Tíz év, és nem kell autót vezetnünk

2011.10.19. 14:51

Alan Taub, a General Motors kutatási programokért felelős alelnöke azt mondja, nagyon közel a sofőr nélküli autók korszaka.

A GM-nél úgy vélik, a környezetüket különböző szenzorokon keresztül érzékelő, egymással kommunikáló és GPS alapján tájékozódó autók rendszere lesz a megoldás a jövő balesetmentes közlekedésére. Taub szerint, aki egy kongresszuson beszélt a jelenleg folyó kutatásokról, úgy véli, 2015-re számos feladatot átvehet az autó a sofőrtől, 2020-ra pedig gyártásba kerülhetnek a teljes egészében önvezérlő személyautók. „A biztonsági rendszerek következő generációja már képes lesz teljes egészében kiküszöbölni az ütközéseket azzal, hogy beavatkozik, mielőtt a sofőr egyáltalán észrevenné, hogy baj lehet.”

Az persze kérdéses, hogy miként zajlik majd le az átmenet, de kétségtelen, hogy már az eddig elért eredmények is bíztatóak. A General Motors 2007 óta fejleszt önvezérlő személyautókat a Carnegie Melon egyetem kutatóival közösen, és kísérleti járművük, amely nem más, mint egy szenzorokkal és számítógépekkel teletömött Chevrolet Tahoe, simán teljesítette a DARPA Grand Challenge városi feladatát, ahol 100 kilométert kellett megtenni sűrű városi forgalomban. A gép simán vette az összes, élő sofőrök számára természetes akadályt: előzött, vagy besorolt, ahol kellet, beparkolt szűk helyekre és átjutott zsúfolt kereszteződéseken, méghozzá hiba nélkül.

Ilyesmiről korábban legfeljebb fantasztikus regényekből és filmekből hallhattunk, de egyre több jel utal rá, hogy a kormánytekerés és a pedálozás ugyanúgy múltidőbe kerülhet, mint az utcai telefonfülke vagy a filmtekercs.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.