Magát vezeti a következő Audi A8-as?

2014.10.22. 17:56

A luxusautó-gyártók új versenypályát néztek ki maguknak, miután a LED-es fényszórók bemutatását már letudták. Az új cél az első valódi önvezető autó kifejlesztése. A technológia lassan készen is áll a bevetésre, bár még akadnak komoly jogi korlátok.

Az önállóan cselekvő biztonsági rendszerek lassan elterjednek az autópiarban: maguktól vészfékező és kisebb ívkorrekciókra képes modellek más most is akadnak, így a következő cél értelemszerűen az önvezető járművek kifejlesztése lesz. Az Audi egy ideje már kísérletezik a dologgal – zárt versenypályán már több alkalommal demonstrálták fejlesztéseik hatékonyságát – de Stefan Mosler, a márka fejlesztési és műszaki kommunikációért felelős igazgatója azt mondja, már készül a valódi automata pilóta, amely jobban vezet majd, mint a humán sofőrök.

Az eddigi rendszerek ugyanis műholdas navigáció és távolságmérésre alkalmas sztereokamera-rendszerek segítségével tájékozódtak. De Mosler szerint egy teljesen autonóm, minden helyzetben – akár ködben, hóesésben, fagyban – használható rendszernek sokkal többféle érzékelőre lesz szüksége: lézeres és hangalapú szenzorokat is bevetnek, hogy az automatika minden pillanatban fel tudja mérni a jármű környezetét.

Ám nem csak a műszaki megvalósítás okozhat problémát, hanem a jogi háttér is. A német szabályozás szerint jelenleg legfeljebb tíz másodpercre veheti át az irányítást a számítógép, de már ez is elég messzire vezető problémahalmazt eredményez – például kérdéses, hogy ha az autó váratlanul beavatkozott, akkor a sofőr mennyire felelős egy baleset bekövetkeztéért. Az Audi szakembere azt mondja, már rég készen állnak majd az önvezető autók, mire a jogi és morális kérdések megoldódhatnak.

Ennek megfelelően az A8 sem vezet majd végig teljes utakat, de lesz benne automata fogalomkövető rendszer, amely forgalmi dugóban haladva szükségtelenné tesz minden beavatkozást, követi a sávot és gorsít illetve lassít szükség szerint, illetve autópálya-asszisztens, amely ugyanezt tudja majd nagy tempónál. A következő A8-as előfutárát, egy tanulmányautót állítólag már november elején bemutatják Los Angelesben, a szériaváltozat viszont csak 2017-re várható.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.