Ezért ne hanyagold a rossz kipufogód

2021.06.06. 16:35

Amióta megkaptam a RulettAstrát tulajdonképpen sosem volt jó a kipufogója, de ez olyasmi, mint egy krónikus betegség: az ember elfogadja, hogy van, és mivel mindig ott motoszkál a kellemetlenség a háttérben, egy idő után egyszerűen nem tűnik fel. Most viszont rászántam magam, és elvittem az Astrát egy kipufogóshoz.

Az Astra hevesen készül a lakatolásra, egy hete Gyuri kertjében szétkaptuk a belteret, nehogy leégjen, amikor nekimegy a hegesztő. Ugyanakkor ez kihozott egy nyomasztó problémát: lyukas a padlólemez, és a leömlő után törött a kipufogó, emiatt a dugóban araszolva feljön a füst az utastérbe. Ilyenkor az Astra álmosítóbb, mint a Prius, igaz nem az unalom, hanem a gázok miatt. 

Ellenben ez egy remek apropó arra, hogy végre megnézzem, mi történik, amikor kipufogót szerelnek. Kértem egy időpontot, odagurultam, majd alig több mint 20 perc múlva el is zavartak. Meglepően gyorsan lezajlott a művelet, tényleg meglepett, mit is halogattam idáig. 

IMG 7136

Kellett egyszer egy új menet a leömlőbe. A leömlő öntvénye után egy könyökcső jön, ezt húzza össze egy talpas csatlakozás, ebből szakadt ki a menet, és ha már lekerült, ment bele egy friss tömítés is. Ez volt az egyik pont, ahol szökött a gáz, a másik a könyök utáni csatlakozó, ami után a katalizátor és a középdob következik. 

Gyárilag itt egy rugóval feszített elem tartja össze a rendszert és biztosítja a mozgást, de ezt nem csak idő ette meg, hanem a rozsda is, egy korábbi tulaj pedig kétpálcás megoldást választott, megtaknyolta salakpálcával. Emiatt keletkezett egy teljesen merev kipufogórendszer (vagy ahogy felénk mondják, rencer), ami műszaki okokból aggályos. A hajtáslánc a nyomaték miatt előre-hátra dől, azzal, hogy a kipufogóból eltűnt a rugalmas elem, folyamatosan nyírta a csövet, ami a taknyolt hegesztésnél eltört. 

IMG 7119

A műhelyben nem a gyári megoldást alkalmazták, hanem egy rugalmas csövet építettek be, ezzel visszaadva a rendszernek a hajlékonyságot. Az autó döbbenetes változáson ment át: a hiányzó zajszigetelések ellenére is olyan halk, mint korábban soha, ráadásul meg mernék rá esküdni, hogy finomabban is jár, meg jobban is húz. A teljes művelet mindössze 27 ezer forintba került, és másfél órát vett el az életemből, amiben már az oda-visszaút is benne van.

IMG 7135

Érdemes rászánni az időt meg a pénzt, hiszen nem hiába terveznek az autókra zárt kipufogót: ha kifúj a rendszer, az jobb esetben csak teljesítményvesztéssel jár, rosszabb esetben a szelepek is folyamatosan melegszenek, arról nem beszélve, hogy a katalizátor megkerülése sem egészséges. De persze a legmeghatározóbb a komfortérzet, ha megfoltozzuk a csövet, hirtelen megértjük, mi is volt a bajunk addig az autóval.

Kövessétek a Rulettastra tartalmakat a    Totalcaron   , a    Youtube csatornánkon   , az    Instagramon   , és a    Worldofastralogy   -n!     

Csatlakoznál?

Ha támogatóként beszállnál a projektbe, akkor írj a rulettkerek@mail.totalcar.hu címre.

 

És egy kis szpojler: kezdődik a lakatolás!