Így törik egy Zaporozsec
CCCP NCAP: ZAZ 966
Tisztán emlékszem, amikor nagyapám a Béke lakótelepi erkélyről először mutatott nekem Zaporozsecet. A narancssárga autó mindig ott parkolt a kereszteződés túloldalán. Sokat nem tudtam róla, csak hogy Zápor Jóska, meg hogy a világ összes benzinjét képes elégetni. Így visszagondolva már nem tudnám felidézni, hogy 966-os vagy 968-as volt.
Érdekes, hogy a 966-os elődjének, a 965-ösnek silány minőség miatt idehaza nem is engedélyezték a forgalmazását, így nem csoda, ha alig találni belőle. A hatvanas évek második felére aztán az ukrajnai Zaporizzsjai Autógyárban elkészült a 966-os, amelyet 1967-ben Magyarországon, a BNV-n is bemutattak. Kísérteties volt a hasonlóság az NSU Prinz-cel.
De hogyan is jött most elő a Zaporozsec? Csikós dobott át egy linket, egy videóét. Ezen egy 1969-es törésteszt látható, amelyben éppen egy ZAZ 966-ost eresztenek neki a falnak. A frontális ütközést vizsgálják, tesztbábuk is ülnek elöl-hátul, ahogy kell. A Zaporozsecet egy Moszkvics 426-os kíséri, a köztük lévő köldökzsinór valószínűleg a mérőberendezésekhez tartozik, de úgy tűnik, az irányítást is a Moszkvicsból végzik. A videó elején egy UAZ is feltűnik mellettük.
Az eredmény persze elég lesújtó: az autó orra lényegében az A-oszlopig eltűnik, a teteje a B-oszlopig leválik, a hátsó utas pedig a biztonsági öv hiánya miatt tulajdonképpen a műszerfalat fejeli le. Még akkor is rossz nézni, ha tudjuk, akkoriban egészen mások voltak a biztonsági sztenderdek.