Addigra már párosával érkezek az asszonyok. Öltözékük ünnepi egyen, fekete vagy sötétszürke, szinte földig érő kabát, finom mintás szürkés kendő. Sajnos a mai palóc népviselet már csak ebben a komor, varjúszerű öltözetben mutatkozik.


A nagymise után jól esik az nyújtózás

A két asszony korát meghazudtolva, könnyedén huppant a hátsó ülésre. Hely van elég, a nehezen mozgó lábak kényelmesen elférnek, a bot sem okoz gondot.A háromezer-ötös V6-os fölsóhajtott, és előkelő határozottsággal suhantunk el a hazafelé tartók sorfala előtt.

Legközelebb én is betérek a templomba, sőt, gyónni is fogok. Muszáj, mert olyan vétkes gondolatok járnak a fejemben, hogy nehéz a feloldozás. Megkívántam felebarátom autóját, és ez még csak a legkevesebb, perverz módon kedvelem, és legszívesebben vissza sem adnám.

Hej, pedig amikor annak idején, mikor megláttam az első genfi képeket, csak meresztettem a szemem. Jól látok, vagy a koreaiak bolondultak meg? Kiamerci, vagy mi ez? Aztán megjelent a hazai bemutatón, és megnyugtattak. A Mercedes szegről-végről rokon (12%-os Hyundai-tulajdon), nem kell perre vinni a mercis jegyeket.

Persze, csak a felületes akadékoskodó gondol mercedeses külsőre. Ez komoly tévút, de én megláttam az igazságot. Csak nem fognak egy E osztályt másolni, ha a Jaguárt is lehet? Úgy bizony, az Opirus orra egy S-Type, Lancia Thesis hűtőmaszkkal. Még a motorháztető-bordák is stimmelnek. A hátsó is az újabb Jaguárok formavilágát ötvözi a phaetonos lámpákkal. Persze ez inkább a Jaguart minősíti, távol álljék tőlem, hogy az Opirusra bármi rosszat mondjak.


Jaguar S-Type + Lancia Thesis = Opirus

Az elméleti összehasonlítgatások egy pillanat alatt szertefoszlanak, amint az autó mellé állunk. A két centi híján öt méter hosszú Opirus az E osztálynál és az S Type-nál is hosszabb, ráadásul mindkettőnél 3 és fél centivel magasabb (1486 mm). A Hyundai Equus padlólemezét használták fel, így tengelytávja 2800 mm. Az Opirus szinte minden hasonló kategóriatársánál dagadtabb.


Van is benne anyag rendesen, már az üres tömege több mint 1800 kg. Ennek persze megvannak a hátrányai. Az Opirus - elöl független kettős keresztlengőkaros, hátul független több lengőkaros - futóművét komplex elektronikai rendszer figyeli a menetstabilizátortól kezdve a vészfékasszisztensen át a kipörgésgátlóig, mégsem tud csodát tenni a kilókkal. Szinte érzem, hogy a lengéscsillapító komolyan küzd a teherrel, és finom hullámzással köt kompromisszumot.

A hullámzás jól áll neki, de intenzív irányváltásnál nem túl előnyös. A szervorásegítéses kormánymű fogasléces, ütközéstől ütközésig kicsit több mint két és fél fordulatot fordíthatunk. De nem is értem, milyen csacskaságokat beszélek, milyen intenzív kanyarodás? Haladjunk szépen megfontoltan, úgy, ahogy az Opirus fékeivel is bánni kell.