Bemutató: Peugeot 308

A rénszarvasok remekül úsznak

2007. június 28., csütörtök 09:13
Garr Reynolds Oszakában él, és arról ír, hogy kell megragadóan előadni. Hangsúly a megragadón. És hangsúly az előadnin. Egy prezentációnak bele kell markolnia a hallgató szívébe: vagy meg kell cirógatnia, vagy rozsdás vasszöget kell belevágnia, a lényeg, hogy a szív állapotának az előadás végére meg kell változnia. Egyébként minek előadni? El lehet küldeni csatolmányként egy kivonatot.

I. KA-BLAMM!

Miért nem olvassa mindenki Garr blogját, a Presentation Zent?

Ha valaha szép új autót mutatnának be egy tizenkettedik századi katedrálisban, zenészekkel és elektronikával megtámogatva, kérem ne mondjanak olyanokat, hogy „egy helyben állva is úgy tűnik, mintha mozogna”. Mert ez a „holnap is lesz nap” és az „az nem lehet, hogy ne legyen valahogy” autóipari megfelelője klisében. És egy dolgot jelent: valaki lusta volt rendesen elvégezni a munkáját. Képzeljék el, hogy eljönnek a Totalcarra, és azt olvassák, hogy „a Ferrari motorjának hangja hasonlatos egy szimfóniához”. Nem gondolnák azt, hogy he?

Az ilyesmi úgy halad át a szíven, mint egy földrengés hullámai a kemény kőzetrétegeken. Villámgyorsan és nyom nélkül.

Mondják inkább, hogy „Karin vagyok, ez itt a legpengébb verda, amihez valaha textilt válogattam, és ott van benne a lelkem, a kesztyűtartóban, a szervizkönyv alatt, tessék megkeresni, vöröses”.

Szerény nördjavaslat

Kombinált Apple és Peugeot logókA nyolcas szériájú Peugeot-k utódainak utódainál el fognak fogyni a számok a háromjegyű kódok végeiről (feltéve, hogy nem hexadecimális számrendszerben vannak, de ez nem valószínű). Ezzel párhuzamosan az Apple által készített Mac OS X operációs rendszer valószínűleg elérkezik az Oroszlánhoz, ha csak nem petymegezik el: minden verzió egy nagymacska nevét viseli, a Gepárd, a Puma, a Párduc és a Tigris után most októberben jön ki a Leopárd.

Az OS X-ben az X valójában egy római tízes szám, ami pont alkalmas lenne a …09-cel megszakadó sor folytatására. A két cég pedig ezzel egyidőben köthetne egy stratégiai megállapodást, és kifejleszthetnék a tökéletes felhasználói felületet az autók számítógépeibe. Most, hogy holnap reggeltől a mobiltelefon már ki van pipálva . Számítógépes felületek tervezéséhez ugyanis az Apple-ön kívül a világon senki nem ért.

KA-BLAMM, szól ekkor az üstdob, és rőt köd kíséretében lehull a lepel a Peugeot 308-ról, a nyolcas sorozatú Peugeot-k első fecskéjéről. És tudják mi az első reakcióm? Az, hogy szép. Erről még később.

Kigyűjtöttem viszont a menedzserektől és dizájnerektől elhangzott, szexuális értelmű szavakat. Ezek a következők:

Behatolás: úgy, mint piaci penetráció, ami az elmúlt évben 7,4-ről 7,5 százalékra változott. Yeah!

Gyönyör: úgy, mint automobile pleasure, azaz magától mozgó plezúr.

Vibrátor: úgy, mint ülésvibrátor, azaz Lane Departure Warning System (Sávelhagyásra Figyelmeztető Rendszer). Ez az a kamera, ami nézi a felfestett sávot, és rezegteti az ülést, ha elbóbiskolva elkezdenénk sodródni a biztos halál felé.

Ami egyébként még a vibrátor csődje esetén sem biztos, hogy bekövetkezik, mert a 308 tele van energiaelnyelő zónákkal és légzsákokkal.

Hiába na, Franciaországban vagyunk.

Minden gyönyörűséges, vibráló behatolást felülmúl azonban az a félmondat, amit az egyik előadó mondott, miszerint „levadásztunk a parazita zajokat” (legalábbis az angol szinkrontolmács szerint: „we hunted out parasitic noises”). Mindenki, aki találkozott már a májmételyek és a sisztoszomiázist okozó hengeresférgek hangbéli megfelelőjével, tudja, hogy micsoda nagy dolog ez.

Száraz Nyirkos tények a 308-ról

Az autót szeptembertől lehet majd kapni, annyiba fog kerülni, mint a 307, azaz három és fél guriga körül indul.

Lesz hozzá három dízel és három benzinmotor. A PSA Peugeot Citroën és a BMW által közösen fejlesztett benzinesek:

  • 1,4 VTi (90 LE, 136 Nm)
  • 1,6 VTi (120 LE, 160 Nm)
  • 1,6 THP (150 LE, 240 Nm), mint Turbo High Pressure, azaz Magas Nyomású Turbó, ezt a Peugeot 207 Féline kiadásában teszteltük nemrég

A dízelek (amik mostantól vagányak, mert háromszor ennyi hengerrel egy HDi-motoros Peugeot 908 második lett Le Mans-ban ):

  • 1,6 HDi (90 LE, 215 Nm), ez 120 gramm szén-dioxidot termel kilométerenként
  • 1,6 HDi DPFS (110 LE, 240 Nm)
  • 2,0 HDi DPFS (136 LE, 340 Nm)

Az utóbbi kettő turbója változó geometriájú: nem kell Porsche 997 Turbót vásárolni!

Az autó 4276 mm hosszú (a 307-hez képest +74 mm) és 1498 mm magas (-12 mmm), tengelytávja 2610 mm (ugyanannyi), szélessége 1815 mm (+85 mm).

A választható gumiméretek: 195/65R15, 205/55R16, 215/55R16, 225/45R17 és 225/40R18. A drámaian leleplezett piros autón a katedrálisban természetesen ez utóbbiak voltak, jól is nézett ki.

A Michelin fejlesztett az autóhoz egy új abroncsot, Michelin Energy Saver néven, a sajtóanyag szerint ez „20 százalékkal optimalizálja a gördülési ellenállást”, bármit is értsenek optimalizálás alatt. 15 és 16 hüvelykes méretekben létezik, ha nagy dög tizennyolcas kerekeket akarunk, hogy jól nézzen ki az autónk, akkor a felár mellett olvadó sarki jégsapkával és haldokló bébifókákkal fizetünk.

Váltóból van ötsebességes kézi (illetve a 2,0 HDi-hez hatsebességes), és Tiptronic típusú, kézzel is kapcsolható automata.

Az autó tömege 1277 és 1421 kilogramm között mozog, felszereltségtől függően. Ebből háromféle van, Comfort, Premium és a csúcs Féline, azaz Macska. Az első kettőt fel lehet turbózni egy-egy plusz felszereltségi csomaggal.

De vajon mit gondol az autóról Bálint Zsófia, a Peugeot Magyarország PR igazgatója, aki civilben űrhajós társam ? Nézze meg:

II. Gótika

Zürichtől vadvirágokkal dúsan hintett mezőkön haladunk a bemutató helyszíne, az elzászi Guebwiller város Murbach apátsága felé. Az apátság az Archeopteryx építészeti megfelelője: az a hüllők és a madarak közötti, ez pedig a román és a gótikus építészeti stílus közötti átmenetet kapja el.

A gótikát elsősorban a könnyedség különbözteti meg a romántól. Nem vaskos, brutális támfalak hordják az épület súlyát a földig, hanem rafinált támpillérek és boltívek. Nem lőréseken kémlelik a benne ülők a külvilágot, hanem magas ívű üvegablakokon. Nem véletlen, hogy itt vagyunk. Mert amíg a román hódít például az amerikai autóiparban – gondoljanak csak a Chrysler 300C-re –, a Peugeot (és a Citroën) határozottan a gótikával szemez.

Semmi nem mutatja ezt jobban, mint a vezető feje búbjáig húzott szélvédő, és a 308-hoz is rendelhető üvegtető.

Nínó Karotta szerint sofőrként nézve a magas ívű szélvédő a legnagyobb dolog, ami az utóbbi években az autótervezésben történt. Nem lesunyt nyakkal, felfelé kémlelve figyelhetjük az utat, egy felülről zavaróan a látótérbe lógó izével, hanem csak úgy. Ahogy a világot egyébként figyeljük.

Mint valaki, aki jellemzően jobb hátul ül egy autóban, ugyanezt állíthatom az üvegtetőről az utasok viszonyában. Hátul ülni, kényelmes, dőlt pozícióba helyezkedni, és az orr hegyétől centikre kezdődő tetőkárpit helyett légköri tüneményeket szemlélni: páratlan élmény. Volt szerencsénk a napokban egy hasonló konstrukciójú autóban, a Citroën C4 Picassóban, megtenni négyezer kilométert , és pontosan ugyanolyan élmény a 3786.-nál is, mint a beleüléskor volt. Ha vesznek ilyen autót, vagy a PSA csoport bármelyik modern termékét, és csak egy nagy extrára van pénzük, ne gondolkodjanak tovább.

Szuper ötlet!

Ugye milyen irritáló, ha a gyerek felpakolja a kalaptartóra a pulóverét, és aztán, amikor elálmosodik, még a tetejére biggyeszti a könyvét is? Nem lehet kilátni tőlük. A 308 kalaptartója bizonyos felszereltségeknél fedeles rekesz, két kallantyúja van, így egyaránt nyitható az utastérből, és a csomagtartó felől is. A gyakorlati hasznát így állva nem lehet felmérni, de nekem messze a kedvenc apróságom.

Továbbra sincs viszont megoldva a hátsó fejtér. Igaz, egyszer megnéztem, és 188 centiméteres magasságommal a fehér férfiak felső három százalékába tartozom. Áthághatatlan fal a modern mérnöki tudomány előtt egy ilyen méretű test kényelmes elhelyezése egy autóban hátul? A Peugeot 308-nak már az elődje is a tágas beltérről szólt, ennek ellenére hátul a fejem egyszerűen nem fér el. Lehet hogy ez a probléma önt nem érinti, tehénkedő üléspozícióval és alacsonyabb testmagassággal orvosolható, de én szeretek egyenesen ülni, a boka vonalában végzett kettős amputációt pedig egyelőre még mérlegelem.

Nagyszerű viszont, hogy az ajtók tárolórekeszeit másfél literes palackokra optimalizálták.

Tovább internacionalizálva az amúgy is nemzetközi autógyártást, az autót egy brit tervezte. A kezét valószínűleg ugyanúgy szárított oroszlánbéllel kötötték gúzsba, mint a teljes Peugeot modellpaletta bármelyikének készítőjét, az autó ugyanis tökéletesen hozza a mai kötelező Peugeot-kellékeket. És a British Racing Green sem került fel a választható színek listájára. Van helyette Lacertasárga, amivel valószínűleg pompásan lehet szakítani az úton, az orvosi szaknyelvben ugyanis a laceráció kifejezés valamilyen képlet szakadását jelenti.

Viszont ennél sokkal nagyobbra tátott Peugeot-szájra számítottam. Még jobban kilógó nyelvvel. Ehhez képest teljesen harmonikus, nincs az a zavarbaejtő érzés, hogy egy planktonevő cetcápa ( Rhyncodon typus) érkezett vendégségbe kiakadt állkapoccsal.

Ha végignézik a képgalériát, gondoljanak arra, hogy ez egy elég nehezen fotózható autó, különösen a magam szerény fotográfiai tudása áll bele hamar a falba. Nem egy Ferrari F430, amiről fenthagyott lencsevédővel is lehetne jó képet csinálni. Fotókon viszonlag jellegtelen autó benyomását kelti, de élőben, még ha nem is egy Citroën C4-szerű formai vihar, határozottan szép látvány (főleg az opcionális rácsos hűtőmaszkkal). A feneke különösen, fotókon nagy potroh, élőben viszont furfangosan ível, és egyáltalán nem túl nagy. És bele lehet pakolni 432 liter cuccot.

III. A szokásos tiráda a funkcionális dizájn haláláról

Ki kell ragadnom egy bekezdést a sajtóanyagból, mert sötét felhőket fest:

„Hátul vízszintes vonalak »nyújták el« az autót, a hatás szándékos, azt a benyomást kelti, hogy a 308 elemében van az úton, sőt, eggyé válik vele. A nagyméretű hátsó ütköző is ezt az érzést erősíti, különösen a csúcsmodellben, ami stílusos diffúzorpanelt is tartalmaz – a 407 kupéhoz hasonlóan –, melyen két krómbetét kipufogók látszatát kelti.”

Szóval miért kell kipufogók látszatát kelteni? És a Peugeot különösen sáros az ilyesmiben. Ha jól emlékszem, a 207CC dízelmotoros változatán látható az a kipufogómegoldás, ami egy, a világba meredő, makulátlanul csillogó krómcsőből, és egy, a nyílása előtt szemérmesen lekanyarodó, láthatatlan, tényleges kipufogócsőből áll. Hogy ne kormozza össze a dízelfüst az autót, de azért mégse maradjunk szégyenben egy kályhacsöves rizsrakéta mellett a pirosnál.

Az a baj ezzel, hogy nem őszinte. Nem szellemesen csalafinta forma, nem a szemet játékosan megtévesztő forma, hanem egyszerűen hazug forma. És miért? Mert nemhogy nem következik a funkcióból, teljesen ellentmond neki. Ide vezet az autók mérnöki és formai tervezése között évről évre mélyülő szakadék. Pedig teljesen szükségtelen. A funkcionális dizájnnál szebb filozófiát még nem talált fel senki. Ha a forma a működésből következik, a működés pedig megkíván egy formát, akkor a végeredmény egyszerűen szép lesz, és nem kell ilyen hülyeségekkel foglalkozni.

És egészen biztos vagyok benne, hogy emiatt tűnik ma egy 16 hüvelykes kerék szánalmasan aprónak, míg negyven évvel ezelőtt a jövőből visszaküldött Lamborghini Miura 15-ös magnézium Campagnolói harmonikusak voltak. Ma gyakorlatilag nincs sportautó 19, de inkább 20 hüvelykes kerék alatt, és a 308 is a 18-as kerekekkel néz ki igazán jól.

Zenés kisfilm a bemutatóról

IV. A rénszarvasok remekül úsznak

Ha jól tudom, statikus autóbemutatót egyedül a Peugeot rendez. Furcsa műfaj. A bruttó 18 úton töltött órából például három telt a 308 társasáságban, ami a maga 17 százalékos hatékonyságával nehezen indokolható. Kompenzálnak, sőt túlkompenzálnak a nyűgért a brilliáns francia ételek, amik végeláthatatlan tálakon érkeznek. Mindegyikük apró műtárgy, ízelítőnek itt a százmillió, csokoládéba mártott eper közül néhány, és képzeljék még hozzá a legszebbet, amit sajnos nem fotóztam le: apró, női likőröspohárban szervírozott vaníliafagylalt, a tetején egy darab tökéletes málna, és kiáll belőle egy vékony mandulás karamell-lap.

Nem rossz állapot viszont a száraz pezsgő és a sonkába tekert sárgadinnyegömb, hogy elgondolozzunk az autón.

A 308 újabb lépés abba az irányba, amerre az autóipar sok éve halad. A pompás izoláció irányába, az automatizmus irányába, Spielberg Különvéleményének távvezérlelt, mágneslebegtetésű kapszulái felé.

Peugeot 308 – 2008

Menekülünk az autóktól.

Ragasztott üvegpanelekkel zárjuk ki a zajt, dizájner illatpatront illesztünk a középkonzolba, krúzkontrolunk, ha falnak megyünk, túléljük. Az autó, amit megismertünk gyerekként, a vas, amiben kézzel tolunk fogaskerekeket, ami hörög, ami megöl, ha nem vigyázunk, annak nemsokára vége.

Érthető.

Szívás azon dolgok sora mind, amik az autót autóvá, azaz szerethető, rajongással megtölthető mechanikává teszik. Az ilyesmik csak autóbuziknak valók. Ha ésszerű emberek vagyunk, menekülünk tőlük.

Mint a nyári tundra fekete szúnyogfelhőjétől a folyókban alva úszó rénszarvasok.

Ha kedveli a hozzáértő fotográfusok által végzett munkát, és megnézné a Peugeot 308-at más szögekből is, mint amikben én fényképeztem le, lapozza végig az autó hivatalos sajtófotóiból készült galériát (van benne kép a pontos belső és külső méretekről is).

Címkék:


h i r d e t é s

Totalcar áruház

javítókészlet, féknyereg
PEUGEOT J5 2.5 D Busz 1981-1990
2682 Ft
féktárcsa
PEUGEOT 309 1.9 Ferdehátú 1989-1993
7162 Ft
tömítés, hengerfej
PEUGEOT 407 SW 2.0 HDi Kombi 2008-2013
14506 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

Photos of the new BMW X6
Check out the second generation of BMW’s off-road coupé on these photos recently released.