Mire jók a 27 méteres, dupla csuklós buszok?

2016.05.20. 17:13

Latin-Amerikában igazi divattá vált a Bus Rapid Transit, azaz a BRT rendszerek kiépítése: ezek az autóforgalomtól független, zárt pályán közlekedő autóbuszok. A villamosnál jóval olcsóbban és gyorsabban megépíthető buszhálózatok Venezuelától Argentínáig nagy népszerűségnek örvendenek. Egymás után nyitják meg a dél-amerikai városok az új vonalakat. Ezen BRT rendszerek legnagyobb nyertese a Volvo, ugyanis már több mint 4000 duplacsuklós buszalvázat szállítottak a kontinensre.

Az ecuadori főváros, Quito vezetése nemrég úgy döntött, hogy csatlakozik az BRT-ket üzemeltető városokhoz. A minap le is adták a buszrendelésüket a brazil Marcopolo leányvállalatának, a kolumbiai Superpolo buszgyártó cégnek, amely így 80 darab, 27 méter hosszú, dupla csuklós, alvázas Volvo B340M biarticulado  autóbuszt szállíthat Quitóba. A járművek motorterében a Volvo DH12E 340 típusú, 12 literes, 340 lóerős, Euro V-ös motorja dolgozik. A dupla csuklós Superpolók maximum 250 utast szállíthatnak.

Érdekesség, hogy a Volvo sok-sok éve a sajtóközleményeiben az alvázeladásait is kész buszként szerepelteti. Így történt ez a quitói buszok esetében is, ezért ne tévesszen meg senkit a Volvo sajtóközleménye, nem a kész buszokat szállítja a Volvo Ecuadorba, hanem az alvázakat, amelyek valójában Kolumbiába utaznak, hogy az ottani karosszáló felépíthesse rá a kasznit.

A BRT rendszerek Európában nem igazán elterjedtek, inkább a villamosvonalak építése éli reneszánszát az öreg kontinensen. De több európai nagyvárosban is közlekednek dupla csuklós buszok például Göteborgban és Utrechtben is.

Magyarországon is készült egy duplacsuklós autóbusz az Ikarus 293-as 1988-ban, de a csapnivaló menetdinamika és irányítás miatt a típusból nem készült sorozat. Bő tíz évvel később, az épp kezdődő Latin-amerikai BRT építési hullámot is megpróbálta az Ikarus meglovagolni, ezért építettek két BRT kivitelű C83-ast, az egyik gáz- C83.30G, a másik pedig dízelüzemű C83.30, Bogotának a Trans Milenio nevű vállalatnak, de sajnos végül nem kötetett meg az üzlet és a buszok, végül, az átépítésük után, Magyarországon találtak gazdára.

A NABI is gyártott BRT buszokat hazánkban, legalábbis a nevük NABI BRT volt, de nem a klasszikus értelemben vett BRT buszok voltak ezek. Ugyanis ezeknek nem volt mindkét oldalán utasajtaja és csuklóból is csak egy jutott nekik. A NABI BRT-ből egyébként 2004 és 2013 között több mint 3000 állt forgalomba az Egyesült Államokban.

Visszatérve quitói BRT-kre, a Volvo alvázas Superpolók prototípusát nemrég mutatták be, ez hamarosan megkezdi Ecuador első BRT vonalán a próbaüzemet. Ha minden a tervek szerint alakul, akkor az év végére már utasok is utazhatnak a 27 méteres duplacsuklós buszokkal.