A Jaguar lenyomta a Mercedest

2010.06.08. 17:59

Meglepő eredményeket mutat a J.D. Power új felmérése, amellyel az autóvásárlók elégedettségéről próbáltak hiteles képet alkotni. Az élmezőny nagyrészt még mindig japán és német márkákból és gyártmányokból áll, de azért akad néhány kivétel.

A kutatáshoz összesen 17 ezer kérdőív adatait használták, amelyeken négyféle kérdést tettek fel, ezek aztán különböző súllyal számítottak bele az összpontszám kialakításába. A végeredménybe 37%-ban számított bele az autó használhatósága, azaz a dinamika, a kényelem és a szolgáltatáskínálat. A minőség és megbízhatóság 24%-os, a fenntartási költségek 22%-os, a forgalmazóval és a szervizzel kapcsolatos tapasztalatok 17%-os súllyal számítottak bele a végeredménybe.

A lista első felében egyértelműen a japán márkák, illetve a német prémiumgyártók dominálnak. A felmérés szerint a Lexus-vásárlók a legelégedettebbek az autóikkal, majd a Honda, a Jaguar, a Mercedes, a Toyota, a Skoda, a BMW, a Mini, az Audi és a Volvo következik a sorban. Meglepő a Jaguar jó szereplése – a brit luxusautó-márkáról az utóbbi években nem hallottunk sok jót –, ahogy az a tény is, hogy a Skoda a BMW, illetve a két konszerntárs, az Audi és a Volkswagen előtt végzett. A lista második felében, ahol az átlagosnál kevesebb elégedettség érzést keltő márkákat találjuk, elsősorban tömegmárkák szerepelnek: a sereghajtó ötös a Vauxhall – azaz az Opel angol megfelelője –, a Peugeot, a Suzuki, a Fiat és a Chevrolet.

A gyengébben szereplő márkák némelyikének azonban vannak olyan típusaik, amelyeket a tulajdonosaik nagyra értékelnek. A Kia márka például a lista utolsó harmadában tanyázik, ennek ellenére a Cee'd a saját kategóriájában az első lett, közvetlenül az 1-es BMW előtt. Hasonló meglepetés a Fiat Panda második helye a városi kisautók között – a Toyota Aygo lett az első – vagy a buszlimuzinok között a Citroen C4 Gran Picasso második helyezése a Mercedes B osztály mögött.

A kérdések persze a brit autótulajdonosok véleményét tükrözik, azaz az eredmény semmiképp nem nevezhető objektívnek, de azért sokat elárul arról, hogy az egyes márkák milyen hatékonysággal adják el magukat, tapintható minőséggel, megbízhatósággal, jó menetdinamikával, kiemelkedő kényelemmel vagy épp csak egy jól működő kereskedőhálózattal.