Chevy szedán Keletre

2006.01.17. 07:04

Adatlap Chevrolet Korea Aveo 1,2 - 2006

  • 1399 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 95 LE @ 6200 rpm
  • 131 Nm @ 4400 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    13.7 másodperc
  • Végsebesség:
    157 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    6.4 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    8.4 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.2 l/100km
A puttonyos kisautók családja új taggal gyarapodott. A Renault Thalia, Honda City és a Fiat Albea között hezitálók szúrjanak be egy oszlopot ár-érték arány Excel-táblájukba, és írják be a címsorba: Chevrolet Aveo. Az ár mezője egyelőre sajnos üresen marad, ezt a GM nem tudta megmondani.

Mindig mondták a GM emberei a prezentációkon, hogy az Aveo mennyivel nagyobb, jobban felszerelt és biztonságosabb elődjénél. Tekintetemet egy pontra függesztettem, lementem alfába, és felidéztem magam előtt a lépcsős Lanos emlékképét. Melléúsztattam az Aveót. Á, mondom, itt valami nem stimmel.

Nem bizony, hiszen a Daewoo evolúciója során a már nem kisautó, még nem alsó-közép Lanos kihalt, helyette itt maradt nekünk az oldalágon fejlődött kis Kalos és a nagy Lacetti. A Kalosból egy mutációval kifejlődött a négyajtós változat, ami az Aveóvá alakulás folyamatában tovább alkalmazkodott környezetéhez. Feneke kissé megnagyobbodott, orrára meg a ragadozókat távoltartó presztízs eléréséért hatalmas aranykeresztet növesztett.

Az Aveót a világon elsőként a magyar, a cseh és a balti újságíró-delegáció próbálhatta ki. Chartergép szedte össze a társaságot, az ülés előtti zsebben ezúttal nem a légitársaság magazinját találtuk, hanem egy direkte erre az alkalomra nyomtatott, jó minőségű, kifejezetten szép kiadványt, az Aveo és a sajtóút programjai köré szerkesztett Upgrade nevű Chevrolet-magazint. Hűha, milyen autó érhet meg ekkora felhajtást?

Alig egy óra alatt kiértünk Triesztbe, és rögtön bepattanhattunk az Aveókba. Elindultunk Szlovénia mini-Las Vegasa, Portoroz felé. Itt megvacsoráztunk, megaludtunk, másnap autót cseréltünk, és egy kis lipicai kitérővel visszatértünk Triesztbe. Nemes telivérek, száguldó ménes, előkelő vérvonal.

A lipicai ménes

Ha valaki szereti a lovakat és Szlovéniában jár, semmiképp se mulassza el felkeresni a híres tenyészet őshazáját. A fajta története 1850-ben kezdődött, ekkor alapította Lipicán a ménest Károly főherceg. A cél olyan ló kitenyésztése volt, amely küllemében és jellemében egyaránt megfelel az akkoriban ugyancsak divatos lovas magasiskola követelményeinek.

A tenyésztés andalúziai mének vásárlásával kezdődött, ezekkel fedeztették a helyi kancákat. Minden mai lipicai ló családfája hat ősménre vezethető vissza: a fredericksborgi Pluto, a nápolyi Conservano és Neapolitano, a kladrubi Favory és Maestoso, valamint Siglavy, az arab csődör. Az Osztrák-Magyar Monarchia összeomlása után a lipicai ménes Olaszországba költözött, ahol közel nem figyeltek már rá annyira, mint a főherceg. A második világháború után a megfogyatkozott, leromlott ménest importállományból szervezték újra. A fajta ma újra népszerű, tenyésztésével Magyarországon is foglalkoznak.

Jellemzők:

Szín: szürke; feketén születik, a kor előrehaladtával válik szürkévé
Marmagasság: 155-170 cm
Küllem: közepes, egyenes fej vagy kosfej, kis fülek, magasan illesztett nyak, zömök törzs, izmolt, kerek far, erős, tiszta lábak
Viselkedés: okos, engedelmes, odaadó
Használati mód: magasiskola, fogatló

"Chevrolet Aveo: A tágas és kecses szedán." Ezzel a kemény hasbarúgással kezdődik a sajtóanyag. A tágasságot egyelőre hagyjuk, hamarosan visszatérünk rá. No de kecsesnek nevezni valamit, ami perspektívától függően egyszerre képes Suzuki Lianának (hátulról félprofilból), Skoda Fabiának (profilból, ha leképzeljük róla a puttonyt és az orrát) vagy a Ford Focus szedán halszemoptikás karikatúrájának látszani (főként szemből), hát egy kicsit erős. A bumfordi jobb lett volna.

Pedig igyekszik az autó, kis spoilert is növesztett a fenekére, és a színre fújt, felnőttes megjelenésű kilincsek gyönyörűen simulnak a karosszériába, az összhatást mégis a fura arányok határozzák meg. Duci, formátlan tömege magasan billeg kis kerekein.

Ahogy a GM megfogalmazta: "Az új Aveo kiegyensúlyozott arányai összességében erőteljesebb megjelenést kölcsönöznek az autónak." Máshol pedig: <"A végeredmény egy sokkal inkább nyújtott sziluett, amelyet kihangsúlyoz a dinamikusan emelkedő övvonal, az erőteljes vállak és az újonnan tervezett opcionálisan rendelhető 15 collos keréktárcsák." Na ja, erőteljes vállak. És tudják, mekkora a standard gumiméret? 13-as.

Maradjunk annyiban, hogy a Giugiaro, azaz az Italdesign rajzolta Kalos szedán a Bupyongban, a GM koreai tervezőstúdiójában készült Aveónál sokszorta harmonikusabb látványt nyújt, ahhoz képest, amennyivel az Aveo tágasabb a Kalosnál.

Mert tágasabb, a márkatulajdonos GM szerint sokkal, szerintem azért nem olyan sokkal. Húsz extra liter került a csomagtartóba, a kasztni 7,5 centivel hosszabb, négy centivel szélesebb, és eggyel magasabb, mint a Kalosé. Ez a gyakorlatban tágas helyet jelent az elöl ülőknek, épp elfogadható lábteret a hátsóknak. A 400 literes puttony tagadhatatlanul látványos, de a Daciának ugye 510 literes van.