Kia Carnival - 2006

Kia Carnival - 2006 törésteszt

2006.11.24. 10:59
Az előző generációhoz képest nagy ugrás, a kategóriában az európai modellekhez képest elég szerény a koreai kisbusz töréstesztjének eredménye. A gyerekek biztonságára még csak-csak odafigyeltek a tervezők, de szegény elbambult gyalogosokkal nem sokat törődtek.
Frontális és oldalsó ütközésvédelem          
Gázolási rizikófaktor        
Gyermekbiztonsági védelem          

Teszteredmények:

Összesítés: 29
Frontális: 10 (63%) Oldalsó: 18 (100%) Biztonságiöv-emlékeztető: 1
Gyermekbiztonság: 36 (73%)
Gyalogosbiztonság: 3 (8%)

Az EuroNCAP az általa MPV-ként aposztrofált kategóriába sorolta az új Carnivalt. Ebben a mezőnyben eddig a Ford két új típusának, a Galaxynak és az S-Max-nek, valamint két 2003-as francia autónak, a Peugeot 807-nek és a Renault Espace aktuális generációjának sikerült öt csillagot szerezni a törésteszten. A Carnivalnak nem sikerült ilyen atombunkeri magasságokba emelkednie, négy felnőtt-, három gyermek- és egy gyalogosvédelmi csillagával a 2003-ban megmérettetett Toyota Previa szintjét hozta.

     
 Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén  Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén  Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

A minősítő intézet balkormányos, 2,9 literes dízel Carniválokat tört ripityára, egy ilyen Carnival 2169 kilogrammot nyom. A GL felszereltségű autókban a főbb piacokon széria a két darab, egy fázisban felfúvódó frontlégzsák, a fejet és felsőtestet a tetőoszlopoktól, tetőtől távol tartó oldal- és függönylégzsákok. Öv-előfeszítők és erőhatárolók csak az elöl ülők épségére vigyáznak, ISOFIX-dokkolórendszert viszont csak a hátsó külső üléseken találunk. A teszteredmények nem egy alvázszámtól igazak, hanem valamennyi eddig legyártott és ezután készülő Carnivalra érvényesek.

A félátfedéses frontális ütközésben elég szomorú eredményt produkált a Kia. Eleve két pont mínusz, hogy az autó csak a vezető övének bekötésére figyelmeztet. És még csak eztán jött a csatt. Az A-oszlop 28 millimétert hajlott hátra, ami bőven belefért az elöl ülők előtti hatalmas térbe, ettől még az utascella integritása nem sérült. A kormány 24 millimétert mozdult hátra, 17-et balra, de még ez sem lett volna nagy tragédia, bár az illusztráción a vezető mellkasát már a komolyabb sérülés lehetőségét sem kizáró narancsbarnára kellett satírozni. Viszont a lábtérben sokkal durvább dolgok történtek.

A fékpedál 11,2 centit mozdult hátra, ami szinte bizonyosan súlyos károkat okozna egy nem-műanyag sofőr lábfején, lábszárán. Ehhez képest már meg se kottyan a kuplung 1,3 centis felhajlása. És ez még nem minden: a 68 km/h sebességgel lezajlott félátfedéses frontális ütközés a motortérből ezt-azt megpróbált betolni a kabinba. A padlólemezen felszakadt néhány ponthegesztés, és ha még mindig túl virgoncak maradtak volna a plasztiklábikók, a kézifékkar, a műszerfalkonzol, a kormány állítómechanikája, a gyújtáskapcsolótömb és a kesztyűtartó konzolja további súlyos sérüléseket okozott a próbababáknak.

Ha tehát Kia Carnivalt vezetünk, és nagyon jönnek szembe, ha tehetjük, próbáljunk inkább oldalvást belevágódni valamibe: fába, oszlopba. Az oldalütközési próbán ugyanis megemberelte magát a Kia, és simán hozta a maximális pontszámot, ami ebben a versenyszámban adható.

A gyermekbiztonsági mérésekhez a másfél és hároméves műbabát egyaránt Britax Römer gyermekülésekbe szíjazták, a kisebbet a menetiránynak háttal az ISOFIX-kapcsokba csattintották, a nagyobbat arccal előre rögzítették a felnőtt biztonsági övvel.

Részleteiben egész elfogadható értékek születtek a kegyetlen autókínzások során, de az összterhelés mindkét plasztikgyermek esetében meghaladta a még teljesen biztonságos, "good" minősítésű szintet, az NCAP a "fair", azaz elfogadható jelzőt használta az értékelésben. Ki tudja, ez talán még négy csillagra is elég lett volna, de az árgus tekintetű autógyilkosok figyelmét nem kerülte el, hogy az ISOFIX-rendszer jelenlétét nem jelezték elég egyértelműen a tervezők, illetve hogy a bekapcsolt légzsákú első utasülésbe kötött gyerekülés veszélyeire figyelmeztető feliratot csak a napellenző egyik oldalán helyezték el. Az sem tetszett nekik, hogy az autó nem egyértelműen mutatja a vezetőnek, hogy akkor most ez a légzsák ki, vagy épp be van-e kapcsolva.

 

Kedves olvasó; ha Ön séta közben is szívesen olvasgat, esetleg SMS-ezik, tetriszezik, alighanem szomorúan szemléli most a szöveg melletti ábrát. Bizony, tessék jobban odafigyelni a zebrán, mert ha egy Carnival ront Önre dudálva, és későn eszmél fel a papír- vagy szilíciumalapú figyelemelterelő eszközből, semmi jóra nem számíthat. Hogy egyáltalán kapott pár pontot az autó, kizárólag a szélvédő alján, középtájt fellelhető puhább felületnek köszönhető. A figyelmetlen gyalogos lába, csípője tehát alighanem oda, de ha fejét igyekszik az autó középvonalában tartani, megmarad az esélye arra, hogy epidurális érzéstelenítés mellett ébren szemlélhesse a csontjai újbóli összerendezésére itrányuló orvosi erőfeszítéseket.