Magyar startup alkalmazása teheti olcsóbbá és zöldebbé a céges flottákat

Hirdetés
2023.01.20. 12:55 Módosítva: 2023.01.20. 12:57
Ezt a cikket nem a Totalcar szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.

Elsősorban személygépjármű- és kishaszon-gépjármű flottákat üzemeltető kis- és középvállalkozásokat céloz a magyar fejlesztésű urbaniqe. Az ingyen kipróbálható okostelefonos flottamenedzsment-alkalmazás az üzemanyag-költségek akár 15 százalékos csökkentése mellett a céges flotta adminisztrációját is egyszerűsíti, illetve környezettudatosabb közlekedésre ösztönöz.

A céges autóparkok költségei folyamatosan emelkednek, és nem csak az elmúlt időszakban, hanem gyakorlatilag már évtizedek óta. A kis- és középvállalkozások számára azonban jelentős költségcsökkentést hozhat a megfelelő flottamenedzsment – véli Tóth Levente, az urbaniqe alapító-vezérigazgatója.

Mi jelenti ma a legnagyobb kihívást a cégek számára a közlekedésben, a városi mobilitásban?

A mobilitás, és főként a városi mobilitás költségei folyamatosan emelkednek az elmúlt évtizedekben. Nem is elsősorban a manapság csillagászati üzemanyag- és alkatrész-költségekre kell gondolni, hiszen ebben semmi újdonság nincs: a benzinköltségek már a 80-as évek eleje óta tendenciózusan emelkednek. A mobilitás a direkt költségeken kívül jelentős mértékű indirekt kiadásokat is generál. Ide tartoznak elsősorban a kapcsolódó, mentális – például a stressz –, illetve fizikai behatások – többek közt a károsanyag-kibocsátás – okozta egyéni és társadalmi egészségügyi hatások. Egy 2019-es brit tanulmány szerint az utóbbiak már akkor megközelítik a direkt költségeket, ha egy átlagos személygépjárművel csak munkába járunk. Ráadásul gyorsabban is növekednek, csak nem mindig kapcsoljuk össze őket az okkal, a városi közlekedéssel, illetve annak fenntarthatatlan növekedési ütemével. Ezeket a mobilitáshoz kapcsolódó direkt és indirekt költségeket kell csökkenteni egy, minden céges flottát üzemeltető vállalkozó és napi szinten munkába ingázó munkavállaló számára egy könnyen elérhető, egyszerű megoldással.

Mekkora piacról, hány céges autóról beszélünk ma Magyarországon?

A hazai és regionális kis- és középvállalati döntéshozók körében végzett, a mobilitási kihívásokat felmérő kutatásunk szerint Magyarországon mintegy 500 ezer céges gépjármű van ezen szegmensekben. E flották átlagos életkora mintegy 13 év, túlnyomó többségükben pedig dízel hajtásúak. Ha a számok mögé nézünk, látjuk, hogy a hazai kisvállalkozások többségének nincs forrása flottája megújítására, a zéró emissziójú gépjárművek pedig gyakorlatilag elérhetetlenek legtöbbjük számára. A hazai céges gépjárművek kétharmadát üzleti és magán célra egyaránt használják. Sőt, általánosan jellemző a céges autók túlzott magánhasználata, az ebből származó többlet futásteljesítmény és üzemanyagköltség pedig problémát jelent a vállalkozók számára. A kutatásban rákérdeztünk arra is, hogy a kis- és középvállalkozások miként tartják nyilván flottaköltségeiket és az egyéb, kapcsolódó információkat. A válaszadók háromnegyede papíron, vagy legfeljebb Excelben adminisztrál. Valamilyen digitális alkalmazást legfeljebb egynegyedük használ, ők is jellemzően valamilyen ingyenes szolgáltatást. Nagy igény mutatkozik azonban olyan, akár fizetős szolgáltatásra, amely lehetővé teszi a nyilvántartások naprakész digitalizálását, segíti az üzemanyagköltségek csökkentését és ezzel párhuzamosan a környezettudatosság növelését.

Milyen megtakarítást jelenthet a kisebb céges flották megfelelő kezelése?

A flottamenedzsmenttel a vállalkozások akár 15 százalékkal is csökkenthetik üzemanyag-költségeiket. Mindez már csupán azzal elérhető, hogy transzparenssé válik a tankolások rögzítése, elszámolása és riportolása. A tulajdonosok emellett folyamatos kontrolt kapnak a gépjárművek aktuális és múltbéli pozíciója és használata felett, illetve könnyedén szétválaszthatóvá válik az üzleti és a magáncélú autóhasználat. A magáncélú túlhasználat kordában tartásával a futásteljesítmény, valamint az üzemanyag- és karbantartási költségek is csökkennek. A vállalkozások ráadásul megszabadulnak a flottaadminisztráció terhétől, a gépjárművekkel kapcsolatos minden információt az applikáció gyűjti és rendszerezi – legyen az egy tankolási blokk, vagy éppen az aktuális kilométeróra-állás. További, pénzben is mérhető előny, hogy biztosan nem kerüli el a figyelmet a sofőrök jogosítványának, vagy éppen az autók forgalmi engedélyének lejárata, de a közelgő szerviz időpontja sem. Az általunk fejlesztett urbaniqe mindezekre képes, sőt, egyszerűsíti a magántulajdonú gépjárművek céges használata, tehát az ingázás vagy a kiküldetések elszámolását is. Összességében elmondható, hogy a jól menedzselt flották gépjárművei kevesebbet futnak, valamint a sofőrök vezetési stílusát, az aktuális fogyasztást és szén-dioxid-kibocsátást transzparensen, azonnal visszajelzik, ezzel is a környezettudatosságot, költséghatékonyságot szolgálják. Emellett az urbaniqe például hamarosan egy egyszerű dekarbonizációs lehetőséget is bevezet majd, amivel egy idősödő, alapvetően dízel meghajtású céges flotta is zöldebbé tehető.

Cikkbegyazottkp 727x409px

Mindezek alapján a megtakarítási potenciál jelentős, de nem áll rendelkezésre megfelelő eszköz erre a célra a kisebb vállalkozások számára?

A modern városi lét mobilitási kihívásait több irányból is megközelíthetjük. Az egyik legfontosabb a gépjármű-flottamenedzsment. Magam is hosszú éveket töltöttem felsővezetőként a mobil- és IT szolgáltatások piacán, éppen ezért jól tudom, hogy a hagyományos telematikai szolgáltatások elsősorban a nagyvállalatoknak, valamint a logisztikai, fuvarozási iparág, jellemzően nehézgépjárműveket üzemeltető szereplőinek jelentenek megfelelő megoldást. A főleg személy- és a kishaszon-gépjárműveket fenntartó kis- és középvállalkozások számára azonban ezek szinte elérhetetlenek, illetve egyáltalán nem vonzók.

Mi az oka annak, hogy ezek a szolgáltatások nem felelnek meg a kisebb vállalkozások igényeinek?

A hagyományos flottamenedzsment-szolgáltatások úgy működnek, hogy egy fedélzeti eszközt kell a gépjárműben elhelyezni, sőt sok esetben szükséges be is szerelni. Az eszköz költsége ebben az esetben gépjárművenként nettó 20 ezer forintos nagyságrendtől indul, de elérheti a 100 ezer forintot is. Ez a beruházás pedig túl nagy teher egy kisvállalkozás számára. Persze, vannak olyan szolgáltatók, amelyek átvállalják a beruházás költségét, de cserébe 24–36 hónapos hűségvállalást kérnek az ügyfelektől. Az ügyfél vagy egy relatíve jelentős beruházásra kényszerül, vagy egy hosszabb idejű anyagi elkötelezettséget kell vállalnia egy olyan szolgáltatásra, amelyet még kipróbálni sem tudott, így azt sem látja, hogy valóban hozza-e az ígért előnyöket. Mindezek következtében jellemzően nem is vágtak bele eddig ilyen fejlesztésekbe a hazai kis- és közepes vállalkozások. A kutatásaink és a piaci tapasztalataink is azt mutatják, hogy a kis- és középvállalati körben kifejezett igény van egy olyan digitális flottaasszisztens szolgáltatásra, amely a korábban említett három célt együttesen valósítja meg, nem jár azonban beruházással, és havi költsége pedig gépjárművenként vagy felhasználónként nem haladja meg a nagyságrendileg 1500-2000 forintot. Fontos továbbá, hogy nem kell hozzá semmilyen szolgáltatási hűséget vállalni, illetve ingyenesen kipróbálható, hogy a vállalkozó lássa, a digitális asszisztens valóban hozza-e az ígért eredményeket.

Hogyan működik egy rendszer, ami megfelel a kisebb vállalkozások igényeinek?

Ahhoz, hogy beruházás nélkül tudjunk flottamenedzsment-szolgáltatást nyújtani, illetve az ingyenes próbalehetőség biztosításához a sofőrök mobiltelefonjával kell kiváltani a professzionális fedélzeti eszközöket. Az okostelefonos adatgyűjtést egy applikáció teszi lehetővé, amely alapvetően a háttérben fut, nem fogyasztja az akkumulátort, de automatikusan elindul és mér, ha a gépjármű megmozdul, illetve leáll, ha a mozgás véget ért. Mivel a járműbe nem kerül külön mérőeszköz, a sofőrök vezetési stílusát, illetve az autó fogyasztását és károsanyag-kibocsátását az urbaniqe alkalmazásba illesztett, mesterséges intelligencián alapuló predikció segítségével kalkuláljuk. A gépi tanuláson alapuló modult folyamatosan fejlesztjük, hogy minél több gépjárműtípusra megfelelő eredményt adjon, illetve használat közben is folyamatosan tökéletesíti a „tudását”.

Hol áll most az alkalmazás fejlesztése?

Az urbaniqe alkalmazás ügyfelek által széles körben tesztelhető verzióját – egy elkötelezett csapat 2 éves, megfeszített munkájának eredményeként – 2022 júliusában vezettük be, ingyenes formában, Magyarországon kívül Romániában és Lengyelországban is. Tavaly év végéig több mint 17 ezren töltötték le az urbaniqe alkalmazást. A rendszeres felhasználóktól pedig rendkívül értékes visszajelzéseket kaptunk. Idén januárban érkeztünk el oda, hogy elkészült az urbaniqe végleges verziója, amit mindhárom országban bevezetünk fizetős alkalmazásként, persze az akár két hónapos ingyenes próbaidőszakot továbbra is megtartva. Célunk, hogy további országokban is elérhetővé tegyük az alkalmazást, mindenekelőtt a német nyelvterületet megcélozva, amely az Európai Unió legnagyobb és egyben legfejlettebb autós piaca. Ezzel párhuzamosan folyamatosan fejlesztjük az applikációt, bővítjük funkcionalitását. Konkrét terveink vannak például már arra is, hogy miként integráljuk az elektromobilitást vagy a tömegközlekedést az urbaniqe rendszerébe.

A CÉGRŐL

Az urbaniqe alkalmazás fejlesztője és üzemeltetője az Emprovia Zrt., amely egy 2020-ban alapított, hazai kockázati tőkebefektetésből finanszírozott, tatabányai székhelyű technológiai startup vállalkozás. A társaság fejlesztési fókuszában a városi mobilitás megkönnyítése és a környezettudatosság növelése áll. A társaság jelenleg közvetlenül és közvetve közel 20 főnek ad munkát. További információ: https://www.urbaniqe.com/hu

Ezt a cikket nem a Totalcar szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.