2015.11.06. 16:12 Módosítva: 2015.11.07. 10:49
18 hozzászólás

Aki olvasta az előző Fortepan-összeállítást, az nyugodtan ugorja át a bevezetőt, és csapjon a közepébe. Aki nem, annak röviden elmagyarázzuk, mi is ez.

Régi fotókat nézegetni jó, különösen, ha az ember történetet is tud kapcsolni hozzájuk. De mi van, ha megfordítjuk a sorrendet? Kollégáink sztorijaihoz válogattam fényképeket, amelyek általában csak az évszám miatt kapcsolódnak a delikvenshez.

Megkértem a szerkesztőség tagjait, mondjanak nekem 1914 és 1990 között olyan évszámokat, amelyek számukra valamilyen oknál fogva érdekesek, fontosak, mondják meg azt is, miért. Nem árultam el, mihez kell a lista, nehogy befolyásolja őket válogatás közben - 1914-et direkt megtévesztésből jelöltem meg, mert ha 1900 és 1990 közötti évszámot kérek, többen gyanút foghattak volna. Én pedig végiglapoztam a Fortepan, Magyarország legnagyobb online fényképgyűjteményének kollekcióját, ahol 1900 és 1990 közti fotókat böngészhetünk, és képet rendeltem a sztorikhoz.

A gyűjtemény óriási, ezért általában „autó” vagy „motor” szavakkal szűkítettem a listát, de így is baromi hosszú ideig válogattam a képek között. Nehezen ment a gyűjtés, folyton elkalandoztam. De végül csak összeállt: ilyen volt az élet Magyarországon azokban az években, amelyek a Totalcar szerzőinek valamiért fontosak. Szerzőink, munkatársaink ábécésorrendben, az általuk választott évszámok növekvő sorban követik egymást. 

( Az első részt erre a linkre kattintva olvashatják.)

Éder Szilveszter

1960: apu születésének éve

Az ország folyamatosan fejlődik, épül, szépül. Ami nem nagy csoda, ahonnan 1945 után indultunk, csak felfelé vezethetett az út. A hatvanas években elborítják Magyarországot a hévízi buszállomáshoz hasonló stílusban tervezett, modern épületek és a formában, hangulatban tökéletesen passzoló bútorok. Az ék és kúp alakú lábakon álló asztalok, székek, az ezekre rímelő formájú alumínium ajtófogantyúk még évtizedekig velünk voltak.

1964: anyu születésének éve

Amennyire az Éder családnak fontos év 1964, legalább annyira jelentős Budapest és az ország számára is. Hiszen ekkor adták át a forgalomnak a főváros közepén a modern, légies formájú Erzsébet hidat is. A második világháborúban felrobbantott eredetinél jóval szélesebb hidat már nem lánchídként építették meg, a pályatestet masszív kábelek tartják. A terheléspróbán készült képeken is látható, eredetileg villamos is közlekedett rajta, de a kettes metró megnyitása után ezt a vonalat 1972 végén megszüntették. Sokak számára még ma is ez az a dunai híd, amelyen az ország egyik végéből a másikba tartva átszeli Budapestet.

Tudta, hogy az Erzsébet híd tetején háromtermes mozi is van?

1988: A Peugeot-nk gyártási éve, amiben leéltem a fél életem

1988-ban magyarok tömegei kapták meg a világútlevelet. Azt a kis füzetecskét, amivel most már kis túlzással bármikor, bármelyik országba utazhatunk. Megszűntek a korlátozások, irány nyugat! Sokan a teljes rokonsággal az utastérben (mert nyugati valutát még ekkor is csak korlátozottan, a kiutazók számának megfelelő mennyiségben lehetett hivatalosan kiváltani és kivinni) utaztak Ausztriába, hogy aztán a csomagtérben és a tetőcsomagtartón videomagnókkal, hűtőládákkal megpakolva jöjjenek haza - a gorenjés korszak volt ez, mint ahogy sokan ismerjük. Ugyanakkor sokan társásutazásokra indultak, hogy végre tényleg világot láthassanak. Mi mással is mehetne portyázni a magyar, ha nem Ikarusszal? Gyanítom, a kép láttán most nagyon sokaknak villannak be az út szélén szereléssel, kerékcserével eltöltött órák, fülükben hirtelen felcsendül a visító hátsókerékagy-bolygómű éneke, és szájukban érzik a szalámis szendvics meg a rántott hús ízét.

1990 Elköltöztünk Ajkára és már úton voltam én is

Még szerencse, hogy a széna egy minden politikai rendszertől független, ugyanakkor vitaminban dús száraztakarmány, így nem kellett gyakran átnevezni, ellentétben a mellette elterülő, nagyobb budapesti térrel.1879-ig mindenki Johannes Platz, azaz János tér néven ismerte, onnantól viszont folyamatosan Széna tér áll a táblákon. A terület maga azonban igen sokat változott az elmúlt huszonöt évben.

A Margit körúton látható Ipari Minisztérium épületét mára lebontották, igaz, a bontási munkálatok szó szerint nagy port vertek fel: először tavaly májusban sikerült úgy összedönteni az épült egy részét, hogy járókelőket és autókat is veszélyeztettek vele, majd augusztusban a körúton haladó autók közé, az úttestre hullott a bontási törmelék. A Minisztérium mögötti Ganz-csarnokot idén bontották el, de annak a pár, a kép közepénél látható háznak még a kilencvenes évek végén kellett mennie, mert oda, az üres, parkolóként szolgáló placcra épült fel az azóta is hibás magyar helyesírással szereplő Mammut két épülete. A képbe belógó Széll-Kálmán-Moszkva-Széll Kálmán téren még napjainkban is komoly átépítések zajlanak, ezen az indexes videón nyomon követhetik a változásokat. Érdekes, hogy a Széna téren alig látni nyugati autót, talán még a taxik között sem. Pedig kellett itt olyannak lennie néha, hiszen négy évvel korábban Csikós itt, a Mammut I helyén levő parkolóban vette meg első autóját, egy Fiat 500-ast, majd a kép készítése után alig két évvel szintén e helyen, a tér jobb alsó sarkában álló taxidroszton vásárolja majd meg éjjel kettőkor élete első saját állólámpás Mercedesét is.

Göbölyös Zsolt

1964 – Az első 911, nekem ez meghatározó

Ebben az évben jelent meg az első Porsche 911, ami ugye, autótörténeti szempontból valóban fontos mérföldkő. Kevés menőbb dolog lehetett akkoriban, mint egy csillogó Porschéval megjelenni értő társaságban, de meggyőződésem, hogy játszótéri körökben minimum ilyen menőség lehetett egy egyedi építésű, Gaz–69-et formáló pedálos kisautóban feszítve regulázni a KRESZ-park renitenskedő rollereseit. Nem is kérdés, legalább annyival állt magasabban az úttörők ranglistáján egy ilyen pedálosban tekerő pajtás a többi kisdobosnál, amennyivel gyorsabb volt egy Porsche egy Bogárnál. Nagyon kíváncsi lennék, ki készíthette ezt a nagyon igényes karosszériájú kisautót, mert ez a minőségi, egyedi gyerekjáték igazi mestermunka, gyanítom, nem valamelyik szocialista ipari vállalat ontotta magából, élőben még soha nem láttam, igaz, a Fortepan egy másik fotója szerint legalább két darab készült (kattintsanak csak a linkre, van ott még pedálos Csepel teherautó és egyéb nyalánkságok).

1969 – első Bogaram gyártása

Göbi első Bogara ebben az évben készül el Wolfsburgban, és ugyancsak 1969-ben lett a képen látható Anton Voglberger Európa-bajnok a Formel V-sorozatban. Ezek, a népligeti versenypálya rajtjánál várakozó versenyautók is mind Bogarak valahol – az első futóművük, fékjük, motorjuk, váltójuk Volkswagen Bogár alkatrész. Aki ennyi alapján lesajnálja ezeket az 1300 köbcentis szivarkákat, az biztosan nem tudja, hogy akár 190-nel is képesek voltak száguldani ezek a fordított motoros versenyautók (igen, a Bogár-motort 180 fokkal elforgatva, építették be, így ezek középmotorosok). A sofőrrel együtt465 kilós gépek akár 1,6 G-s oldalgyorsulással tudtak kanyarodni, és olyan neves versenyzők is mentek ebben a szériában, mint Jochen Rindt, Niki Lauda, Emerson Fittipaldi és Keke Rosberg.

1971 – én :-)

Magyarország igazán furcsa hely volt az 1970-es évek elején. Annyira, hogy még magam is meglepődtem, mikor megláttam ezt a fotót. Az is meglepett, hogy volt már akkoriban BP benzinkút az országban – én csak Shellre és Agipra emlékeztem a nyugatiak közül (pedig a Körszállónál is állt akkor már régesrég egy - Csikós). De nézzék csak a kútfejet: keverednek rajta a mértékegységek. Emlékeim szerint a hetvenes években még nem mindent számoltunk az SI mértékegységeiben, de nem is az a furcsa, hogy literben (amiről csak most tudtam meg, nem is SI-mértékegység) méri a benzint az óra. Még azon is át tudnék ugrani, hogy németül tüntették fel az összeget és a kiadott mennyiséget. De hogy az M1-M7 kivezető szakaszán dollárért is lehetett tankolni, az egészen elképesztő.

A dollárbolt fogalmát ismertem, a nyolcvanas években mi is rendszeresen jártunk be az ilyen (Konsumex-)boltokba szájat tátani, Milka csokiról álmodozni, Matchbox és LEGO katalógusokat kunyerálni, nyugati mosóporok illatát magunkba szippantani. De hogy benzint is lehetett dollárért venni, azt nem tudtam. Vagy csak félreértés az egész, és a vadonatúj kútfejen nem írták át a szöveget? Nem hiszem, Németországban márkában fizettek a kutakon. Egyébként ezen a benzinkúton készült egy másik érdekes fotó is, olyan autókkal a képen, hogy az ember csak pislog: BMW 327 kabrió, és ha jó látom egy hófehér Mazda 1800, azaz japáni nevén Luce – nem tudnám megmondani, melyikből van ma kevesebb Európában.

1989 – első saját  autóm, a 986 M

A Zaporozsec minden alapot megadott a göbölyösi Bogár-mániához: léghűtés, farmotor, népautó. Hiába volt megkímélt, keveset futott a Zapó, csak az nem romlott el rajta, ami előtte sem működött: szinte két kézzel tolta a Göbit a Bogarak felé. Nem számít, ha egyszerű a technika; ha nem rendes anyagokból, rendes minőségben csinálják meg, a kőbalta is tönkre tud menni. Drámaian szar volt. Úgy búgott mind a négy kerékcsapágy, hogy nem hallottad a motort. A motor kétszer lett szelepégett, pedig nem hajtottam, ami max max max 90 km/h- t jelent. Imádtam a formáját, szerelmes vagyok most is bele, de soha többet.” Nem csoda, ha ezek után valaki a Volkswagen Bogarak megbízhatóságát a mai napig mániákusan szereti.

Érdekes tény, hogy bár viszonylag ritka autó volt a Zaporozsec, a szerkesztőség két tagjának életét is megkeserítette: Winkleréknek is volt szerencséjük egy vadonatúj darabhoz.

Kőbájker

1977: Star Wars

Klassz kis kép ez: a Vitray Tamás-féle Csak ülök és mesélek című műsor egyik részéhez készül éppen anyag. A Magyar Televízió szolgálati Volgájából lóg ki a stáb, a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Ongán, a Rákóczi utcában készül interjú a Babettáján pózoló Szommer Erzsébet ápolónővel, aki akkoriban a megye egyetlen női labdarúgó-játékvezetője volt. Valahol ott készülhetett a fotó, ahol a Google Maps-en egy Fiat Brava áll. A környéken Babettát még találhat az ember, de M24-es Volgát már nehezebb lenne felkutatni, még a Robur buszok is tovább húzták – igaz azokat a rendszerváltáskor hazatelepülő szovjet katonák nem vásárolták fel villámsebesen.

1982: megszületett a Sárkány

Úristen, micsoda kép! Motorostalálkozó a komenizmusban? A III. kerületi Laborc utcában készült, a Barátság (óbudai) Szabadidőpark területén. Ebben az évben a magyar motorosokat a Honda lovag című japán film tartotta izgalomban – sajnos sosem láttam, de akik igen, fátyolos szemmel emlegetik –, de jól látszik, itthon inkább MZ-lovagokkal találkozhattak a honi hercegnők.

Ez valami nemzetközi találkozó lehetett, látni keletnémet rendszámokat meg más, a szememnek ismeretlen táblákat is. Érdemes csemegézni a tuningolt Emmcetteken : egyiken nagy sportidom, amibe Wartburg-fényszórót integráltak, és az irányjelzők is 353-asról származnak. Mellette, ha jól látom Jawa, rajta üvegszálas műanyagból készült fejidom, kispolszki index, és Škoda visszapillantó teszi teljessé a képet. MZ TS-ek mindenfelé, de egy akkor nálunk botrányosan menőnek számító ETZ-t is ki lehet szúrni (persze, NDK-s rendszámmal), de van pár BMW, és sornégyes japán is a tömegben, sőt Pannóniát is találhatunk. Ki tudja, milyen találkozó volt ez?

1989: Honda VFR 750 RC 36 kifejlesztése

Határnyitás, Hegyeshalom. Ez a kép azért elég sokat elmond arról, mekkora volt a különbség a határ két oldala közt. Míg a nyugati oldalon sokan a Honda VFR 750 RC-t csodálták, a technikai és gazdasági színvonal keleten nagyjából ez volt: rozsdás, lemattult Wartburgok, amiket kis túlzással csak a korrózió és a fakó fényezés különböztetett meg a vadonatújaktól. Egy ilyen Warnyúból nézve egy VFR nagyobb scifinek tűnt, mint Pirx kapitány kalandjai.

1990: vége a nyolcvanas éveknek, azaz az emb eriség legjobb évtizedének. Innen már csak lefelé.

Egyértelműen korszakválasztó év, ezen szerintem senki nem vitatkozna. De ha a részleteket nézzük, van pár apróság, amit vizsgálva nem ilyen egyértelmű, hogy rosszabb lett, mint előtte. Itt van például ez a kép, egy rakás mentőautóval. Ez a látvány nekem mindennap megvolt, erre jártam suliba. És hát ezeket a Nysákat szerintem az égvilágon senki nem sírja vissza, akkora határ fosok voltak. Vizuális környezetszennyezés volt mind, a minőségükről meg beszélni sem érdemes, 1990-ben nagyjából 30 éve elavult konstrukciónak számítottak. Ettől persze, ha ma meglátok egy szép példányt (szerencsére a Mentőmúzeumnak is van), bepárásodik a szemüvegem. Háttérben a Mobil üzlet, ahol Simsonhoz, MZ-hez lehetett alkatrészeket venni, de talán komplett motorokat is.