Hogy került ki a pályarajz?

2008.04.24. 14:43
41 hozzászólás


Szalay Balázzsal beszélgettem arról, hogyan látja a versenyt mint résztvevő, illetve szervező. Kérdeztem a Greenfo által közzétett térképről, a környezetvédelmi dokumentumokról és arról is, hogy tényleg lesz-e folytatása itthon ennek a versenysorozatnak.


TC: Milyen indulóként részt venni ezen a versenyen, amelynek szervezésében is komoly részt vállaltál?
SzB: Azt gondolom, hogy nagyon kemény a verseny, a többi versenyző is azt mondta, hogy a dabasi és nagybányai szakaszok nagyon erősek voltak. Itt a veszprémi lőtéren pedig a pálya gyorsasága miatt kerülnek kihívások elé a versenyzők. Sokan kiesnek emiatt. Nekünk is az egyik ugratónál leesett az ékszíjunk, felforrt a víz, meg kellett állnunk, ezzel 10 percet vesztettünk. Szerintem egy nagyon jó versenyen vagyunk, nagy a küzdelem is, hiszen három másodperc van az első és a második között, ami négy nap után óriási dolog.

TC: Romániában a második nap leszakadt az eső, és rettenetesek lettek az erdei köves utak. A motorosok meg a quadosok nem voltak egyértelműen elragadtatva.
SzB: Minket annyira nem érintett, az autósok könnyebben vették ezt, hiába csúszott, maximum egy picit lassabban mentek. Igazság szerint az első nap sem volt száraz, hiszen akkor meg a hóolvadék nedvesítette a pályát. Összességében nagyon jók a pályák és nagyon fegyelmezettek a versenyzők.

TC: Azt mondtad, hogy kemények a pályák. Nem jelenti ez azt, hogy túl kemények? Nagyon sok jármű sérül a versenyen.
SzB: Hát ez tereprali, nem rali, nyilván azért veszi túlságosan igénybe az autókat, mert valaki gyorsan megy. Itt a gyorsaság meg az igénybevétel egyenesen arányos. Szerintem pont jók a pályák és ha könnyűek lennének, akkor azért panaszkodnának a versenyzők.

TC: Nekem kevésnek tűnik a nézőszám, kicsit csalódás. Egy magyar ralin többen állnak a szalag mellett mint most. Hogy látod ezt?
SzB:  Ez tény, de amikor a Hősök teréről elindultunk rengetegen voltak, amikor visszatértünk Debrecenbe több mint 10 ezer ember várt minket. Az első dabasi versenyen voltak szép számmal, a másodikon szerintem az eső miatt voltak kevesen. Tény, hogy itt a lőtéren most nincsenek sokan, de megmondom őszintén mi nem nagyon bánjuk, mert így kisebb a veszély, hogy bármi baleset történik. Meg hát munkanap van.

TC: Igaz-e az, hogy voltak olyan engedélyek, amelyek nem voltak érvényesek a rajt pillanatában?
SzB: A rajt pillanatában még volt olyan, ami nem volt jogerős. A rajt után fellebbezett az egyik zöld szervezet, de akkor már régen lementünk a dabasi versenyen. Megkaptuk az elsőfokú engedélyt, így mi engedéllyel mentünk a pályán, teljesen szabályszerűen jártunk el.


TC: A Greenfo publikálta az első gyors pontos pályarajzát a verseny előtt. Egyrészt hogy juthattak hozzá, másrészt miért nem jelentette ez azt, hogy nem rajtolhat el a verseny?
SzB: Nagyon sajnálom, hogy a zöld szervezetek így jártak el. A verseny előtt három zöld szervezetettel is tárgyaltam, háromnak megmutattam és odaadtam a verseny útvonalát, akik megígérték, hogy ezek titkosak és náluk maradnak. Ennek ellenére kiadták, biztos, hogy tőlük került ki, nem örültem neki, hogy publikálták. A versenyt ezzel nem lehet ellehetetleníteni, hanem igazából csak bosszúságot okoznak nekünk, és ezzel próbáltak meggátolni minket, hogy betartsuk azokat a szabályokat, amik elő vannak írva a környezetvédelmi engedélyben. A nézőket csak a nézői pontokra volt szabad Táborfalván engedni, ezért is nem publikáltuk a pályákat, hogy ne tudjanak az emberek bemenni.

TC: Tehát ezek a szervezetek visszaéltek az együttműködési szándékoddal?
SzB: Meglepett, mert én úgy gondolom, hogy az adott szó sokat számít, csalódtam sok emberben.

TC: Hallottam olyan hangokat, hogy ennek a versenynek lesz itt Magyarországon folytatása. Milyen tervek vannak?
SzB: Elméletileg igaz, hogy gyakorlatilag pontosan hogy alakul, azt nagyon nehéz megmondani. Ha lement ez a verseny, majd levonjuk a végső következtetést. Ha úgy döntünk, hogy lesz folytatás, akkor is lesz egy évünk, hogy előkészítsük a pályákat, nem kell ilyen hirtelen csinálni. Azt gondolom, hogy a Környezetvédelmi Minisztériummal együttműködve próbáljuk majd kijelölni a pályákat.