Luxust a főépítésvezetőnek!

2005.06.30. 08:12

Adatlap Ssangyong Rexton Premium 2 Automata - 2004

  • 2696 cm3-es,soros 5 hengeres dízel
  • 165 LE @ 4000 rpm
  • 340 Nm @ 1800 rpm
  • 5 seb. kézzel kapcsolható automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    13.9 másodperc
  • Végsebesség:
    170 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    9.9 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    12.6 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    8.4 l/100km
  • 10 370 000 Ft
Legyünk méltányosak az építőipari kivitelezőkkel. Miért kéne az erdészek igénytelen pléhdobozával, megcsömörlött hedonisták vezeklési eszközével vagy rangban alacsonyabb drogdílerek barátnőinek szolgálati gépkocsijával járniuk? Van megoldás, ha az öltönyös-félcipős megrendelőt exkluzív körülmények között akarják terepbejáráson tájékoztatni a készültségi fokról, de momentán nem szánnak rá 15-20 millió forintot.

Az egyik legtalányosabb nevű autómárka egyetlen típusával sem találkozhattak eleddig olvasóink a TotalCar lapjain. Ez valószínűleg jót tett a SsangYong magyarországi elfogadásának, mivel a vitriolos tollú szerzők sok fricskát tudtak volna elhelyezni a kezdeti próbálkozásokon, főleg a korai Korandón. Mostanra kisebb támadási felületet hagyott a dél-koreai gyártó.

Ugyanis Magyarországon hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy a SsangYongnál kizárólag szabadidő-autókat gyártanak. Miközben közel 5,5 méteres (!) luxuslimuzinnal, nagydarab egyterűvel (7-9-11 főnek) és ötszemélyes + platós járgánnyal szintúgy hüledezésre késztetik a konkurenciát.

A Rexton tiszteletre méltó méretű és tekintélyes súlyú jármű. Terepjáró képességéről állandó vagy kapcsolható összkerékhajtás gondoskodik - persze a két tonna miatt bizonyos határokon belül. Le lehet térni a szilárd burkolatú útról, de csak ha a burjánzó rekettyés nyírott sövénybe szelídül. És akkor is csak óvatosan: a létraalvázas kaszni merev ugyan, de a lágy rugók miatt úgy dülöngélünk, mint húsvéthétfő délutánján a hagyományokat ápoló férfilakosság.

Ami kínos a hepehupás terepen, jól jön országúton. Lendülettel vágtathatunk át a legsiralmasabb szintbeli vasúti átjárókon, és nem kell feszülten koncentrálni a kátyúkra sem. Döccenni fog, főképp a hátulja (hogyne döccenne, a merev tengely a két kerékkel biztos van két mázsa), de a hangon kívül másból nem nagyon vesszük észre, hogy például áthaladtunk egy kóbor háziállaton. A szabad magasság a szörnyen lelógó (és a ruházatot lekászálódásnál koszoló) fellépő ellenére is legalább 20 centi, így a felújítás alatti 35. "főút" személyautókra már kifejezetten veszélyes gödreit is fölényes biztonsággal tudta le.


Az amerikai autókra jellemző himbálózás érdekes módon a kanyarokban nem zavaró. Nem tudom, a rugóút fogy el hamar, vagy a csillapítás változik progresszívre, mindenesetre az autó felé súlyos provokációnak szánt tempós kanyarvétel legfeljebb a külső íven szembejövőknek okozott rémületes pillanatokat. A felépítmény dőlése sem túlzott - egyáltalán, a futómű (ismerve a fél évszázados műszaki megoldásait ) minden várakozásomat felülmúlta.


Porcellio Scaber (pinceászka) a motortérben

A hajtáslánc már kevésbé, de ott magasabbra helyeztem a képzeletbeli lécet. Soros, öthengeres, közös nyomócsöves dízelmotor, diszkrét levegőtúlnyomással, égésterenként négy szeleppel: korszerű. A 165 lóerő, de főképp a 340 Nm nyomaték már nem ilyen imponáló: mások jóval kisebb térfogatból többet tudnak kicsiholni. Persze nem baj, hogy nem kihegyezett blokk van egy legkevésbé sem sportos járgányban - ez is viszi tisztességgel. Csak legyen türelmünk kivárni a bő másodpercet gázadás és reakció között. Henye voltam utánanézni, elektronikus gázpedált alkalmaznak-e, de annak áramköreiben szokott hasonló módon (sokáig) kódorogni a parancs.


A hátsó kereket hajtjuk, ameddig az érzékelők azt nem feltételezik, máshová is kéne adagolni az erőt. Bölcs döntés; igen vaskos első féltengelyek tudnák egyedül vonszolni a drabális testet (kisebb - terepjáróknak látszó - aszfaltbetyároknál alapesetben az első tengelyt hajtják). A műszerfalon virító gombsorral személyesen is beavatkozhatunk: 50-50 százalékban rögzíthető a nyomaték (hetvenes tempóig), ráadásul felező bíztat minket vakmerő tettekre.

Oszlassuk el a homályt


Korando 53LE
A márkanév jelentése iker (ssang) - sárkány (yong). A vállalatot (bármily fantasztikus) 1954-ben alapították, teherjárművek és buszok gyártására.

A nyolcvanas évek közepén felvásároltak egy honi terepjárógyártót. Ekkortól építik az '54-71 között készült Jeep CJ5-re megszólalásig hasonlító összkerékhajtású járgányokat. Nálunk is szomorítja tulajdonosát néhány 53 lóerős, dízelmotoros példány. Ennek rettenetes, buszszerű, elfajzott testvére a K9-es - semmivel nem különb, mintha valaki GAZ-ból buherál dzsipet.


Family
'88-ban jelenik meg a Family - állításuk szerint az első SUV (sports utility vehicle) Dél-Koreából. Erős túlzás sportosnak nevezni ezt a szép, Isuzura hajazó téglatestet.

Épeszű indok nélkül, de a Mercedes-Benz AG a kilencvenes évek elején beszáll az üzletbe. A gyümölcsöző megállapodás alapján kisteherautók, dízel- és benzinmotorok, valamint luxus-személyautó licencével erősödik a dél-koreai gazdaság.


Musso
'93-ban dobják piacra a nálunk is sikeres Mussót ("powered by Mercedes" - ugye, látott már?), rá egy évre felavatták a changwoni motorgyárat, azután az MB 100-ason alapuló Istana kisbusz jön. '96 hozza a ma is kapható, újabb Korandót.

Hiába minden buzgalom, az ázsiai gazdasági válság 1997-ben átcsap a SsangYong feje felett is. Kényszerű, a hitelezők által összeboronált frigy a Daewooval, a fejlesztési tervek azonnali iratmegsemmisítőbe tuszkolása, a kereskedelmi hálózat összeomlása vetnek árnyékot a következő esztendőkre. Különösen fájó lehetett a Daewoo felett uralmat szerzett GM áskálódása .


Chairman CM600
Az ikersárkány jókora szerencséjére a barátságtalan mamut engedte őket kiosonni a hátsó ajtón, így csak megjelenhetett a Rexton, az új Chairman és a már említett mega-egyterű, a Rodius. A nyereségesen gazdálkodó vállalat irodaházában tülekedtek a tőkével bőségesen rendelkező befektetők. A végső befutóban győztes (korábban a Rover felvásárlásával is kacérkodó) kínai Shanghai Automotive-ot virágcsokros koreai lánykák és hurráoptimizmus várta. A tettre kész fejlesztőgárda végre kiélheti szenvedélyét: pár hónap, és a Mussót felváltó Kyron is kapható lesz.

Már 1993-ban árultak Magyarországon SsangYongot, teherautónak vizsgáztatva. 6-7 évig futott a szekér, így sok száz Korando és Musso talált gazdára hazánkban.