Dugjátok el a pacalt a sofőr elől!

Hirdetés
2020.11.10. 08:58
Ezt a cikket nem a Totalcar szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.

Nem lehet eleget beszélni a téli vezetés fortélyairól, mint ahogy a megfelelő felkészültségről sem. Cikksorozatunk második részében a felkészült sofőrről beszélünk.

Van, aki imádja, van, aki utálja a telet, kikerülni viszont nem lehet. Megfelelő felkészültséggel és odafigyeléssel sok kellemetlenség és baleset elkerülhető. A megelőzés extrém útviszonyok között különösen fontos! A drivingcamp vezetéstechnikai centrum vezető trénere, Csörgő László az előző cikkben a jól felkészített autótól beszélt, ma a felkészült sofőrön a sor.

Információ = biztonság

Az információ időre, az idő pedig biztonságra váltható – ezt tekintsük alapvetésnek! Tehát nagyon fontos, hogy indulás előtt tájékozódj, mi a helyzet az úticélomon és mi várható útközben. Teljesen mindegy, hogy a 12. kerületből megyek át a másodikba, vagy Kispestről Debrecenbe, nagyon fontos, hogy megtervezzük az útvonalat. Azért is van ennek jelentősége, mert télen jóval hektikusabbak az útviszonyok, mint nyáron, és mindenki jóval feszültebb is. Ha csak elindulok, bele a nagyvilágba, és útközben valami probléma, lezárás, hótorlasz, bármi adódik, ami miatt késésben leszek, az lesz az eredménye, hogy menni fogok, mint a meszes, ez pedig a csúszós utakon különösen balesetveszélyes. Ha nyugodt vagyok és nyugisan közlekedem, az nemcsak nekem, hanem másoknak is jót tesz az úton.

DSC2028

Hello 2020

Hol vannak már azok az idők, amikor telefonon kellett felhívni az útinformot, hogy megtudjuk, mi a helyzet Taktaharkány Alsón? Ma már minden információ azonnal, másodpercek alatt elérhető az interneten, az útinform valós idejű adatokat kínál.

A GPS-ek és online navigációs eszközök is korunk csodás találmányai, amelyek szintén élőben figyelik a forgalmat és időben tudnak újratervezni, figyelmeztetni minket. Szánjunk rá néhány percet indulás előtt, tájékozódjunk és tervezzük meg az utat! Ne feledjük, az információ időre, az idő pedig biztonságra váltható!

Autó-zen

Elsőre lehet, röhögni fogsz, de fontos az összhang az autóban, öltözzünk össze! Ez nyilván nem azt jelenti, hogy minden utasnak kötelező a flitteres koktélruha, különben nincs fuvar! De az egységes, réteges öltözet nagyon fontos. Miért? Gondolj bele: te vezetsz, és leveszed a kabátodat, mert pufajkában nem lehet biztonságosan vezetni, akadályoz a manőverezésben, a biztonsági öv sem tart úgy, párod pedig beül melléd nagykabátban. Bekapcsolod a fűtést, és ahogy elindultok, szegény pára elkezd majd szaunázni az anyósülésen. Mi ennek az eredménye? Ablaknyitogatás. Bejön a hideg, ami téged megcsap, párásodik az ablak, konfliktus lesz, „Ne nyitogasd az ablakot!”, „De megsülök!” – mondjuk még? Tehát mindenki kapja le a kabátot, és nyugalom, pár percen belül kellemes, mindenki számára elviselhető hőmérséklet lesz az autóban. A nap végén a sofőr nyugalma a legfontosabb, hogy fókuszálni tudjon a vezetésre.

Csörgő László
Csörgő László

Utasként egyébként többet tehetünk ezért, mint gondolnánk, mert ilyen-olyan módon támogatni tudjuk a sofőrt a biztonságos vezetésben, végülis mindenkinek az az érdeke, hogy egyben megérkezzünk. A családi problémákat se vezetés közben beszéljük meg, ne ilyekor támadjuk le a sofőrt, hogy miért nem vitte le a kukát és különben is, ki az az Ica. Beszélgessünk nyugodt, könnyed témákról, ne keltsünk feleslegesen feszültséget a volán mögött ülőben, és ne tereljük el a figyelmét sem az útról. Ha látjuk, hogy fárad, kérjük, hogy a következő kúton álljunk meg, együnk, igyunk valamit. Bevethetjük az azonnal bepisilek kártyát is.

Mit tehet a sofőr, hogyan készülhet fel mentálisan az utazásra? Mert igen, fontos a mentális összeszedettség, mindig, de hosszabb utak előtt különösen. Legyünk kipihentek, és ne induljunk útnak hulla másnaposan 3 óra alvás után Nyírlugosról Sopronba. Vezetés előtt együnk könnyűt, hogy ne legyünk kajakómásak és az emésztés ne álmosítson el minket. Tehát ha pacal pöri somlóival a menü, várjunk pár órát, mielőtt a járműbe pattannánk.

Az öltözet is sokat segíthet a fókuszálásban. Viseljünk könnyű ruhákat (lásd a kabát levétele picit fentebb), és a lábbelink is legyen lezser. Bakancsban, hótaposóban és társaiban ne üljünk volán mögé, mert egyszerűen nem érezzük benne úgy a pedált, mint egy könnyebb cipőben.

Ha fáradunk, álljunk meg! Tudjuk, az a menőbb, aki többet levezet egyben, de ne játszadozzunk ezzel! Legyünk ott az úton fejben is, és ha azt érezzük, hogy merül az elem, álljunk meg pihenni!

Fontos a megfelelő vezetéstechnikai felkészültség is. Ha nem érzed magabiztosnak magad a volán mögött, menj el egy vezetéstechnikai tréningre, ahol biztonságos, kontrollált körülmények között, szakemberekkel gyakorolhatsz téli utakra. Vezetéstechnikai tréningekről bővebben itt olvashatsz.

Így tehát van egy felkészült sofőrünk és egy felkészült autónk, indulhatunk is!

Balesetmentes közlekedést kívánunk!

A drivingcamp csapata

Ezt a cikket nem a Totalcar szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.