Járjon ön is hokedlivel

2010.10.01. 01:01
9 hozzászólás

Külön csarnokot szenteltek az alternatív hajtású autóknak a 2010-es Párizsi Autószalonon. Még egy egy gokartpályához hasonló elkerített részt is felépítettek a csarnok egyik végében, ahol a furábbnál furább járgányokkal lehet megtenni egy-egy rövid próbakört, hogy megérezzük az amperszagú jövő ízét. A Nissan Leaf és a Renault Fluence ZE - az emberi léptékű villanyautók - óriásnak számítanak itt: a mopedautók őshazájában, a franciáknál ugyanis rengeteg apró elektromos járművet kezdtek el gyártani kisebb-nagyobb darabszámban.

Már távolról szemet szúrt a placcon egy roppant dizájnos törpe. Mintha egy ügyesen zsugorított Kia Soul lenne, Ferrari 458 hátsó lámpákkal. Bár ne mentünk volna közelebb.

SimplyCity SC4P - messziről szép

Szó se róla, ügyes koncepció a SimplyCity SC4P. Belelapátoltak négy kis ülést az alig három és fél méteres apróságba, akku nélkül mindössze 400 kiló a súlya, és kétféle akkumulátorral is kapható: hagyományos ólom, illetve lítium-ion csomaggal. De a kivitelezése egyszerűen slendrián. Még szemet hunyna az ember a rondán varrott, kényelmetlen üléseken, hiszen úgyis csak egy városi autó. De az ajtó például olyan bizonytalan benyomást keltett, hogy alig mertem óvatosan becsapni, amikor éppen nem figyelt oda a kirendelt hosztesz.

Pedig adatait tekintve versenyre kelhetne akár a Revával is. Már a tizenötezer eurós ólomakkus kivitel is képes nyolcvannal száguldani, akár nyolcvan kilométer távolságra. De aki nem sajnál huszonháromezer eurót a lítium-ion akkus SC4P-re, százötven kilométerre is eljuthat egyetlen töltéssel. A franciák ráadásul kétezer euró támogatásban részesítik a merész vásárlókat, amivel az olcsóbb változat egészen elérhető árkategóriába kerül.

A belső kivitelezése botrányos

A gyártónak egyébként egész terebélyes modellpalettája van: kisáruszállítótól elsőkerék-hajtású villanybringáig gyártanak mindent, ami konnektorról tölthető.

Sokkal kifinomultabb termékeket készít viszont a Bellier. A kétüléses Jadénak egészen autószerű belseje van: a műszerfal talán egy Peugeot-ból lett átemelve, a lámpák pedig nem másból, mint az éppen kifutó Swiftből. Azért nem csak úgy, hanem tuning kivitelben - így nyilván elegánsabb hatást kelt a huszonegyezer eurós mopedautó. Műszakilag meglepő technológiákat vonultat fel: lítium-polimer akkumulátort 250 ezer kilométeres élettartammal, kefe nélküli villanymotort, üvegszálas karosszériát, és két-háromszáz kilométer hatótávolságot. Létezik mopedautó kivitelben is, 45 km/h-ra korlátozott kivitelben, de a határoló nélküli kisautó akár 75-tel is képes repeszteni.

Érezhették a gyártónál, hogy kicsit túl vastagon fogott a ceruza a kalkulációnál, ezért az autó legdrágább részét, az akkumulátort, havi részletre is lehet lízingelni, ebben az esetben egészen vonzó, tízezer eurós áron kínálják a Jadét.

Sajnos, nem valószínű, hogy az ehhez hasonló, három-ötmillió forintért kínált, harmadik autónak hobbiként tartható fedeles hokedlik ellepnék a hazai utakat, egyszerűen nem áll arányban az áruk a használati értékükkel. De mindenképpen jó irányba haladnak a franciák, mert legalább már jó ránézni ezekre a legújabb fejlesztésekre, és ha kicsit csiszolnának még a minőségen, a termék már egészen kívánatos lenne.

Kívánatos, de nem annyira, mint az EDF francia energiaszolgáltató által szponzorált jégrali-autó. Ez a Duster-héjú kékséghez hasonlóan Trophée Andros versenyekre készült, amelyből már kizárólag elektromos hajtású autóknak is kiírtak egy bajnokságot. Jól teszik - jobban nem is lehetne népszerűsíteni a villanyautók élményfaktorát, mint a ralikrosszhoz hasonlóan látványos néhány körös versennyel.