Francia egyterű, 230 ezer kilométer után. Horror?

2018.01.21. 14:46
53 hozzászólás

Az Én autóm a Totalcar autófenntartási kalandsorozata, mely az olvasók élményanyagából merít. A korábbi epizódokban volt már turbódízel Volvo, Lexus-suv, a rohadási hajlama miatt rettegett Mercedes, persze rozsda nélkül, ezúttal pedig valami egészen más következik. Istvánnal tavaly szeptember óta levelezünk, ő viszont több mint tizenöt évnyi szerviztapasztalatot zúdított a nyakamba a családja Citroen C8-ával kapcsolatban.

Ezeknek a nagy egyterűeknek az ára mára bezuhant egymillió forint környékére, így nem csoda, ha sokan számításba veszik őket, amikor családi autót keresnek. A Citroen C8 az Eurovan 2 sorozat tagja, némi átmaszkírozással nagyjából egy időben forgalmazták Fiat Ulysse, Peugeot 807, Lancia Phedra néven is és a 2002-től 2014-ig gyártott típuscsaládhoz összesen kilencféle motort lehetett rendelni.

Az alapot a kétliteres benzines jelentette, de az EV2-k kaphatóak voltak 2,2-es, szintén soros, négyhengeres és háromezres V6-os motorral, valamint többféle PSA-eredetű, közös nyomócsöves dízellel is. A nagy forgatónyomaték-alacsony fogyasztás kombináció miatt elvileg a dízelek ideálisak ehhez az autóhoz, ám mivel az Eurovan 2 nem mai konstrukció, éppen ezekkel kell a leginkább vigyázni. Nehézkes szerelhetőségük és összetettségük, illetve a common rail rendszer drága elemei miatt súlyos szervizszámlákkal tehetik pokollá a valahányadik tulajdonos életét.

Olvasónk hat éve, a család bővülése miatt döntött úgy, hogy lecseréli az addigi Citroen Xsara Picassóját és mivel az teljesen problémamentes volt, logikus iránynak tűnt a franciák egy számmal nagyobb egyterűje, a C8. A 2003-as évjáratú autó magyarországi első tulajdonostól, 160 ezer kilométeres korában került új gazdájához és micsoda szerencse, az illető épp ugyanolyan pedáns ember mint István.

Bár a az autó külseje és beltere a vásárláskor már a családi használat tipikus nyomait viselte: karcok, horpadások itt-ott, kiült vezetőülés, csoki és egyéb foltok a kárpitokon, a részletes karbantartási jegyzék és a teljes működőképesség meggyőzte Istvánt.

A későbbiekben felváltva hordta a Citroënt a hódmezővásárhelyi márkaszervizbe és egy Bosch szervizbe. Folytatta az első tulajdonos által elkezdett táblázatot is és persze már az elején helyreállíttatta az autó meglévő hibáit, például felújíttatta a vezetőülést. A mára kialakult többoldalas javítási, karbantartási összesítésben ott sorakozik az utóbbi tizennégy év minden jelentős és jelentéktelen műveletének nyoma, illetve ezek költségeinek zöme.

Ha kicsit átpörgetitek az eseménynaplót, látni fogjátok, hogy a legnagyobb egyben elköltött összeg, tavaly novemberben közel 200 ezer forint volt. Ebben az első fotómű és a kormánymű bizonyos alkatrészei, illetve az ABS-szenzorai, valamint a kerékcsapágyak ára és a munkadíj szerepel.

A költségtáblázatért kattintson ide!
Számla kelte Km óra állása, szerviz neve Javítás leírása Felhasznált főbb alkatrészek és anyagok Fizetett összeg
2017.11.15. 228.474 KA Bosch Service motordiagnosztika, első stab. rudak, kormányösszekötő és turbócső csere, bal első kerékcsapágy csere, diagnosztika ABS szenzor, stab. rudak, kormányösszekötő, kerékcsapágy, gyári turbócső, futómű állítása 192.055
2017.09.20. 226.800 Citrohod HMVhely vákuumkör javítása, tükörborítás csere, fényezés, sebváltó szoknya csere vákuumszelep, tükörborítás, sebváltó szoknya, gumiharang, kapcsok, stb. 52.319
2017.09.08. 226.400 Citrohod HMVhely diagnosztika    16.010
2017.08.10. 225.239 KA Bosch Service olajcsere, szűrők (pollen, olaj, levegő) cseréje, motorvédő burkolat, izzó csere Fuchs 5W 30 motorolaj, Tungsram égő, Hengst szűrők 44.980
2017.03.16 218.305 Citrohod HMVhely diagnosztika, tanksapka jeladó csere, hátsó ablaktörlő csere tanksapka jeladó, vezetékköteg, törlőlapát, törlőlapát tartója 36.047
2017.02.24. 218.074 Citrohod HMVhely diagnosztika, motortér bowden csere horog fogantyú, bowden 18.061
2017.02.03. 217.122 KA Bosch Service váltóbowden csere váltóbowden, bilincs 133.209
2017.01.16. 2016.222 Citrohod HMVhely hűtőradiátor cseréje hűtőradiátor, hűtőfolyadék, vakszegecs 73.534
2016.06.07. 209.247 Citrohod HMVhely kipufogódob csere, klímafertőtlenítés, ajtótömítés csere, pollenszűrő csere kipufogódob, pollenszűrő, jobb hátsó ajtó kédergumi, fertőtlenítő folyadék 102.793
2016.05.18.    műszaki vizsga    16.290
2016.05.05. 208.327 Citrohod HMVhely diagnosztika, FAP „feltanítása”    7.544
2016.05.02. 208.237 KA Bosch Service diagnosztika, FAP folyadék (Eloys) feltöltése, légzsák csatlakozó javítása, olaj és szűrők cseréje csatlakozó, Fuchs 5W 30 motorolaj, Hengst szűrők 20.240
2016.01.22. 205.593 KA Bosch Service vonóhorog felszerelése, vizsgáztatás Bosal vonóhorog, elektromos készlet CAN-BUS 109.474
2015.11.22. 203.900 Citrohod HMVhely FAP, részecskerszűrő ellenőrzés, olaj és szűrők cseréje, izzók cseréje Total Quartz 9000 5W 40 olaj, szűrők, izzók, tömítések 53.403
2015.11.13. 203.927 KA Bosch Service lengéscsillapítók porvédőinek cseréje, első ablaktörlő lapát csere Monroe porvédő, ablaktörlő lapátok 21.783
2015.06.11. 198.755 KA Bosch Service főtengely szíjtárcsa és szíj cseréje szíjtárcsa és hosszbordás szíj 44.710
2015.03.12. 195.030 KA Bosch Service műszaki előtti átvizsgálás, hátsó bal féknyereg csere, féktárcsák és fékbetétek cseréje, első lengéscsillapítók cserjéje, hajtóműolaj cseréje Brembo féktárcsák, Monroe lengéscsillapítók, hátsó fékbetét készlet, stb. 150.044
2014.12.19. 193.600 Citrohod HMVhely diagnosztika, 21 pontos átvizsgálás, izzók cseréje, kerék dísztárcsák izzók, Citroen dísztárcsák 17.702
2014.11.06. 191.980 KA Bosch Service olaj és olajszűrő cseréje Knecht olajszűrő, Fuchs 5W 30 motorolaj 18.063
2014.09.19. KA Bosch Service motorvédő burkolat vásárlása, cseréje motorvédő burkolat 14.395
2014.07.09. 192.123 Citrohod HMVhely 15 pontos nyári átvizsgálás, pollenszűrő csere, klímafertőtlenítés, kézifék javítása pollenszűrő, nyári ablakmosó folyadék, kézifék bowden, fertőtlenítő folyadék 19.043
2014.05.09. 187.361 KA Bosch Service turbó vákuum javítása (membrán), diagnosztika membrán 38.273
2014.04.04. KA Bosch Service ablakmosó motor, izzók vásárlása Valeo v. Electrix (?) ablakmosó motor 2.970
2014.04.16. Defekt Gumiszerviz nyári abroncsok vásárlása Falken 110.000
2014.01.17. Citrohod HMVhely középső konzol italtartója alkatrészeinek vásárlása nyelv, határoló, zárütköző, stb. 2.658
2014.01.08. 185.123 Citrohod HMVhely olaj és szűrők cseréje, izzók cseréje Total Quatz 9000 5W 40 olaj, szűrők, izzók, tömítések 50.678
2013.10.15. 181.800 Citrohod HMVhely kézifék bowden javítás, diagnosztika, HDI adalék vásárlása HDI adalék 10.054
2013.09.19. KA Bosch Service akkumulátor vásárlása Bosch S4 12V 74AH jobboldali 29.500
2013.05.24 174.456 Citrohod HMVhely pollenszűrő csere, klímafertőtlenítés pollenszűrő, fertőtlenítő folyadék 13.533
2013.04.26. 174.287 Citrohod HMVhely 21 pontos átvizsgálás, fékolaj csere, olaj és szűrők cseréje, izzók cseréje Total Quartz 9000 5W 40 olaj, szűrők, izzók, tömítések, 46.376
2013.01.28. 172.370 KA Bosch Service kuplungtárcsa csere, izzító relé csere, tolatólámpa kapcsoló cseréje, váltómű olajcsere, futómű állítás kuplungkészlet, tolatólámpa kapcsoló, izzító relé, szimeringek, olaj 156.840
2012.12.17. Citroen Hovány csomagtér takaró vásárlása gyári tartozék 47.311
2012.11.07. KA Bosch Service motorvédő burkolat csere motorvédő burkolat 16.230
2012.09.09. Rieder Auto csomagtér tálca, gumiszőnyeg garnitúra Rieder szőnyeggarnitúra 21.550
2012.05.21. 164.100 KA Bosch Service olaj és szűrők cseréje Total 5W-30 Ineo, üzemanyagszűrő, pollenszűrő, levegőszűrő, olajszűrő, olaj 33.216
2012.05.12. 163.789 teljes körű átvizsgálás adásvétel előtti átvizsgálás 8.255
2011.09.20. 156.230 főtengely szíjtárcsa csere, átvizsgálás főtengely szíjtárcsa (ékszíjtárcsa), fényszóró izzó, ablaktörlő lapátok 53.066
2011.05.29. 152.698 vezérlés csere ékszíj, görgők,stb.   
2010.12.02. 137.555 Citroen Fábián SzFvár időszakos szerviz (140 ezres), fékhatás mérés, első lengéscsillapítók cseréje, olaj és szűrők cseréje      
2009.09.02. 127.500 Citroen Fábián SzFvár első szélvédő cseréje      
2009.08.17. 126.591 Citroen Fábián SzFvár önindító generál      
2009.06.08. 137.5550 Citroen Fábián SzFvár 140 ezres átvizsgálás, olaj és szűrők cserjéje    50.000
2009.05.27. 122.815 Citroen Fábián SzFvár időszakos szerviz (120 ezres), generátor ékszíj csere, kézifék bowden csere, szűrők és olajok, stb. üzemanyagszűrő, pollenszűrő, levegőszűrő, olajszűrő, Total Quartz 9000 5W 40 olaj, ékszíj, tömítések, fékbowden, ablaktörlő lapátok, izzók 146.166
2009.01.16. 117.541 Citroen Fábián SzFvár Világítások ellenőrzése, állapotfelmérés      
2008.11.19. 115.414 Citroen Fábián SzFvár világítások ellenőrzése, izzók cseréje      
2008.09.29. 112.748 Citroen Fábián SzFvár ajtózár javítás hátsó ajtózár, szegecsek, izzó 21.840
2008.07.02. 107.321 Citroen Fábián SzFvár első féktárcsák cserjéje, fűtőventilátor cserjéje, fékhatás mérés féktárcsák, fékbetétek, levegő ventilátor, modul, féktisztító, olaj 177.835
2008.02.18. 104.499 Fehérvár-Tóth Citroen Időszakos szerviz (100 ezres), zöldkártya, olajcsere, stb. hátsó fékkészlet, üzemanyagszűrő, pollenszűrő, levegőszűrő, olajszűrő, Castrol LH 10W 40 motorolaj, izzók 86.488
2007.10.30. 94.500 átvizsgálás, világítás javítása belső ajtónyitó cseréje, izzók, ablaktörlő lapátok, ajtókilincs rögzítő kengyel, 33.832
2007.10.30. 94.500 Fehérvár-Tóth Citroen olaj és szűrők cseréje, hátsó ablaktörlő lapát, belső ajtónyitó javítása Castrol LH 10W 40 motorolaj, ajtókilincs rögzítő kengyel, izzók, stb. 33.832
2007.06.11. 87.401 Fehérvár-Tóth Citroen műszaki vizsgára felkészítés, futómű javítás (kerékagy és csapács cseréje, kormányösszekötő kit), klímatisztítás kormányösszekötő rúd, ABS jeladó, kerékcsapágy, klímatisztító, vizsgáztatás, ablaktörlő lapátok, izzók 166.035
2007.01.19. 80.000 Fehérvár-Tóth Citroen teljes körű átvizsgálás (80 ezres karbantartás), részecskeszűrő ell., FAP adalék (Eloys), olaj és szűrők cseréje, oldalajtó zár javítása, izzók cseréje Eloys, Total Quartz 9000 5W 40 olaj, szűrők, izzók, tömítések, stb. 159.684
2006.10.12. 75.987 Fehérvár-Tóth Citroen első féktárcsák és fékbetétek cseréje, fékhatás mérés, diagnosztika fékbetét, féktárcsák, stb. 41.390
2005.11.10. 60.637 Citroen Gerencsér Szombathely olaj és szűrők cserjéje      
2003.07.15. Citroen Gerencsér Szombathely garanciális ellenőrzés      

Korábban is voltak már fájdalmasabb kiadások, így kuplungozás (156 ezer forint a kéttömegű lendkerék nélkül), a kipufogórendszer és pár apróság cseréje több mint százezerért, illetve a fékszett a fűtőventilátorral közös cseréje összesen 177 ezer forintért. Nem árt tisztában lenni azzal sem, hogy ez egy közel kéttonnás autó, amelyre drágább a gumi, a lengéscsillapítók és a fékgarnitúra, mint amit a kompaktokon szocializált átlagautós megszokott.

Amúgy a kettőkettes (DW12 kódú) dízelmotor eddig derekasan végzi a dolgát. Nem erős, hiszen csak 128 lóerő a csúcsteljesítménye, ugyanakkor 314 newtonméter a nyomaték maximum, így éppen megfelelő a hatalmas testhez. Az autó tizenévesen is mindig menetkész és az egyszerű, időszakos karbantartások, vagyis az olaj és a szűrők cseréje 33 és 150 ezer forint között mozog attól függően, hogy milyen eseti kiadások, javítanivalók tartoznak még hozzá. Mivel minden javítás számlás helyen történt, nem érdemes az összegeket a zsebbefizetős Józsik árszabásához mérni, bár tudom, hogy ezt sokan meg fogják tenni.

A C8 2.2 16V HDI-ben már több mint 230 ezer kilométer van, de ez a kétszázharminc valós, nem óratekeréssel szelídített adat. Ahogy a levelezésünkben látom, Istvánnak minden oka meg is volt a bizalomra, mert a 4,7 méter hosszú családszállító egykedvűen eszegeti a maga 6-7 liter gázolaját száz kilométerenként és trélerezni is csak akkor kellett, amikor a szakadáshatáron lévő váltóbovden miatt ezt tartotta biztonságosnak a tulajdonos. A javítás amúgy elég költséges volt, 60 ezer forintot kértek érte.

A vezetési élmény elsosorban a kényelemből és az utazási élményből adódik, de István azt írja, a magas üléspozíció, illetve az A-oszlop szerencsés elhelyezkedése miatt jó a kilátás a parancsnoki állásból. A C8 cipelt már négy bringát a tetején és sokszor tesznek rá tetőboxot, de mindez nem okoz gondot. A futómű hangolása miatt üresen ugyan kicsit pattog az autó az úthibákon, átlagos terhelés mellett atomstabil, jól irányítható, míg teljesen megrakva már kezd bizonytalanná válni az úttartása.

A horrornégyes tagjai, vagyis a részecskeszűrő-kéttömegű lendkerék-a nagynyomású rendszer és a turbó ára még nem metszették meg István büdzséjét, de hamarosan ezeknek is eljön az ideje és elég fenyegető, hogy az első kettő cseréje is félmillió forintba kerülhet majd.

Az egyik levelében István azt írja, hogy a FAP, vagyis a részecskeszűrő miatt az autó nem igazán szereti a városi használatot, mert így nehezebben tud regenerálódni a szűrő. Figyelni kell a művelethez külön tartályból adagolt drága (40-60 ezer Ft/4 liter) folyadék szintjére, illetve arra is, hogy mindig teletankoljunk a kúton, mert a betöltőajtó nyitását érzékeli a rendszer és a folyamatos nyitogatás hatására feleslegesen gyorsan elfogyasztja a drága folyadékot.

István már spórol a nagyobb kiadásokra, de alapvetően nagyon szereti a C8-at a rengeteg extrája, jó térkihasználása a még ma is működő tengernyi kényelmi, illetve biztonsági extrája miatt. A hétüléses Citroënben az elöl ülők fotelből nézik a tájat, ugyanakkor a harmadik sor utasai sem padon, hanem teljesértékű üléseken utaznak és még így is tisztességes a csomagtér mérete.

Akinek alternatívaként most beugrik a Volkswagen Sharan/Ford Galaxy/Seat Alhambra hármas az gondoljon arra, hogy azok hat éve még átlagosan egymillió forinttal voltak drágábbak, mint a hasonló felszereltségű és korú Eurovanek, ami nem csekélység, ráadásul az üléskomfort és a beltér otthonossága is az EV2 felé billentette a mérleg nyelvét István esetében.

Néhány alapvető kockázatot is összegyűjtött, melyek nagyrészt az Eurovan 2 gazdag netes információforrásából, illetve saját és a magyar tulajdonosok tapasztalataiból származnak.  

  1. a porlasztócsúcsok berohadhatnak;
  2. a bölcső csavarjai berozsdásodnak, nehéz kiszedni;
  3. a hátsó kerekek féknyergeiben a kézifékhez tartozó alkatrészek hajlamosak a „beállásra”;
  4. a vákuumkörhöz tartozó szelepek meghibásodása, (tipikusan membránszakadás) – nálam is előfordult, nem drága alkatrész, viszont annál nehezebb hozzáférni. Típustól függően 1-3 ilyen szelep van a motortérben, mely nagy hőhatásnak van kitéve. Elő szokott fordulni a vákuumcsövek repedése, törése is;
  5. a hátsó tolóajtók (motoros ajtók zömében) zárszerkezetében van egy műanyag pöcök, ami el szokott törni
  6. a panoráma ablakok beázhatnak, volt rá visszahívás, de nem mindegyik tulajdonos tudott róla, ezért előfordulhat;
  7. a kormánykapcsoló elromolhat (COM2000 az alkatrész neve), ezen van a tempomat és CD-s rádió vezérlője is, tudomásom szerint a kormányszög jeladó, stb. Integrált eszköz, drága alkatrész, elég gyakori a meghibásodása. Abból vehető észre, hogy haldoklik, hogy a kormány forgatására felkapcsolja a tompított fényt, vagy a reflektor felkapcsolása után azonnal visszaáll tompított fényre. A Maegneti Marelli készíti, ez van a Peugeotban-is, de újabban látni az új generációs EV2 utódokban, a Toyota Proace, Citroen SpaceTorurerben és a Peugeot Travellerben is. Az új alkatrész ára közel 200  ezer forint.
  8. a hátsó ülések kiemelő szerkezetei meghibásodnak, az ülés nem billen előre;
  9. a külső hőmérséklet jeladója meghibásodik, ez a kütyü a jobb oldali visszapillantó tükörben található, nyáron okozhat galibát pl. a légkondicionáló vezérlése kapcsán;
  10. a kisegítő fűtés, (mert csak annak nevezhető, kevés példányban van programozható Webasto kályha) csövei az utastérben, a padló találkozásánál eltörnek, korrodálódnak. Nehéz észrevenni, mert a padlószőnyeg elnyeli a vizet, nagy galibát okozhat;

A fentiek alapján úgy tűnhet, hogy nagy lutri egy ilyen autó megvásárlása és az az érzésem, hogy kétszázezer kilométer környékén még a gondosan karbantartott, nem széthajtott példányoknál is kezdődnek a húzósabb tételek. Hát még azoknál, amelyekről csak annyit tudunk, hogy az örök só országából, Ausztriából jöttek, vagy Németországból, érdemleges előéleti információk nélkül.

Másfelől viszont olyan kényelmet és annyiféle apró ötletet nyújt az Eurovan, hogy biztosan sokan vannak, akik vállalják ezeket a költségeket. Ők örülhetnek a ténynek, hogy a német és japán konkurensekkel ellentétben ezek az autók kevésbé hajlamosak a rohadásra, illetve az újként 8-10 millió forintért megvehető családi buszlimuzinok ára mára elérte mélypontját. István következő autója is Eurovan 2 lesz, és bár még keresi a megfelelő alanyt, annyit már eldöntött, hogy a benzinesek közül válogat majd. 

Az Én autóm sorozat célja egy-egy konkrét eseten keresztül megmutatni néhány ma népszerű használt autót a tulajdonos szemszögéből, ezért továbbra is örülök az olyan részletes beszámolóknak, melyekből pontosabb képet kaphatunk az autófenntartás gyönyöreiről.  A korábbi epizódokat erre találjátok:

-Lexus RX300

-Volvo V70 TDI

-BMW E39 530i

-Mercedes-Benz E50 AMG

- Volvo S80 V8