Úgy táncol a Volkswagen, ahogy az LG fütyül

2019.03.07. 12:04

Ha valaki még mindig csupán múló hóbortként tekint a villanyautózásra, érdemes ízlelgetni a következőket: egy dél koreai akkumulátorgyár finoman megfenyegette a Volkswagent, hogy mégsem kellene saját gigawattos akkumulátorgyárat építenie, mire szépen le is mondtak a tervekről. De milyen helyzetben lehet becsicskítani a világ legnagyobb autógyárát? Hát, amikor kényszerpályán van.

A Model 3 gyártása már több aksit igényel, mint a Nissan Leafé
A Model 3 gyártása már több aksit igényel, mint a Nissan Leafé

A történet megértéséhez érdemes nagy vonalakban áttekinteni, hogy mi a helyzet jelenleg villanyautó-vonalon. Lényegében elaludtak a gyártók, és mostanában kezdik törölgetni a dízelcsipát a szemükből, hogy aztán álmosan körülnézve, kissé bárgyú ábrázattal konstatálják a villanyautóra éhes vásárlók tömegeit a Tesla körül, akiről süt, hogy már egy hajnali jógázáson is túl van. A helyzet ugyanis az, hogy rengetegen szeretnének elektromos autót maguknak, és idővel még sokkal többen szeretnének. Nem romlik el, olcsóbb fenntartani, jobb vezetni, hiszen alacsonyan van a súlypontja és egyből lép nagyot, jobb a környezetünknek, és ami a legfontosabb: divatos.

Két dolog fogja vissza csak a terjedését. Az egyik a hiányos infrastruktúra, de hát voltak olyan idők is, amikor a patikában kellett tankolni, aztán most mégis valahogy az utolsó, isten háta mögötti faluban is van egy benzinkút. A másik az, hogy drága. És ezzel el is jutottunk a probléma gyökeréhez, amit kiválóan szemléltet a Volkswagen esete az LG Chem nevű akkumulátorgyártóval. A Volkswagennél a dízelbotrány egy vödör hideg vízként segítette az ébredést, 2016-ban be is jelentették, hogy eszméletlen pénzek elköltésével beindítják a villanyprogramjukat. Céljuk, hogy olcsón gyártható elektromos autókkal árasszák el a piacot, amihez elsősorban nagy volumen szükséges. 2025-re évi hárommilliós eladással terveznek konszernszinten.

Nem kell észlénynek lenni, hogy kiszámolhassuk, ehhez 2025-re hárommillió akkumulátor is kell majd. Csakhogy jelenleg a Teslán kívül egyik gyártónak sincsen saját akksigyára, még a Nissan is beszállítókra támaszkodik. A többiek hiába dobálják sorra piacra a tisztán elektromos modelljeiket, egyszerűen nem tudnak érdemi mennyiségben gyártani.

Még egy darabig a legnagyobb példányszámban gyártott elektromos autó
Még egy darabig a legnagyobb példányszámban gyártott elektromos autó

Persze, a Volkswagen pénzügyi hátterével adta magát a gondolat, hogy ők is építenek maguknak egy olyan gigafactoryt, amiből a lépten-nyomon lesajnált Teslának is hamarabb lesz három, mint nekik egy. De hiába van pénzed, hozzáértő partner nélkül ekkora projektbe belevágni nem lehet, ezért tárgylásba kezdtek az SK Innovaton nevű koreai céggel, hogy építsenek közösen egy gyárat Európában, mint a Tesla a Panasoniccal.

De még egy tapasztalt partnerrel is rengeteg időbe telik, mire egy ilyen létesítmény felépül és elkezd termelni, ez alatt az idő alatt muszáj beszállítókkal egyezkedni. Itt jön képbe az LG Chem, a jelenlegi beszállító partnerük. Mivel idén már érkeznek az első elektromos ID modellek, minden áron meg kell őrizniük az együttműködést, különben már az elején befuccsol a nagyszabású villanyprojekt. Akksi nélkül semmit nem ér egy villanyautó, bármilyen modern is egyébként.

És ezzel pontosan tisztában van az LG Chem, ezért finoman jelezték a Volkswagennek, hogy amennyiben tényleg megegyeznek az SK Innovationnel a gigafactory építéséről, akkor ők a maguk részéről nem szándékoznak a továbbiakban akkumulátort szállítani a Volkswagen autóiba. Ezzel lényegében mattot is kapott a világ legnagyobb autógyártója. Idő híján nem engedhetik meg maguknak a késlekedést, muszáj piacra lépniük, még mielőtt elkészülne a saját gyár, amiből addigra egy amúgy is kevés lenne.

A Volkswagen elektromos platformja. Hiába modern, ha nincs benne aksi
A Volkswagen elektromos platformja. Hiába modern, ha nincs benne aksi

Előrejelzések szerint 2025-re 25-30 gigafactory tudná ellátni a piacot elegendő akkumulátorral. Már csak az a kérdés, hogy addigra hogyan alakul a piac, és hány autógyártó tud majd saját forrásra támaszkodni. A Teslának lesz addigra legalább három, a Volkswagennek, úgy tűnik, egy sem. Persze könnyen lehet, hogy addigra megtalálja a megoldást a legtöbb gyártó, de jelenleg inkább úgy tűnik, beigazolódik a mondás: ki későn kel, hátrányba kerül az elektromos autók gyártásában.