Kuplung: csak elindulásnál és megállásnál szükséges, a többi esetben csak opció

Tönkreteszi-e a váltót a kuplung nélküli váltás?

Talán hallottál már arról, hogy motoron lehet, sőt, szokás kuplung nélkül váltani. Miről is van szó, és okozhat-e bajt?

vezetéstechnika kuplung váltás motorozás technika
Zomborácz Iván
2018.02.16
2018.02.16

Mivel a motorok váltójában nincs szinkron, sem más, ami a kapcsolást könnyítené, a kapcsolódó fogaskerekeket csak akkor tudod széthúzni, ha tehermentesek. Gyorsításnál és motorféken a fogaskerekek egymásnak feszülnek, ezt az erőfolyamot szakítja meg a kuplung - és ilyenkor úgy váltasz, ahogyan a rutinórán tanítja az oktató. De igazából a kuplung csak az elindulásnál és a megállásnál szükséges.

19368418_1209924_c0cc4d0d84f1b6a145f8e5e5764b933d_wm.jpg Kuplung: csak elindulásnál és megállásnál szükséges, a többi esetben csak opció

A sikeres kuplung nélküli váltás kulcsa, hogy akkor rúgjuk át a fokozatot, amikor tehermentesítjük a fogaskerekeket, vagyis a gázelvétel pillanatában. Az időzítés a lényeg: elcsukod a gázt, és még mielőtt kialakulna a motorfék, már húzod a következő gangot.

19368402_1209922_4c999268360a9e758d29a0b2ba480c71_wm.jpg Utcán kényelmes, pályán fontos másodperceket jelent a kuplung nélküli váltás. A gyorsváltó sokáig kizárólag a pályamotorosok kelléktárában szerepelt

Ha jól csinálod, semmilyen károsodást nem okozol a motorodnak, megfelelő technikával rendeltetésszerű használatnak minősül, sőt, simább és gyorsabb tud lenni, mint kuplunggal maszatolva. Ha nem érzed a motort, ha feszíted a váltókart, recsegnek kapcsolások, erőből kell bepréselni a fokozatokat, akkor viszont ne erőltesd, mert tönkre fogod tenni, sérülhetnek a fogaskerekek és a léptetővilla.

19368136_1209900_607af384b369567985c5dbaa9b7ac531_wm.jpg A KTM 1290 Super Duke R-nek a váltóját kimondottan a kuplung nélküli váltáshoz optimalizálták

Nem minden motorral egyformán könnyű a kuplung nélküli váltás - a nagy lendtömegűeknél, vagy a hosszú kiosztású váltóknál, amelyek fokozatok között nagyot ejtenek, kevésbé működik. Nagy choppereken általában nehéz, míg pörgős, rövid kiosztású motoroknál sokkal simábban megy. Típusonként változik a fordulatszám is, amikor a legsimább a kapcsolás, általában nagy fordulaton könnyebb.

És mi a helyzet a kuplung nélküli visszaváltással?

Semmi extra, ugyanúgy kell, mint felfelé. Elcsukod a gázt, és rátaposol a karra, a lényeg ekkor is az időzítés - akkor a leghatékonyabb, ha közben már fékezel. Ez valamivel nehezebb mutatvány, és érdemi előnye sincs - kivéve ha letört a kuplungkarod, elszakadt a bovden vagy elkezdett szivárogni a hidraulika, és még haza szeretnél érni.

19367988_1209882_318c3bd258de4fcc1070fe64fd5f1fd8_wm.jpg Mindkét irányba működő gyorsváltó az MV Agusta Turismo Velocén

Létezik gyorsváltó, aminek viszonylag egyszerű a működési elve, a váltókar felfelé mozdítására egyszerűen megszakítja a gyújtást, amitől egy pillanatra megszűnik a vonóerő, és simán becsúszhat a következő fokozat. Az elmúlt években jelentek meg nagy számban a visszafelé is működő gyorsváltók, amelyek lefelé is megszakítják a gyújtást. Ezek bolondbiztos működéséhez elengedhetetlen a csúszókuplung - egyfelől ezzel kímélik a hajtásláncot, másrészt így elkerülhető, hogy keresztbe álljon a motor. A legfrissebb, sportos motoroknál már annyira a gyorsváltóhoz fejlesztenek, hogy a kapcsolócsillag fel- és lefutó élét is a kuplung nélküli váltáshoz optimalizálják.