Tíz tyúknyakkal jobban jár

2006.02.02. 08:48

Van fogalma róla, mennyiért mérnek manapság egy lóerőt? Ki adja olcsón, ki drágábban? Vajon jobban járunk, ha többet veszünk egyszerre? Kisautóban vagy nagyban olcsóbb a teljesítmény? Dízelben vagy benzinesben? Kattintson, kiderül!

Kíváncsiak voltunk, melyik autógyártó kínálja legolcsóbban az erőt. Tudjuk, ez magában még édes kevés a tájékozódáshoz, de érdekes kiegészítő információ, és nem sűrűn foglalkozik vele a szaksajtó. Az adatokat az internetről halásztuk, már ahonnan ez lehetséges volt. A Citroën honlapján például nem könnyű tájékozódni, de még így is oda-vissza veri a FIAT szánalmas, használhatatlan weboldalát . Ahol az internet befulladt, telefont ragadtunk, és a márkakereskedőktől, importőröktől informálódtunk. Mivel az oldalak nagy részén január 1-jén kifüggesztették az új árlistákat, a cikkben szereplő adatok nagyjából megegyeznek az autók valós árával. Ahol euróalapú árat kaptunk, ott 250 forintos árfolyammal számoltunk.

A forgalmazott autók száma közelít a végtelenhez, ezért úgy döntöttünk, a Magyarországon közkedvelt autótípusokat vizsgáljuk meg tüzetesebben. Először a kisautók, az alsó-középkategória és a középkategória modelljeit vettük szemügyre, de nem tudtunk ellenállni a kísértésnek, és megnéztük, mi a helyzet abban a szegmensben, ahol az erő minden másnál fontosabb, és összehasonlítottuk a sportkocsik, valamint a szupersportkocsik ár-lóerő arányát.

Kisautók

Mivel ebben a kategóriában általában az ár a legfontosabb szempont, minden gyártónál az alapváltozatot vettük figyelembe, vagyis a legolcsóbb, fapados, legkisebb benzinmotorral szerelt modellt. Nem volt nagy a széthúzás, annak ellenére, hogy sok cég többéves modellt kínál, máshol meg a közelmúltban volt modellfrissítés. Érdekes, hogy a lista alján és tetején lévő autók viszont egészen más dimenzióban mozognak.

1 lóerő ára ebben a kategóriában általában 35 és 40 000 Ft között van, a Suzuki Swift -vásárlók azonban mindössze 22 282,6 Ft-ért hozzájuthatnak. A Swift a mi kutyánk kölyke, szép, új, erős és olcsó, eddig is szerettük, ezután sem lesz másképp. A KIA Rio csak kicsivel drágább és kicsivel erősebb, nagyjából minden paramétere megegyezik a Swiftével. A legrosszabb mutató a VW Polonál jött ki. A drága és alulmotorizált kisautónál olyan elképesztő eredmény jelent meg a számológép kijelzőjén, hogy kétszer is utánaszámoltam, de nem én tévedtem. Vigyázat, aki Polót vesz, 48 574 forintot és ötven fillért költ minden egyes lóerőre!

Kisautó-értékelés

    Típus   LE      Ár (*akciós ár )   1 LE
1. Suzuki Swift 1.3 GC 92 2 050 000 Ft 22 282,6 Ft
2. KIA Rio 1.4 LX 94 2 140 000 Ft 22 765,0 Ft
3. Chevrolet Kalos Direct 1.2 72 1 899 000 Ft* 26 375,0 Ft
4. Peugeot 206 1.4 Urban Plus 75 2 229 000 Ft 29 720,0 Ft
5. Ford Fiesta 1.3 Ambiente 70 2 395 000 Ft 34 214,3 Ft
6. Renault Clio 1.2 Premiere 60 2 099 000 Ft 34 983,3 Ft
6. Fiat Punto Classic 1.2 60 2 099 000 Ft 34 983,3 Ft
8. Opel Corsa 1.0 Viva 60 2 154 000 Ft 35 900,0 Ft
9. Mitsubishi Colt 1.1 Inform 75 2 699 000 Ft 35 986,7 Ft
10. SEAT Ibiza 1.2 Easy 64 2 306 000 Ft 36 031,3 Ft
11. Skoda Fabia 1.2 Junior 55 1 999 000 Ft 36 345,5 Ft
12. Hyundai Get(z) 1.1 GL cool 63 2 299 000 Ft* 36 492,0 Ft
13. Nissan Micra Fitt 1.2 65 2 420 000 Ft 37 230,0 Ft
14. Renault Clio 1.2 Authentique, új 75 2 799 000 Ft 37 320,0 Ft
15. Toyota Yaris 1.0, új 65 2 435 000 Ft 37 461,5 Ft
16. Citroën C3 1.1 Spot 61 2 350 000 Ft* 38 524,6 Ft
17. Fiat Grande Punto 1.3 65 2 590 000 Ft 39 846,1 Ft
18. VW Polo 1.2 Trendline 55 2 671 600 Ft 48 574,5 Ft

Alsó-középkategória

Arról lehet vitatkozni, hogy mi magyarok jobban élünk-e mostanában, vagy sem, az viszont bizonyos, hogy a Golf-kategóriában egyre nő a kereslet az 1,6 literes benzines modellek iránt. Az 1,4-es kezd kimenni a divatból, erőtlenebb, és a legtöbb esetben nem is fogyaszt kevesebbet, ha ekkora tömeget kell mozgatnia. Sajnos nem minden gyártónál találunk 1,6-os motort, így kimaradt például a Fiat Stilo, a Nissan Almera vagy az új Honda Civic .

Tovább nehezítette a dolgot, hogy megjelentek a prémiummárkák. Egy luxusautó természetesen jóval drágábban kínálja ugyanazt a szolgáltatást, de ez így is van rendjén, csak a következő táblázatot ennek fényében kéretik több szinten értékelni.

A pálmát ezúttal a koreaiak vitték el. A Chevrolet Lacetti a maga 27 789 Ft-os kampánylóerőivel még a kisautók mezőnyében is jól teljesített volna, olyan komoly előnyt mégsem szerzett, mint fentebb a Swift, a vetélytársak ott loholnak a nyakán.

Érdekes, hogy a nem prémiummárkák közül a Skoda és a Mitsubishi is közel annyiért ad egy lóerőt, mint a nagyok, igaz, az Octavia és a Lancer kifejezetten nagynak számít a kategóriában. Az S40-et előszeretettel sorolják a középkategóriába, de szerintünk itt a helye, hiszen mégiscsak a Focus padlólemezére épül. Ehhez a modellhez még a luxus alsó-középkategóriás autók között is kifejezetten drágán, 54 200 forintért ad a Volvo egy egységnyi erőt, így az S40 igencsak nagy hátránnyal a mezőny végére szorult.

Alsó-középkategória-értékelés

     Típus   LE      Ár (*akciós ár )   1 LE
1. Chevrolet Lacetti Star 1.6 109 3 029 000 Ft* 27 789,0 Ft
2. KIA Cerato LX Base 1.6 105 2 999 900 Ft 28 570,5 Ft
3. Citroën C4 1.6 Tendance 110 3 390 000 Ft* 30 818,0 Ft
4. Renault Megane Authentique Plus 1.6 115 3 850 000 Ft 33 478,3 Ft
5. Opel Astra 1.6 Essentia 105 3 609 000 Ft 34 371,4 Ft
6. Peugeot 307 1.6 Symbole 110 3 840 000 Ft 34 909,1 Ft
7. Toyota Corolla Hatchback 1.6 110 3 850 000 Ft 35 000,0 Ft
8. Ford Focus 1.6 Ambiente 100 3 600 000 Ft 36 000,0 Ft
9. VW Golf 1.6 Trendline 102 4 006 800 Ft 39 282,4 Ft
10. Alfa Romeo 147 1.6 T Spark Impression 105 4 300 000 Ft 40 952,4 Ft
11. Mazda3 1.6i C-line 105 4 349 900 Ft 41 427,6 Ft
12. Skoda Octavia 1.6 MPI Classic 102 4 252 000 Ft 41 686,0 Ft
13. Mitsubishi Lancer 1.6 Invite 98 4 167 000 Ft 42 520,4 Ft
14. BMW 116i 115 5 460 000 Ft 47 478,3 Ft
15. Audi A3 Attraction 1.6 102 4 951 200 Ft 48 541,2 Ft
16. Volvo S40 1.6 100 5 420 000 Ft 54 200,0 Ft