2019.04.09. 15:26
25 hozzászólás

Egy csomó szokásosan jó program jön a közeli hetekben, egyiket-másikat a médiapartnerségünk okán párszor sztárolni is fogjuk, akkor jönnek majd még részletes infók. Most inkább csak rákészülés-jelleggel sorolom, miken dolgozunk, kikkel vagyunk épp kapcsolatban, hogy ti, akik akár nézőként, akár szereplőként jönnétek, időben készülni tudjatok.

Rögtön egy hiánnyal kell kezdenem – amire mindig sokan várnánk, de idén áprilisban elmarad, az az Oldtimer Premier lesz, mert átépítik Budaörsön az Outletet, más megfelelő helyszínt pedig nem tudtak találni Szepes Gabiék a giga-találkozóhoz. 2020-ban reméljük, valami megfelelő helyen jön megint.

A következő (nekem) izgalmas esemény a Seiberer Bergpreis lesz április 28-án, amit a magyar többség a rendezvény helyszín nevéről, az ausztriai Kremshez közeli, Duna-parti Weissenkirchenről ismer. 1300 köbcenti alatti, 1969 előtt tervezett autók, veteránrobogók, veteránmotorok, veterán Volvók betétfutama egy időtartó versenyen, amelynek során a benevezett több száz jármű délelőtt is egyenként felhajt a hegyre, majd délután is egyenként felhajt a hegyre, s az nyer, akinél a két idő a legjobban megközelíti egymást. Korhű zenék, végtelenül aranyos járműkavalkád, zaj, füst, szokásosan magas színvonalú szervezés, jó sör, Würstchen, a Wachau csodás panorámája – én 29 éve járok oda, sose csalódtam.

Április legvégén vagy május elsején – mindenesetre egy vagy két nappal Weissenkirchen után - mi ketten elhúzunk Ludvigh Karcsi kollégámmal Franciaországba, hogy a Tour Optic Auto veterántúra egy szakaszáról, illetve a közbeékelt magny-cours-i versenyről tudósítsunk. Ezt ugyanúgy a Peter Auto nevű cég szervezi, mint a közelgő Hungaroring Classicet, s ezért is megyünk, hiszen utóbbinak a médiapartnerei lettünk. Hogy ne csak egy versenybeszámoló legyen, azt tervezem, hogy érdekes road tripbe ágyazzuk az egészet, érdekes autóval, de a részletek csak akkor jönnek majd, amikor Szalay Balázsékkal kőbe véstük a jóváhagyást.

Május 4-5. a mindig balzsamos és mindig ízes Balatonfüred Concours d'Élegance hétvégéje, amiről sokadszorra is el szeretném mondani, hogy csak az autók szépek és drágák ott, amúgy a rendezvény nyitott, ingyenes, családias, senki ne tartson attól, hogy csak a dúsgazdagoknak szól, bár all the dúsgazdags are welcome, too. Persze, kaja, fagyi és lőré azért füredi áron van a környéken, tehát némi aprón túl azért érdemes papírpénzt is vinnünk magunkkal.

A magyarországi oldtimeres szcénában lassan intézménnyé válik a Retropartyzánok nevű veteránjárműves kiállítás és -találkozó, amely idén már a hetedik lesz a sorban. A nem csupán az autókra és motorokra, hanem a korabeli tárgyak, fotók bemutatására is nagy súlyt fektető nosztalgiarendezvényt három budapesti, két pécsi és egy győri helyszín után 2019-ben Debrecenben, a Magyar Gördülőcsapágy Művek (MGM) egykori gyárában tartják május 11-12. között.

Következő héten zajlik a verseny, amelyre huszonöt éve ígérem magamnak, hogy elmegyek, de már most tudom, hogy idén megint képtelen leszek eljutni rá. A veteránversenyek királya, a Mille Miglia ez, május 15-18. között, remélem, születnek róla jó riportok az idegen médiumokban, hadd fájjon a szív. Aki tud, mindenképpen jusson el – majd egyszer talán mi is.

Ha Olaszországba nem is, de Tullnba, a nagy börzére mindenképpen tervem kiutazni május 18-19-én. Volt egy gyenge év, amikor átrendezték a kiállítási területet, s az egyik árnyékos, fák alatt meghúzódó, kinti placcot beépítették egy új csarnokkal, csak a legnagyobb szabadtéri placc maradt meg zsibvásárnak, emiatt pedig abban az évben sok árus elpártolt e legnagyobb osztrák börzétől. Tavalyra azonban visszataláltak, s ismét zúzós lett a kínálat, az árak is jobbak, mint Németországban – persze azért sokkal keményebbek, mint minálunk, de a választékot meg kell fizetni.

Ugyanazon a hétvégén, vasárnap jön a 25. Parkoló Parádé a Hungexpón, arra tehát haza kell majd érnem Tullnból. Azt már látom, hogy az új könyvem nem lesz meg addigra, mert ez hosszabb lett és a lektor épp ezekben a hetekben fullad a betűkbe, tehát csúszik, de PP-t nem hagyok ki, ha egy mód van rá, mert az népünnepély. Ezek szerint Ausztriába mindenképpen szombaton kell mennem, hogy mindkét program meglegyen.

Május 22-25. között zajlik majd a Cross Hungary rendezvény, amelynek szintén médiapartnerei vagyunk. Az egyik arra nevezett, érdekes autót még remélem, ezen a héten be tudjuk mutatni. A Cross Hungary két műfajt ötvöz – 1/100-as szakaszokkal tarkított autós ügyességi versenyt hosszú utakat bejáró young- és oldtimer túrázással, méghozzá egyedi koncepcióra felfűzve. A májusi – közel ezer kilométeres - menet az ország keleti felét járja végig a határ mentén, olyan utakon, ahová máskülönben senki nem téved, olyan várakat, kastélyokat, egyéb látnivalókat érintve, amiket különben legfeljebb egyenként látogat meg az ember. Leginkább úgy se. Páratlan cucc, tömény, sokat ad, megtölti a memóriakártyákat, tehát nem az a tingli-tangli happening.

A túra második felét augusztus 29–31. között tartják, akkor bátaszéki indulással Esztergomban ér véget a hétszáz kilométeres menet. Aki erre az első, közelebbire benevez, azzal májusi, szobi rajtnál találkozunk, mert aznap végigkísérjük a mezőnyt az esti pihenőig, majd pénteken újra a csapathoz kapcsolódunk és bekísérjük a társaságot a gyulai célba. Arról is születik majd anyag, rendesen.

Június közepén jön a TC/TB-konglomerátum legnagyobb rendezvénye, a Totalbike24, Kecskeméten. A Le Mans-i autóversenyhez hasonlóan szombat délután induló és vasárnap délután véget érő robogóverseny mostanra pokolian izgalmas, profi futammá nőtte ki magát, akinek módja van rá, ne hagyja ki.

Június 22. viszont megint az autósoknak fontos dátum – ez a Múzeumok Éjszakájának időpontja, s akkor tartjuk a szokásos, egyedi, látogató-autóztatós Parkoló Parádénkat, ami a 26. lesz a sorban. Tavaly kicsit túlságosan nagy lett az érdeklődés ugyanerre a ferihegyi Aeroparkban, s akkora fennakadást okozunk autóinkkal a forgalomban, hogy páran kis híján lekésték a repülőjáratukat. Idén ezért ismét a régi, zártabb helyen, a Hungexpón tartjuk a rendezvényt. Pár héten belül megszületik majd az autóbekérő poszt is, ezért aki szeretne ott lenni, be is akar férni az autóztatók közé, de téli álomból még nem vette elő az autóját (vagy esetleg még össze se rakta), az kezdhet belehúzni, mert már csak két és fél hónap van hátra. Én is igyekszem a könyvvel, hátha addigra sikerül kinyomtatni.

Július közepe, két év után ismét Hungaroring Classic. Ez az az időpont, amit mindenki piros tollal, 36 pontos betűvel véssen be a naptárába, mert ez a versenysorozat és ami körülötte van, a legkomolyabb dolog, ami autómániással történhet kis hazánkban. A legmagasabb színvonalú klasszikus sportkocsik özöne lepi majd el a Hungaroring paddockjait, melyek tucatnyi futamon csapnak össze egymással az egész hétvége ideje alatt.

A korhű öltözetet már most kezdje mindenki összevadászni magának valamilyen koncepció szerint, mert 1) sokkal élvezetesebb és hitelesebb dolog régibe öltözve elvegyülni a régi vasak között; 2) ha Nyugaton mindenki szeret így egy jót röhögni magán és egymáson, nehogy már mi legyünk a sótlan és humortalan magyarok; 3) ha jól tudom, a rendezők érezhető kedvezményben részesítik azokat, akik megfelelő öltözékben érkeznek. Az ott, július 12-14. között maga lesz a mennyország, másfél éve várjuk, hogy újra megélhessük a csodát. Én konkrétan az egész nyaralásunkat odébb tettem miatta, mert szó se lehetett arról, hogy ne legyünk itthon, amikor Mogyoródon épp térdig lehet gázolni Ford GT40-ben és Ferrari Breadvanben.

Aztán lyuk következik, s már csak a nyár végére vannak időpontjaim – augusztus 24-én rendezzük a 27. Parkoló Parádét, augusztus 29-31. között pedig a Cross Hungary-túra nyugati határ mentén zajló verseny-túrájára kell számítani.

Ennyike a következő pár hónapra. Csak nehogy megfeküdje a gyomrunkat.