Nagyon gyors Volkswagenekben rettegünk

2016.10.02. 07:11
5 hozzászólás

Napjainkra erősen átértékelődött az erős autó fogalma, hiszen egyrészt a gyártók is egyre magasabbra emelik a tétet a teljesítmény-versenyben, másrészt a Youtube térnyerésével is egyre több esztelenül erős autót láthatunk. 4-5-600 lóerőre csak legyintünk, hiszen a szomszéd Józsi tegnap megosztott egy videót valami 1200 lóerős kettes Golfról, ami legyorsult egy Bugatti Veyront.

Pedig már 300 lóerő is rengeteg. Más látni és más megtapasztalni, főleg versenypályán, ahol az aszfalt hibátlan, és nem ugrik elénk váratlanul a kalapos skodás. Mivel hétvégén rendezik az idei Volkswagen találkozót, nem maradhat ki az újságíró-fosató kör, két nagyon gyors Golffal, egy R-el és egy GTI-vel. Alapból az R-hez futna oda az ember, hiszen már csak az összkerékhajtás miatt is keményebb dolognak tűnik, pedig az igazi hárdkór ma itt a GTI, hiszen ez egy Clubsport S kivitel, amivel felállították az elsőkerekes autók rekordját a Nürbrgringen. Nem olyan, konkrétan ezzel futották a 7:49-es időt: nincs hátsó ülése, van viszont egy tisztességes bukócséve, semi-slickeken gurul, a 300 lóerőre húzták a kétliters TFSI-t. Ekkora erő könnyedén füstté alakítja az ívbelső kereket, ezért egy elektronikus vezérlésű, mechanikus önzáró diffi dolgozik alatta, és ami a legmeglepőbb: nem duplakuplungos automata a váltója.

DSC07319

A Volkswagen minden lehetséges fórumon igyekszik hangsúlyozni, hogy a DSG váltó mennyivel gyorsabb, gazdaságosabb és versenyautósabb, mint a hagyományos kézi, de profik kezében még mindig a H-séma az igazi. Amikor egy tempós kanyarból kell kihúzni az autót, vagy keresztbe csúszva gázzal kell egyensúlyozni a sodródó fart, jobb, ha nem vált el a piros tartomány legtetején sem. És nem csak a rekorder GTI-ben, de az összkerekes, szintén 300 lóerős R-ekben is van kuplungpedál. Ezek a Volkswagen Driving Experience autói, ez a csapat a legkülönfélébb útfelületeken bemutatózik és autóztat, most is ők visznek minket körbe.

DSC07321

Az R-rel kezdek, ezek majdnem széria autók, a különbség csak annyi, hogy a havas és murvás bemutatók miatt a Passat rugóit tették alá, így nyertek némi hasmagasságot, és a kisebb felnikre ballonosabb gumikat húztak, hogy bírja a felütéseket. Nem olyan rég mentem a Hungaroringen egy 700 lóerős Nissan GT-R-rel, azt viszont egy lelkes amatőr vezette, most viszont Ronny Wechelberger a sofőr, aki hatszor állított fel világrekordot kézifékes párhuzamos parkolásban, de erről majd később. A boxból kihajtva tisztességesen megindul, azzal a jellegzetes hullámban érkező erővel, ahogy csak egy erős turbómotor tud. Álló helyzetben jónak tűnnek az ülések, kellemesen fogják az ember combjait és hátát, de amikor megjön az első kanyar, bizony kiderül, hogy ezek az ülések inkább a szemnek, mint a versenypályának szólnak. Ha nem kapaszkodnék és nem lennék bekötve, már a célegyenes visszafordító után Ronny ölében ülnék.

Az első kör laza, íven autózunk, de a második körre ígértek egy kis mókát. A célegyenes végén 200 feletti tempóról lassítunk 120-ra, Ronny belengeti az autót és négy elpörgő kerékkel keresztbe csúszva rajzolja az ívet. Ide lenne kevés a duplakuplungos váltó, hiszen mindezt harmadikban, a tiltástól milliméterekre innen táncoló fordulaton adja elő. Kell a lendület, mert még a jobb egyről is érezni, hogy bitang stabil gép a Golf R. Ezzel a metodikával végigkenjük az összes kanyart, aztán szinte még gurul az autó, amikor kikapnak belőle, és átültetnek a GTI Clubsport S-be.

DSC07318

Itt nincsenek őrült driftek, a hátsó ülés hiánya miatt ugyan néha el-elpattog a hátulja, de kanyarban nincs apelláta, atombombával nem robbantanának le az útról. Az R móka volt és kacagás, de a GTI élesen, keményen fordul, orrtolásnak vagy béna somfordálásnak nyoma sincs, az autó azon az íven fut, amit a pilóta megálmodott. Várom, hogy elmelegedjen a gumi, vagy puhuljon a fék, de kanyarról-kanyarra egyre keményebb az oldalgyorsulás. Durva belegondolni, hogy ez az autó ugyanarra a technikára épül, mint az 1000-es, háromhengeres alapmodell.

Egy Polo R-el elvittek minket kézifékes parkolást tanulni, két bála közé kellett volna beállni úgy, hogy kézifékkel oldalazva csúszunk be. Ronny rekordjánál 5-5 centi maradt a másik két parkoló autó és közte, de ezt felülmúlták, 3 centivel, most gyakorol, hogy visszaszerezze az elsőséget. Mi egy gyári Polo R-el próbálkozunk, csak a 80 centis karú hidraulikus kézifék az utólagos extra. Négyszer próbálkozom, negyedikre már majdnem jó, de akkor meg a bálát ütöm ki, nem egyszerű pontosan kikuplungolni, kéziféket húzni, kormányt tekerni, mindezt a megfelelő mértékben. Miután kétszer nem csúszok el a helyig, egyszer pedig kiütöm a bálát, más megvilágításba kerül az az 5-5 centi.

DSC07320

Jó szórakozás ez is, van benne kihívás, de az igazi a Clubsport, ahogy kanyarodik, ahogy féktávot vesz, ahogy kigyorsít. Versenytempóban közlekedni versenypályán intenzív élmény, még akkor is, ha az ember csak az anyósülésen ül. Persze örülnék, mint majom a farkának, ha vezethettem volna, de a GTI így, egy profival volt az igazi erődemonstráció, hiszen ő ki tudta autózni, amire valóban képes az autó. És ez még a jobb egyről is rengeteg. 

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.